Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صف های فروش طولانی!! بورس مصر که قبل از ناآرامی های اخیر این کشور ارزشی برابر با ٩۵٠ میلیارد پوند مصر یعنی حدود ۵۸ میلیارد دلار داشت ، قربانی این ناآرامی‌ها شده و در سه روز نخست تظاهرات های مردمی در چند شهر بزرگ این کشور ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد... در یکی دو روز اخیر شاخص بورس مصر کمی رشد کرده و علت این رشد سخنان نخست وزیر این کشور درباره عرضه اولیه سهام حداقل ۶ شرکت دولتی از اواسط سال آینده میلادی بود. سال پیش مقامات مصری اعلام کردند سهام ۲۳ شرکت دولتی را در چند سال آینده در بورس عرضه خواهند کرد اما تحولات نگران کننده در بازارهای نوظهور سبب شد این برنامه اجرا نشود...

موقعیت متفاوت بورس در مصر

بورس24 : بورس مصر که قبل از ناآرامی های اخیر این کشور ارزشی برابر با 950 میلیارد پوند مصر یعنی حدود ۵۸ میلیارد دلار داشت ، قربانی این ناآرامی‌ها شده و در سه روز نخست تظاهرات های مردمی در چند شهر بزرگ این کشور ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. پس از آغاز ناآرامی ها که به بازداشت تعداد زیادی از تظاهرکنندگان منجر شد سرمایه‌گذاران دچار وحشت شده و به فروش سهام خود اقدام کردند.

هفته گذشته مردم در شهرهای قاهره، اسکندریه و ... در اعتراض به آنچه که فساد مالی رئیس جمهوری مصر و برخی فرماندهان ارشد ارتش این کشور توصیف می‌کنند به خیابان‌ها آمدند و خواستار کناره‌گیری عبدالفتاح السیسی شدند. اگرچه تظاهرات‌ها با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شده و گسترش نیافته اما سفارش های فروش سهام در حال افزایش است و به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی عجله بیشتری برای فروش دارایی های خود در بورس های قاهره و اسکندریه دارند.

وضعیت نگران کننده بورس مصر ممکن است ادامه پیدا کند زیرا شرایط اقتصادی این کشور چندان رضایت بخش نیست و مردم به شدت تحت فشار حاصل از سیاست‌های ریاضتی دولت السیسی قرار دارند. این در حالی است که تا قبل از آغاز ناآرامی‌ها، عملکرد بورس مصر به دلار جزء ۴ بورس با بهترین عملکرد در جهان قرار داشت. شاخص EGX30 که به پوند اندازه گیری می شود به دلیل کاهش های اخیر، در آستانه از دست دادن تمامی رشد خود در سال جاری میلادی است.

داده ها نشان می دهد هفته گذشته سرمایه‌گذاران خارج از جهان عرب فروشنده مطلق سهام خود در بورس مصر بوده اند اما سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران از دیگر کشورهای عرب به خرید سهام اقدام کرده اند. شاخص بورس مصر ، هفته قبل طولانی‌ترین کاهش مستمر خود را از سال ۲۰۱۵ تجربه کرد. به باور تحلیل‌گران کاهش شدید شاخص بورس که حاصل وحشت سرمایه‌گذاران است نشان می‌دهد اعتماد به ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور عمیق نیست و سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که ناآرامی های اخیر گسترش پیدا کند. همچنین ممکن است وضعیت شاخص‌های اقتصادی بدتر شود. دولت عبدالفتاح السیسی در دو سال اخیر تلاش کرده مصر را مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی نشان دهد و آن ها را نسبت به ثبات شاخص های اقتصادی و سیاسی و نتیجه بخش بودن اصلاحات اقتصادی متقاعد کند اما به نظر می‌رسد شرایط آن گونه که دولت توصیف می‌کند ، نیست.

تظاهرات هفته جاری محدود بوده و سرکوب شده است. اما این نخستین بار از سال ۲۰۱۳ است که تظاهرات در مصر رخ داده است. در آن سال السیسی با یک کودتای نظامی دولت منتخب مردم را سرنگون کرد. واکنش بورس مصر به تظاهرات های اخیر بیش از حد بزرگ بوده اما اگر شرایط وخیم تر شود یعنی بر گستردگی تظاهرات افزوده شود و ناآرامی ها ادامه یابد ریسک پذیری سرمایه گذاران بسیار کاهش خواهد یافت و شاخص بورس باز هم کاهش پیدا می‌کند زیرا درباره آینده ابهام‌های عمیق وجود دارد.

در یکی دو روز اخیر شاخص بورس مصر کمی رشد کرده و علت این رشد سخنان نخست وزیر این کشور درباره عرضه اولیه سهام حداقل 6 شرکت دولتی از اواسط سال آینده میلادی بود. سال پیش مقامات مصری اعلام کردند سهام ۲۳ شرکت دولتی را در چند سال آینده در بورس عرضه خواهند کرد اما تحولات نگران کننده در بازارهای نوظهور سبب شد این برنامه اجرا نشود.

سال ۲۰۱۶ دولت مصر وام ۱۲ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد و در مقابل متعهد شد سیاست‌های اصلاحی را اجرا کند. این سیاست ها شامل افزایش قیمت خدمات عمومی و کاهش حمایت ها از اقشار فقیر بود و سبب شد تا تعداد زیادی از جمعیت صد میلیون نفری مصر در دو سال اخیر به زیر خط فقر بروند. این در حالی است که فردی که خود را پیمانکار سابق دولت معرفی کرده در چند کلیپ ویدئویی جزئیات صرف شدن اموال عمومی برای ساخت و ساز کاخ و ویلا برای عبدالفتاح السیسی و فرماندهان ارتش را ارائه کرده است. او این افراد را به فساد مالی متهم کرده و عامل اصلی شروع ناآرامی های اخیر در مصر انتشار همین کلیپ های ویدئویی است.

در چند سال اخیر وضعیت برخی شاخص های اقتصادی در مصر بهتر شده اما بر حجم بدهی های دولت افزوده شده و نیز بهتر شدن شرایط اقتصادی به بهبود شرایط زندگی مردم منجر نشده است. همچنین تعداد بسیار بیشتری از مردم مصر دچار فقر شده اند. تحلیلگران معتقدند دولت مصر باید بهبود زندگی مردم را در اولویت قرار دهد در غیراین صورت ثبات سیاسی مورد نظر برای جذب سرمایه گذاران خارجی حاصل نخواهد شد.

در بورس مصر 202 شرکت حضور دارند و سه شاخص اصلی آن عبارت هستند از EGX 30، EGX 50 و EGX100.

در زیر نمودار تغییرات شاخص بورس مصر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24