Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها یک عامل جدید بر عوامل موثر بر بازارهای مختلف افزوده شده و آن موضوع استیضاح ترامپ است. از پیش سه عامل مهم دیگر نیز بر رفتار سرمایه گذاران اثر گذاشته و اکنون همه مایلند بدانند مسیر حرکت بازارها ..

جاده لغزنده تر می شود؛ از سرعت خود بکاهید!

بورس24 : وضعیت بازارهای مختلف مالی و مواد خام و نیز بازارهای ارز در دو روز اخیر بی ثبات تر شده زیرا یک عامل جدید یعنی احتمال استیضاح ترامپ به عوامل قبلی که ابهام آفرین بوده اند اضافه شده است. روز گذشته همزمان با جدی شدن موضوع استیضاح ترامپ، شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا و اروپا کاهش یافتند زیرا سرمایه گذاران درباره اثرات این اقدام که از سوی دموکرات‌های آمریکا آغاز خواهد شد بسیار نگران هستند.

از ماه‌ها پیش این تمایل در بین دموکرات‌ها وجود داشته که به علل مختلف ترامپ را استیضاح کنند و اکنون موضوع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین و درخواست او از آقای زلنسکی برای تحقیق درباره پرونده شرکت پسر جو بایدن زمینه را برای آغاز تحقیقات رسمی درباره استیضاح ترامپ فراهم کرده است. البته روز گذشته عملکرد بورس آمریکا مثبت بود و امروز نیز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا و اروپا رشد کرده اند. روز گذشته ترامپ در یک اظهارنظر گفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین خوب پیش می‌رود. با انتشار این سخنان برر یسک پذیری سرمایه گذاران افزوده شد.

تحلیلگران درباره آنچه در آینده در بازارهای مختلف رخ خواهد داد حدس هایی مطرح کرده اند. در حال حاضر چهار عامل مهم بر رفتار سرمایه‌گذاران اثر می گذارند: ضعف در اقتصاد جهان، مذاکرات تجاری چین و آمریکا بزرگ، سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ و موضوع استیضاح ترامپ. در ادامه بطور مختصر به این چهار عامل اشاره می کنیم.

درباره ضعف در اقتصاد جهان و ادامه پیدا کردن آن در فصول آینده هیچ تردیدی وجود ندارد. نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اخیرا پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان و اقتصادهای بزرگ را کاهش داده اند و احتمال بروز رکود در برخی اقتصادها را مطرح کرده اند. از دید این نهادها تنش های تجاری بین چین و آمریکا یک عامل مهم ضعف در اقتصاد جهان است و اثرات آن مدت ها احساس خواهد شد.

مذاکرات تجاری چین و آمریکا در جریان است اما قبلا هم دو دور مذاکره انجام شد و به نتیجه نرسید. به همین دلیل نمی‌توان مطمئن بود این بار همه چیز خوب پیش خواهد رفت. مقامات بلندپایه تجاری چین و آمریکا اوایل ماه آینده میلادی دیدار می کنند تا در صورت امکان، پیمان تجاری بین دو کشور امضا شود البته این باور وجود دارد که تنها بر سر برخی موضوعات توافق حاصل خواهد شد نه همه آنها. بدون تردید اثرات تعرفه هایی که دو کشور بر کالاهای صادراتی یکدیگر اعمال کرده اند برای مدتی طولانی بر اقتصاد جهان مشاهده خواهد شد در نتیجه نمی توان با اطمینان گفت شرایط پس از توافق احتمالی تجاری به سرعت خوب خواهد شد.

سومین عامل سیاست‌های حمایتی پولی بانک های مرکزی بزرگ است. این بانک ها اخیراً در مسیر افزایش حمایت از رونق اقتصاد حرکت کرده اند و این یک خبر مثبت است اما تحلیلگران معتقدند این سیاست‌ها به تنهایی نمی‌تواند از ضعف اقتصاد جهان جلوگیری کند. همچنین هیچ قطعیتی درباره کاهش مجدد نرخ های بهره در آمریکا وجود ندارد. بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئیه و ماه جاری میلادی در مجموع 0.5 درصد از نرخ های بهره کاسته است. مقامات بانک مرکزی آمریکا تمایلی به کاستن از نرخ های بهره ندارند زیرا معتقدند شرایط به اندازه ای بد نیست که این اقدام ضروری باشد. البته تحلیلگران پیش بینی کرده اند نرخ های بهره بارها پایین آورده خواهد شد.

تازه ترین عامل موثر بر بازارهای مختلف موضوع آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح ترامپ است. صندوق های سرمایه گذاری به مشتریان خود گفته اند نگران این موضوع نباشند زیرا اقدامات دموکرات‌ها به نتیجه نخواهد رسید اما باید درباره تأثیر استیضاح بر توافق تجاری آتی بین چین و آمریکا نگران بود. روز سه شنبه خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد تحقیقات برای استیضاح ترامپ آغاز می‌شود. دموکرات ها نگران سوء استفاده ترامپ از قدرت هستند. در این میان ترامپ گفته است تلاش‌های دموکرات‌ها در انتخابات سال آینده به نفع او خواهد بود. در روزهای آینده اخبار مربوط به این چهار عامل بر عملکرد بازارها اثر خواهد گذاشت البته تاثیر عامل جدید فعلاً بیشتر است. در دو روز اخیر تیتر یک اکثر خبرگزاری ها به موضوع استیضاح ترامپ اختصاص داشته است. هر چه بر ریسک ها و ابهام ها افزوده شود تمایل سرمایه گذاران به حضور در بازارهای پرریسک کمتر می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24