Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : دو تحلیل از سوی کارشناسان اقتصادی درباره آینده بازار مسکن وجود دارد که اخیراً مطرح شده است... یک تحلیل مربوط به آینده نبض معاملات خرید و فروش خانه می شود که دامنه آن به شهر تهران محدود است و تحلیل دوم نیز مجدداً درباره تهران و به آینده قیمت مسکن مرتبط است...

بازار مسکن از معاملات حداقلی خارج می شود؟

بورس24 : دو تحلیل از سوی کارشناسان اقتصادی درباره آینده بازار مسکن وجود دارد که اخیراً مطرح شده است.

یک تحلیل مربوط به آینده نبض معاملات خرید و فروش خانه می شود که دامنه آن به شهر تهران محدود است و تحلیل دوم نیز مجدداً درباره تهران و به آینده قیمت مسکن مرتبط است.

کارشناسان در مواجهه با دو ماه کاهشی در قیمت مسکن که طی ماه های مرداد و شهریور رخ داد، اعلام می کنند: قیمت مسکن برای یک دوره چند ماهه مسیر کاهشی را حفظ می کند و آن را ادامه می دهد اما خیلی زود ثابت می ماند. علت میل بیشتر قیمت مسکن به ثبات تا کاهش نیز ناشی از کمبود عرضه و وجود همان حداقل تقاضای مصرفی در بازار خرید خانه است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در تایید این تحلیل می گوید: درست است که حجم معاملات خرید خانه طی یکی دو سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده اما آن دسته از متقاضیانی که برای سکونت و زندگی به خرید ملک نیاز دارند در بازار حاضرند و پای میز معاملات هستند. بنابراین اگر چه امروز تعداد معاملات به حداقل رسیده اما در آینده این وضعیت پایدار نیست و جهت حرکت بازار تغییر می کند.

تحلیل مربوط به آینده قیمت نیز بیانگر آن است که طبق نظر انبوه سازان کاهش قیمت مسکن بعد از طی یک دوره متوقف می شود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در این باره می گوید: انباشت تقاضای کنونی در بازار مسکن که به علت جهش دو ساله قیمت و خروج تقاضای مصرفی از بازار رخ داد برای آینده بازار مسکن خطرناک است. این تقاضای انباشته بالاخره تحت شرایطی که بازار به آرامش برسد و طوفان قیمت ها به شکل کامل از بین برود وارد بازار خرید می شود و آنجا که افزایش تقاضا بوجود می آید چون که میزان عرضه جوابگو نخواهد بود قیمت ها مجدداً به هم می خورد.

جمشید برزگر در تشریح علت کمبود عرضه مسکن طی سال های آتی اعلام کرد: بازار مسکن سالانه به حداقل 900 هزار واحد مسکونی جدید نیازمند است. این در حالی است که طی سه سال گذشته در کشور سالی به طور میانگین 300 تا 400 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است. بنابراین عرضه به میزان تقاضا نبوده و بسیار کمتر از آن بوده است. این کسری زمانی که تقاضای خرید شکل طبیعی پیدا کند خود را نشان می دهد.

در این میان برخی کارشناسان اقتصادی نیز تاکید می کنند: بازار مسکن از لحاظ حجم و عملکرد رو به افول است و این یعنی بازار مسکن در بخش تولید رو به کوچک شدن است. از طرفی قیمت های حقیقی یا ثابت می ماند و یا کاهش می یابد. منظور از کاهش قیمت واقعی آن است که اگر چه قیمت اسمی ممکن است افزایش یابد اما میزان رشد آن کمتر از تورم خواهد بود.درست در نیمه دوم سال 92 همین اتفاق در بازار مسکن تهران رخ داد.

بازار مسکن تهران در بهار سال 92 دچار جهش قیمتی شد اما در نیمه دوم امسال از جهش عبور کرد به گونه ای که از پاییز همان سال میزان رشد قیمت مسکن از رشد قیمت سایر کالاها و خدمات کمتر شد.

بازار مسکن در سال های 94 و 95 کاملاً با ثبات قیمتی همراه بود. در آن سال ها متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران بین 4 میلیون تا 4 میلیون و 300 هزار تومان در حرکت بود.

در حال حاضر گروهی از کارشناسان با رد واقعیت مربوط به کاهش قیمت مسکن معتقدند: افت شدید معاملات خرید بازار را از حالت طبیعی خود خارج کرده و در بازار غیرطبیعی هر نوع اتفاق قیمتی ممکن است رخ دهد.اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ماه گذشته قیمت مسکن در تهران نزدیک به 2 درصد افت کرد.

در خیلی از شهرهای کشور نیز بهار امسال قیمت مسکن کاهش پیدا کرد.بنابراین کاهش قیمت مسکن رخ داده است.

در 6 ماه اول امسال حدود 30 هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شده است. اگر معاملات مسکن شرایط نرمال داشت مجموع معاملات در این مدت باید حداقل 60 هزار فقره بود. نفروختن و نخریدن به دو شاخصه بازار مسکن ماه های اخیر بدل شده است. در ماه های آتی ممکن است باز هم سازنده ها تمایلی به فروش نداشته باشن اما ممکن است تعداد خریداران به شکل خیلی محدود افزایش پیدا کند. پیش بینی می شود حجم معاملات خرید مسکن در ماه های آینده به نزدیک 5 هزار واحد در ماه برسد.

قیمت فروش واحدهای مسکونی در روزهای اخیر به قیمت نیمه بهار امسال بازگشته است و این یک خبر امیدوارکننده برای خریداران می تواند باشد.اگر بانک مرکزی فکری برای افزایش وام خرید مسکن کند معاملات مسکن خیلی زودتر از حد انتظار رو به افزایش خواهد رفت.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24