Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای تصمیم گیری درباره سهم فلزات پایه در سبد دارایی، پیش بینی افق بازار بسیار حیاتی است. سرنوشت بازار این فلزات می تواند بسیار خوب یا بسیار بد باشد. سرمایه گذاران باید به نشانه ها و عواملی که ..

سرنوشت متمایز دو فلز پایه؛ وقت ورود به کدام بازار است؟

بورس24 : با آن که دولت چین در ماه‌های اخیر اقدامات بیشتری برای حمایت از ثبات اقتصاد این کشور انجام داده اما تحلیل‌گران معتقدند باید اقدامات بیشتری انجام شود. واقعیت این است که تاثیرات کامل جنگ تجاری بین چین و آمریکا هنوز مشاهده نشده است و انتظار می رود ضعف در شاخص های اقتصادی بیشتر شود.

در ماه‌های اخیر گزارش ها از شاخص های اقتصاد چین نگرانی‌هایی درباره آینده پدید آورده اما به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی این کشور قصد ندارند به موج جدید سیاست‌های انبساطی که بانک های مرکزی اروپا و ژاپن در آن حضور دارند بپیوندند. نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت چین برای رشد اقتصادی این کشور 6 درصد تا 6.5 درصد است. احتمال دارد این نرخ تحقق پیدا نکند در نتیجه انتظار می رود در آینده تدابیر فراگیرتری برای حمایت از رشد اقتصادی اتخاذ شود.

تاکنون سیاست های حمایتی بسیار احتیاط آمیز بوده و مقامات چینی منتظر مشخص تر شدن شرایط برای تصمیم گیری های بعدی هستند. خطر رشد قابل ملاحظه بدهی های غیرقابل بازپرداخت در اقتصاد چین بسیار بزرگ است و نیز بخش ساخت و ساز بیش از حد داغ شده است بنابراین دست دولت و بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیرتر چندان باز نیست.

تحولات در اقتصاد چین مستقیماً بر بازار مواد خام از جمله فلزات پایه اثر می گذارد بنابراین اگر تدابیر حمایتی پولی و مالی دولت چین چشمگیر نباشد افق بازار فلزات پایه نمی تواند امیدبخش باشد. در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

سرب. کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان تحت تاثیر تنش های تجاری بین چین و آمریکا سبب شده افق بازار فلزات پایه مبهم و نگران کننده شود زیرا از تقاضا کاسته شده و بعید نیست این کاهش ادامه یابد. سرب در تولید باتری ها استفاده می شود و ضعف در بخش خودروسازی جهان بر قیمت ها فشار وارد می‌کند. همچنین باتری های لیتیومی رقیب باتری هایی هستند که در آنها از سرب استفاده می شود. قیمت سرب از اوایل سال گذشته میلادی تحت فشار بوده است. در آن زمان قیمت هر تن از این فلز پایه ۲۶۸۰ دلار بود. قیمت سرب امسال در اوج خود به ۲ هزار و ۱۵۰ دلار رسید و ۴ ماه پیش در پایین ترین حد یعنی ۱۷۷۰ دلار قرار گرفت. از آن زمان تاکنون ریسک کاهش عرضه به تدریج بالا رفته است و اکنون قیمت ها در حدود ۲۱۰۰ دلار قرار دارد. تعطیل شدن بخش هایی از کارخانه تولید سرب استرالیا به کاهش ۳۶ هزار تنی عرضه به بازار منجر شده و از قبل میزان عرضه ۳۰ هزار تن کاهش یافته بود. با توجه به اینکه تولید سرب تصفیه شده در چین کم باقی مانده است یعنی در سه ماهه اخیر تنها نیم درصد بالا رفته، در دوره اوج مصرف سرب از سوی خودروسازها، میزان عرضه این فلز پایه به بازار بالا نیست در نتیجه احتمال رشد قیمت‌ها وجود دارد. فصل پاییز فصل باتری نامیده می‌شود و خودروسازها در آستانه زمستان بر تولید خود می‌افزایند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال 2016 تاکنون نشان داده شده است:

نیکل. قیمت نیکل در ۳ ماه اخیر رشد کرده و به ارقام بسیار بالا رسیده است یعنی در سه ماه از حدود ۱۲ هزار دلار به ۱۸ هزار دلار افزایش یافته است. در بازار نیکل همه چشم ها به مقررات صادرات نیکل در اندونزی دوخته شده است. احتمال اعمال مجدد محدودیت صادرات عامل اول رشد قیمت این فلز پایه است. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان نیکل در گزارش های عملکرد سه ماه اخیر خود به اختلال در تولید اشاره کرده اند. اما فعلا عامل دیگری برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد. در مقابل، عواملی برای فشار بر قیمت ها مشاهده شده است. برای مثال ممکن است فیلیپین بر عرضه نیکل بیافزاید یا میزان مصرف در چین رشد قابل ملاحظه نداشته باشد. احتمال آن که در ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم بیش از احتمال رشد قیمت‌هاست. البته سیاست‌های حمایتی دولت چین نیز بر قیمت‌ها اثرات بزرگ خواهد داشت. در ماه های آینده تغییرات شاخص دلار بر بازار تمامی مواد خام از جمله فلزات پایه اثر می گذارد و اگر آنطور که پیش بینی شده این شاخص رشد کند فشارهایی بر قیمت ها وارد خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال 2016 تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24