Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بر اساس اطلاعات ارائه شده شرکت طی ۵ماهه سال جاری میزان فروش نسبت به تولید در حدود ٩٩ درصد بوده است در حالی که همین نسبت برای سال ٩٧ در حدود ٩٨ درصد می‌باشد که نشان دهنده افزایش تقاضا د ر بازار برای محصولات و فروش بیشتر می‌باشد. همچنین طی این سال میانگین تولید ماهانه شرکت در مقایسه با سال قبل .....

«فولاژ» طی ۵ماهه سال ٩٨

بورس24 : شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد آلیاژی دنیا می‌باشد که در سال 1378 به بهره‌برداری رسید. کارخانه‌های فولادسازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک، عملیات حرارتی و تکمیل کاری، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیاست که امکان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین کیفیت و منطبق با استانداردهای بین‌المللی میسر ساخته است. محصولات این شرکت در صنایع خودروسازی، ماشین‌سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیع دارد.

سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته‌شده و در گروه فلزات اساسی تحت نماد فولاژ مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین طی سال جاری ارزش سهام شرکت در بازار رشد 111 درصدی داشته که روند آن طی دوره مذکور و همچنین حجم سهام مورد معامله به صورت نمودار زیر می‌باشد:

طی سال جاری همچنین با توجه به چگونگی تغییرات در نرخ بها و همچنین نرخ فروش محصولات، ترکیب تولید و سبد فروش محصولات شرکت نیز تغییر نموده است. آمار تولید و فروش و همچنین نرخ فروش محصولات طی سال 97 و 5 ماهه سال جاری به صورت جدول زیر می‌باشد:

از عمده تولیدات و همچنین فروش شرکت مربوط به محصولات آلیاژی و مهندسی می‌باشد  که طی سال 97 در حدود 98 درصد از مقدار تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده شرکت طی 5ماهه سال جاری میزان فروش نسبت به تولید در حدود 99 درصد بوده است در حالی که همین نسبت برای سال 97 در حدود 98 درصد می‌باشد که نشان دهنده افزایش تقاضا د ر بازار برای محصولات و فروش بیشتر می‌باشد. همچنین طی این سال میانگین تولید ماهانه شرکت در مقایسه با سال قبل 10 درصد افزایش یافته که با افزایش تقاضا، افزایش میانگین فروش ماهانه در حدود 11 درصد شده است. همچنین طی سال جاری میانگین نرخ فروش محصولات در مقایسه با سال قبل افزایش 36 درصدی داشته است که با افزایش 11 درصدی در مقدار فروش، میانگین درآمد ماهانه حاصل از فروش در مقایسه با سال قبل افزایش 50 درصدی را نشان می‌دهد.

میانگین تولید و فروش محصولات طی سال جاری در مقایسه با سال قبل و همچنین چگونگی افزایش نرخ بر اساس میانگین دوره‌های مذکور به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

تغییرات در مقدار فروش ماهانه طی سال جاری بر اساس میانگین ماهانه و همچنین بر اساس اطلاعات جدول فوق به صورت نمودار زیر می‌باشد:

همان‌طور که می‌توان دید طی سال جاری با افزایش 39 درصدی در نرخ فروش محصولات آلیاژی شرکت به سمت تولید و فروش بیشتر آن حرکت کرده است چنانکه میانگین تولید و فروش این گروه در مقایسه با سال قبل 6 درصد افزایش یافته است که با افزایش نرخ آن، باعث رشد 48 درصدی در میانگین درآمد حاصل از فروش این گروه محصول شده است. محصولات مهندسی نیز طی سال جاری با افزایش نرخ 26 درصدی همراه بوده که با توجه به مقدار تولید و فروش آن طی سال 97 و سال جاری، افزایش در مقدار فروش آن، رشد بیشتر و برابر 49 درصد را نشان می‌دهد که باعث افزایش 88 درصدی در میانگین درآمد حاصل شده است.

نمودار تغییرات در درآمد حاصل از هر گروه محصول بر اساس میانگین ماهانه به منظور قابلیت مقایسه با سال قبل به صورت زیر ترسیم شده است:

تغییر در نرخ فروش محصولات و در نتیجه تغییر در حاشیه سود ناخالص آن‌ها، از یک‌سو باعث تغییر در مقدار تولید و فروش و از طرفی به همراه تغییر در مقدار فروش باعث تغییر در ترکیب درآمد شرکت شده است. بر همین اساس سهم هر گروه در سبد فروش و همچنین درآمد کل طی سال‌ 97 و 5ماهه سال جاری، به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

همان‌طور که می‌توان دید طی سال جاری با وجود افزایش در مقدار فروش و همچنین درآمد حاصل در گروه محصولات آلیاژی و با وجود افزایش بیشتر در فروش و درآمد سایر محصولات، سهم محصولات آلیاژی در سبد محصول از 82 به 79 درصد و سهم درآمد آن از 86 به 85 درصد کاهش یافته است. ولی در گروه محصولات مهندسی با توجه به افزایش 49 درصدی در مقدار فروش، سهم این محصول در ترکیب سبد فروش از 16 به 21 درصد و سهم آن در ترکیب درآمدی با توجه به رشد 88 درصدی در میانگین درآمد فروش ماهانه، از 12 به 14 درصد افزایش یافته است.

در خصوص سودآوری شرکت نیز می‌توان گفت که طی دوره سه ماهه نخست سال جاری، شرکت با سرمایه 5500 میلیارد ریال برای هر سهم خود سود خالص 208 ریالی گزارش نموده که نسبت به سود 26 ریالی دوره مشابه سال قبل با سرمایه 4990 میلیارد ریال، افزایش 788 درصدی در سودآوری را نشان می‌دهد. چراکه طی این دوره با افزایش 141 درصدی در درآمدهای عملیاتی و 112 درصدی در بهای تمام‌شده، علاوه بر افزایش توان سودآوری شرکت ناشی از افزایش بیشتر در درآمدهای عملیاتی نسبت به بهای تمام‌شده و افزایش حاشیه سود ناخالص از 10.5 درصد دوره مشابه به 21.5 درصد در این دوره، سو.د ناخالص نیز 390 درصد رشد یافته است. همچنین با افزایش 52 درصدی در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش و افزایش سایر درآمدهای عملیاتی از 3470 به 9725 میلیون ریال ناشی از سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی ، سود عملیاتی رشد 467 درصدی را نشان می‌دهد که در نهایت با کاهش 53درصدی در هزینه‌های مالی و همچنین شناسایی 50185 میلیون ریال درآمد حاصل از اجاره کارخانه آهک، سود سپرده‌های بانکی و اجاره ساختمان‌ها تحت سرفصل سایر درآمدهای غیرعملیاتی، سود خالص قبل از مالیات 732 درصد رشد کرده است.

در خصوص بازار فروش محصولات نیز قابل ذکر است که طی دوره سه ماهه نخست در حدود 17 درصد از فروش شرکت به صورت صادراتی بوده که از این محل 10.5 درصد از درامد این دوره محقق شده است و این در حالی است که طی دوره مشابه شرکت در حدود 32 درصد از فروش خود را به صورت صادراتی گزارش نموده که از محل آن 23 درصد از درآمدها محقق شده است که در واقع نشان دهنده کاهش صادرات شرکت و همچنین افزایش نرخ محصولات صادراتی به نسبتی کمتر از محصولات داخلی می‌باشد که در نتیجه باعث افزایش بیشتر در حاشیه سود ناخالص محصولات داخلی نسبت به محصولات صادراتی شده و در نتیجه شرکت به سمت فروش داخلی بیشتر حرکت کرده است. همچنین قابل ذکر است که طی دوره 12 ماهه 97 فروش صادراتی در حدود 9.5 درصد از فروش کل و درآمد صادراتی 7 درصد از درآمد کل بوده نشان دهنده کاهش صادرات در دوره‌های سه ماهه بعدی سال 97 بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24