Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با آنکه عملکرد بورس های بزرگ در ماه های اخیر عموما مثبت بود و قیمت برخی مواد خام رشد کرده اما وقتی به واقعیت های بازار نگاه می کنیم دچار هراس می شویم. درک این واقعیت ها به سرمایه گذاران کمک می کند دچار توهم رونق ..

چند نکته برای تنظیم صحیح ترکیب سبد دارایی ها

بورس24 : روز گذشته همانطور که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را 0.25 درصد پایین آورد اما سخنان رئیس بانک مرکزی و متن بیانیه پایانی نشست سبب رضایت سرمایه گذاران نشد زیرا در آنها به تداوم سیاست‌های حمایتی پولی اشاره نشده بود. در نتیجه ارزش دلار رشد کرد و شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. البته برخی عوامل دیگر نیز در کاهش شاخص های مالی موثر بودند.

پس از سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا، ترامپ بار دیگر او و بانک مرکزی را مورد حمله قرار داد و آنها را به درک نکردن شرایط اقتصادی متهم کرد. امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا رشد کرده‌اند اما سرمایه گذاران درباره آینده همچنان نگران هستند. البته امیدواری به اجرای سیاست‌های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ به رشد شاخص های مالی منجر شده است.

می‌توان گفت واژه "ابهام" به بهترین وجه شرایط سرمایه‌گذاران را توصیف می‌کند. با آنکه مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا در حال انجام است و برخی تحلیلگران معتقدند که دو طرف به توافق محدود دست خواهند یافت اما امسال نرخ رشد اقتصاد های بزرگ کمتر از سال قبل است و نیز برخی از این اقتصادها ممکن است دچار رکود شوند.

امروز سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش خود به برخی نکات نگران کننده درباره افق اقتصاد جهان اشاره کرده است. محتوای این گزارش برای درک تصویر کلان اقتصاد جهان سودمند است. از دید سازمان یاد شده امسال نرخ رشد اقتصاد جهان 2.9 درصد است که پایین‌ترین میزان از بحران مالی و رکود اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است. سال آینده نرخ رشد در محدوده ۳ درصد قرار خواهد گرفت. اگر دولت‌ها هر چه زودتر بر سر نحوه واکنش نشان دادن به شرایط نگران کننده کنونی به نتیجه نرسند اقتصاد جهان در معرض ریسک نرخ پایین تر رشد برای مدتی طولانی قرار خواهد گرفت. سال پیش اقتصاد جهان 3.6 درصد رشد کرده بود.

از دید تحلیلگران سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، شرایط نسبت به ماه می یعنی ۴ ماه پیش بدتر شده است. در آن زمان این سازمان نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری و سال میلادی را به ترتیب 3.2 درصد و 3.4 درصد پیش بینی کرده بود. در آن زمان به نظر می‌رسید تنش های تجاری بین چین و آمریکا به زودی پایان می یابد اما اکنون مشخص شده که این پیش بینی درست نبوده و حتی اگر در آینده نزدیک توافق بین دو کشور حاصل شود این توافق نه کامل خواهد بود و نه اثرات آن به زودی از میان خواهد رفت.

در بخشی از گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی آمده است، نظم جهانی که بر مبنای آن تجارت بین کشورها انجام می شد از میان رفته و اکنون در دوران جدید هستیم که ویژگی آن ابهام، یکجانبه‌گرایی و دو جانبه گرایی بیشتر و گاه تنش های تجاری است. رشد تجارت جهانی که موتور رشد اقتصاد بود از پنج درصد در سال ۲۰۱۷ به ارقام منفی کاهش یافته است. همچنین تنش های تجاری بر اعتماد شرکت ها اثر منفی گذاشته و سبب افت نرخ رشد سرمایه گذاری ها از ۴ درصد در دو سال اخیر به یک درصد در سال جاری رسیده است.

جنگ تجاری اثر خود را بر اقتصاد چین، آمریکا و جهان گذاشته و شاهد ضعف در شاخص هایی نظیر تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ هستیم. امسال اقتصاد آمریکا 2.4 درصد و سال آینده ۲ درصد رشد می کند. در ماه مه این دو رقم به ترتیب 2.8 درصد و 2.3 درصد پیش‌بینی شده بود. چین امسال و سال آینده به ترتیب 6.1 درصد و 5.7 درصد رشد خواهد کرد. هر دو رقم نسبت به پیش‌بینی ماه می پایین تر هستند. از دید سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اگر شرایط بدتر شود و بر هراس سرمایه‌گذاران افزوده شود نرخ های پیش بینی شده پایین تر خواهند بود.

افزایش ضعف در اقتصاد جهان به رشد قیمت طلا و کاهش قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه و نفت منجر می شود. البته بازارهای یاد شده تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مصطفی نصیری
    مصطفی نصیری

    سلام
    من متوجه نشدم تحلیل وضعیت اقتصادی جهان ارتباطش به تنظیم سبد سرمایه گذاری چه بود ?

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24