Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی دوره ۵ماهه سال جاری فروش شرکت در مقایسه با سال قبل افزایش داشته چراکه طی سال ٩٧ در حدود ٩٩ درصد از سیمان تولیدی به فروش رسیده است ولی طی سال جاری نسبت فروش به تولید.....

عملکرد مرداد ماه شرکت "سیمان داراب" پس از افزایش نرخ سیمان

بورس24 : شرکت سیمان داراب در سال ۱۳۶۶ به صورت سهامی عام و تحت شماره ۶۸۵۱۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران، با هدف احداث کارخانه ۲۰۰۰ تنی به ثبت رسید که بعداً به ۳۰۰۰ تن در روز تغییر کرد. در تاریخ 17-02-1375 طبق مصوبه شورای اقتصاد، مقرر شد وزارت صنایع از طریق شرکت احداث صنعت نسبت به مشارکت و ادامه فعالیت طرح، اقدام نماید. پس از ورود شرکت احداث صنعت به جرگه سهامداران و تأمین نسبی منابع مالی موردنیاز، اجرای پروژه شتاب بیشتری یافت و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در طول سال‌های ۱۳۷۷ لغایت ۱۳۸۱ حاصل شد. سرانجام در ۱۱ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ با تولید روزانه ۳۰۰۰ تن کلینکر رسماً به بهره‌برداری رسید. میزان ارز بری این طرح ۲۳ میلیون دلار است که در مقایسه با طرح‌های ۳۰۰۰ تنی قبلی تقریباً ۵۰ در صد کاهش داشته است. افتتاح کارخانه سیمان خاکستری ۳۰۰۰ تنی داراب  با توجه به وجود معادن غنی مرغوب  و مجاورت با خطوط ترانزیت و نزدیکی به بنادر صادراتی و موقعیت خاص  جغرافیایی داراب در توزیع سیمان و در جهت پوشش پروژه‌های بزرگ عمرانی استان فارس و استان‌های مجاور (به جهت نیاز آن‌ها به سیمان تیپ ۲ و ۵ که کارخانه سیمان داراب  در حال حاضر تنها تولیدکننده آن در منطقه است)، از جمله اهدافی بوده که توسط مدیران متخصص شرکت، دنبال شده است. سهام شرکت همچنین در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد و در حال حاضر تحت نماد ساراب در گروه سیمان، آهک و گچ مورد معامله قرار می‌گیرد که طی سال جاری رشد 150 درصدی را تجربه نموده که روند این رشد و همچنین حجم معاملات آن طی دوره مذکور به صورت نمودار زیر بوده است:

از محصولات شرکت سیمان تیپ2 و سیمان پوزولانی می‌باشد. همچنین در مواردی شرکت اقدام به فروش کلینکر نیز نموده است که در مقایسه با فروش شرکت سهم بسیاری کمی از سبد محصول را به خود اختصاص داده است. همچنین طی سال 97 شرکت فروش صادراتی نیز داشته که طی سال جاری از این بابت فروشی ثبت نشده است.

آمار تولید و فروش شرکت طی سال 97 و پنج ماهه سال جاری به قرار زیر بوده است:

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت می‌توان دید که طی دوره 5ماهه سال جاری فروش شرکت در مقایسه با سال قبل افزایش داشته چراکه طی سال 97 در حدود 99 درصد از سیمان تولیدی به فروش رسیده است ولی طی سال جاری نسبت فروش به تولید 101.2 درصد بوده است.

با این حال میانگین تولید ماهانه طی سال جاری در مقایسه با سال قبل 15 درصد کاهش یافته که با افزایش در فروش، میانگین مقدار فروش ماهانه کاهش 12 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین طی این سال میانگین نرخ فروش محصولات در مقایسه با میانگین نرخ فروش 12 ماهه 97 رشدی 28 درصدی داشته که با وجود کاهش 12 درصدی در مقدار فروش، میانگین ماهانه درآمد حاصل را 12 درصد رشد داده است.

طی سال جاری همان‌طور که در قبل نیز گفته شد شرکت صادراتی نداشته است. همچنین فروش سیمان پوزولانی به صورت فله‌ای نیز از سبد فروش محصولات حذف شده است. تغییرات صورت گرفته طی سال 98 در مقایسه با سال 97 بر اساس میانگین ماهانه به صورت زیر می‌باشد:

نمودار تغییرات فوق نیز به منظور درک بهتر چگونگی این تغییرات و تأثیر آن  بر درآمد حاصل در هر گروه محصول به صورت زیر ترسیم شده است:

طی تیر ماه همچنین خبر افزایش نرخ 37 درصدی سیمان در بازار منتشر گردید که البته با توجه به منتشر شدن خبر آن در ابتدای سال و افزایش تقاضا و رشد ارزش سهام شرکت‌های سیمانی در همان ابتدای تأثیر چندانی بر بازار و نمادهای گروه سیمان نداشت. ولی طی مرداد با تأثیر بر درآمدها و فروش شرکت، طی روزهای اخیر با روند صعودی بازار شاهد افزایش تقاضا برای نمادهای این گروه می‌باشیم که دلیل آن را می‌توان تأثیر افزایش نرخ بر درآمد شرکت‌های این گروه دانست. چراکه با توجه به نرخ حاشیه سود خالص و ناخالص پایین برای شرکت‌های این گروه، افزایش درآمدهای عملیاتی ناشی از افزایش نرخ محصولات، تأثیر زیادی بر افزایش حاشیه سود این شرکت‌های دارد و سود هر سهم آن‌ها را به شدت افزایش خواهد داد که با انتشار گزارش فعالیت ماهانه مرداد این تأثیر تا حدودی مشخص شده و به دنبال آن شاهد افزایش تقاضا برای سهام شرکت‌های سیمانی و صف‌های خرید در نمادهای این گروه هستیم.

برای مشخص شدن تأثیر افزایش نرخ بر درآمد مرداد ماه، آمار تولید و فروش طی این ماه به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

همچنین تغییرات در تولید و فروش و نرخ فروش انواع سیمان (بدون در نظر گرفتن تولید و فروش کلینکر) در مقایسه با دوره 4ماهه سال جاری و 12 ماهه سال قبل بر اساس میانگین ماهانه نیز به صورت جدول زیر می‌باشد:

همان‌طور که می‌توان دید با افزایش نرخ 37 درصدی، میانگین افزایش نرخ محصولات در مقایسه با سال قبل به 60 درصد افزایش یافته است که با وجود کاهش در مقدار فروش، درآمدهای عملیاتی را به شدت افزایش داده است که با ادامه این روند میانگین نرخ طی سال جاری را با افزایش سهم محصولات با نرخ بالاتر، افزایش خواهد داد و در نتیجه باعث افزایش درآمدهای عملیاتی برای سال جاری در مقایسه با سال 97 خواهد شد.

همچنین قابل ذکر است که طی ماه گذشته خبر احتمال افزایش نرخ مجدد برای محصولات این گروه برای فصل پاییز نیز در بازار منتشر گردید که با توجه به افزایش قیمت‌ها طی 5ماهه گذشته چندان تأثیری بر نمادهای گروه نداشت ولی با توجه به گزارش‌های فعالیت‌های ماهانه مرداد و مشخص شدن تأثیر افزایش نرخ بر سودآوری این شرکت‌ها می‌توان انتظار داشت که با قوت گرفتن این خبر، تقاضا برای سهام شرکت‌های سیمانی افزایش یابد و دوباره شاهد رشد قیمت‌های در این گروه باشیم.

در خصوص سودآوری نیز بر اساس صورت‌های مالی سه ماهه نخست سال جاری می‌توان گفت که شرکت با سرمایه 900 میلیارد ریالی، برای هر سهم خود سود خالص 67 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سود 69 ریالی دوره مشابه، کاهش 3 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که طی این دوره با کاهش 1 درصدی در درآمدهای عملیاتی و 2 درصدی در بهای تمام شده، سود ناخالص 8 درصد افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که طی این دوره در مقایسه با دوره مشابه توان سودآوری شرکت نیز افزایش یافته و حاشیه سود ناخالص از 11.5 به 17.5 درصد افزایش یافته که با افزایش 37 درصدی در نرخ فروش و با وجود کاهش 12 درصدی در مقدار فروش می‌توان انتظار افزایش 20 درصدی در درآمدها را برای سه ماهه دوم داشت که با توجه به عدم افزایش نرخ بهای تمام شده، سودآوری شرکت به شدت افزایش خواهد یافت چنانکه می‌توان انتظار افزایش حاشیه سود ناخالص را به 35 درصد داشت.

در ادامه قابل ذکر است که طی این دوره با افزایش 38 درصدی در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش، سود عملیاتی از 26004 به 23934 میلیون ریال کاهش یافته که در نهایت با کاهش 78 درصدی در هزینه‌های مالی از 3838 به 857 میلیون ریال و 49 درصدی در درآمدهای متفرقه از 26966 به 13792 میلیون ریال و همچنین با افزایش 77 درصدی در سایر درآمدهای غیرعملیاتی از 13060 به 23053 میلیون ریال، سود خالص 4 درصد کاهش یافته است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24