Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی سال جاری میزان فروش شرکت در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است چراکه طی سال ٩٧ نسبت مقدار فروش به تولید ١٠١.۵ درصد بوده که مقدار اضافه فروش نسبت به تولید از موجودی انبار تأمین شده است در حالی که طی سال جاری .....

تاثیر افزایش نرخ سیمان و صف های خرید در نماد "ستران"

بورس24 : شرکت سیمان تهران در سال ۱۳۳۳ تحت شماره ۴۵۰۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران با سرمایه ۸۵ میلیون ریال به ثبت رسید، اولین واحد تولیدی آن در سال ۱۳۳۵ با ظرفیت اسمی ۳۰۰ تن در روز آغاز به کار کرد. طی سال‌های ۱۳۳۵ لغایت ۱۳۵۷ با احداث ۵ واحد تولیدی دیگر ظرفیت اسمی تولید شرکت به ۷۶۰۰ تن در روز رسید، از سال ۱۳۵۸ به بعد نیز ۸۷۰۰ تن به ظرفیت اسمی شرکت اضافه و ۹۰۰ تن ظرفیت اسمی مربوط به خطوط قدیمی واحدهای تر ۱، ۲ و ۵ به دلیل فرسودگی، آلایندگی و مصرف سوخت بالا از مدار تولید خارج گردید. هم‌اکنون شرکت سیمان تهران دارای ۵ خط تولیدی فعال با ظرفیت اسمی تولید ۱۳.۴۰۰ تن در روز می‌باشد. همچنین سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرش‌شده که تحت نماد ستران و در گروه سیمان، آهک و گچ مورد معامله قرار می‌گیرد که طی سال جاری رشد 187 درصدی را تجربه نموده است. این افزایش در قیمت سهام طی سال جاری ناشی از خبر افزایش در نرخ محصولات می‌باشد  چنانکه طی تیر ماه نرخ فروش محصولات شرکت با 37 درصد افزایش مواجه بوده است. همچنین طی ماه اخیر خبر احتمال افزایش نرخ مجدد در پاییز نیز در بازار منتشر شده است.

همچنین طی روزهای اخیر با روند صعودی بازار در گروه سیمان شاهد صف‌های خرید و رشد قیمت در اکثر نمادهای می‌باشیم چنانکه از اول شهریور تا کنون سهام شرکت 31 درصد رشد داشته است. روند افزایش ارزش در سهام شرکت و همچنین حجم معاملات آن طی سال جاری به صورت زیر می‌باشد:

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۶ اساسنامه عبارت است از احداث کارخانجات سیمان، خرید، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن‌ها و صنایع وابسته به آن، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن موردنیاز، مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تأسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکت‌های موجود، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی به‌صورت مشارکت یا تأسیس شرکت در خارج با رعایت مقررات قانونی، واردات مواد اولیه، لوازم‌یدکی و ماشین‌آلات مورد نیاز، صادرات محصولات تولیدی خود و شرکت‌های وابسته و به‌طورکلی شرکت می‌تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی، تجاری و صنعتی- که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات مشروحه بالا مربوط باشد، مبادرت ورزد.

آمار تولید و فروش شرکت طی سال 97 و 5ماهه سال جاری به‌ صورت زیر می‌باشد:

بر اساس اطلاعات فوق می‌توان دید که طی سال جاری میزان فروش شرکت در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است چراکه طی سال 97 نسبت مقدار فروش به تولید 101.5 درصد بوده که مقدار اضافه فروش نسبت به تولید از موجودی انبار تأمین شده است در حالی که طی سال جاری مقدار فروش 100.1 درصد از تولید می‌باشد.

همچنین طی سال جاری میانگین مقدار تولید ماهانه در مقایسه با سال مالی قبل در حدود 7 درصد افزایش یافته ولی با کاهش در فروش نسبت به این سال، مقدار فروش 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین طی دوره 5ماهه سال جاری میانگین نرخ فروش محصولات در مقایسه با میانگین نرخ سال 97 در حدود 21 درصد افزایش یافته که با افزایش در مقدار فروش، میانگین درآمد ماهانه را 29 درصد رشد داده است. البته قابل توجه است که افزایش نرخ 37 درصد در محصولات از نیمه تیر ماه اعمال گردیده است و تنها بر یک ماه و نیم از پنج ماه تأثیر گذاشته است که با افزایش دوره، می‌توان افزایش نرخ محصولات در مقایسه با سال قبل را مشاهده نمود چراکه وزن محصولات با نرخ بالاتر با گذشت زمان و فروش محصول بیشتر خواهد شد.

تغییرات صورت گرفته طی سال جاری به صورت میانگین ماهانه به منظور مقایسه با سال قبل به صورت جدول زیر می‌باشد:

با این حال برای مقایسه بهتر چگونگی افزایش نرخ، آمار تولید و فروش طی مرداد ماه نیز به صورت زیر به صورت مقایسه‌ای با دوره‌های مذکور خلاصه شده است:

همان‌طور که می‌توان دید میانگین نرخ فروش محصولات طی مرداد در مقایسه با میانگین نرخ فروش سال قبل افزایش 47 درصدی را نشان می‌دهد. در نتیجه با توجه به تأثیر افزایش نرخ در 8 ماهه سال جاری می‌توان انتظار داشت که میانگین افزایش نرخ 12 ماهه سال جاری در مقایسه با سال قبل در حدود 35 تا 37 درصد باشد که با افزایش 6درصدی در مقدار فروش باعث رشد 43 تا 45 درصدی در درآمد حاصل از فروش در مقایسه با سال قبل شود. البته این موضوع در صورت در نظر نگرفتن افزایش نرخ مجدد طی سال می‌باشد.

همچنین در خصوص سودآوری لازم به ذکر است که طی سال 97شرکت برای هر سهم خود زیان خالص 75 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سال مالی قبل با سود 3 ریال، کاهش در سودآوری را نشان می‌دهد.

طی دوره سه ماهه نخست سال جاری شرکت با سرمایه 1750 میلیارد ریال برای هر سهم خود زیان خالص 55 ریال گزارش نموده که در مقایسه با زیان 28 ریالی در دوره مشابه، افزایش 96 درصدی در زیان خالص را نشان می‌دهد و این در حالی است که طی این دوره با افزایش 35 درصدی در درآمدهای عملیاتی و 41 درصدی در بهای تمام شده، سود ناخالص 7 درصد رشد داشته است. البته قابل توجه است که طی این دوره با افزایش بیشتر در بهای تمام شده در مقایسه با درآمدهای عملیاتی، توان سودآوری شرکت کاهش یافته است و حاشیه سود ناخالص از 18 درصد به 14.5 درصد کاهش یافته است. ولی با افزایش نرخ محصولات طی تیر ماه، درآمدهای عملیاتی رشد خواهد نمود که بدون افزایش در نرخ بهای تمام شده، باعث افزایش در توان سودآوری شرکت و همچنین سود خالص شرکت خواهد شد و شرکت به سودآوری خواهد رسید که این موضوع را می‌توان دلیلی بر افزایش تقاضا در بازار برای نمادهای گروه سیمان و رشد قیمت‌ها برای سهام شرکت سیمان تهران باشد.

در ادامه قابل ذکر است که طی دوره سه ماهه با کاهش 4 درصدی در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش و با افزایش سایر هزینه‌های عملیاتی از 8179 میلیون ریال در دوره مشابه به 54704 میلیون ریال، سود عملیاتی شرکت 58 درصد کاهش یافته که با افزایش 15 درصدی در هزینه‌های مالی و با وجود افزایش سایر درآمدهای متفرقه از 5787 به 12270 میلیون ریال، زیان خالص از 49216 به 96104 میلیون ریال افزایش یافته است.

در خصوص بازار فروش نیز قابل ذکر است که طی سال جاری شرکت هیچ گونه صادراتی نداشته و تمامی محصولات به صورت داخلی به فروش رسیده است. البته قابل ذکر است که طی سال 97 نیز شرکت بدون صادرات بوده و فروش تنها به صورت داخلی بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24