طی سال جاری فروش از تولید سبقت گرفته است چنانکه طی سال ٩٧ در حدود ٩۶ درصد از تولید به فروش رسیده است ولی طی سال جاری با افزایش تولید در شرکت‌های خودروساز، میزان فروش در حدود ٧ درصد بیش از تولید می‌باشد که.....

بورس۲۴ : شرکت مهرکام پارس در سال  1369 تأسیس و شروع به کار خود را با عنوان شرکت طراحی و مهندسی قطعات پلیمری در سال 1372 آغاز نمود. مهرکام پارس با تولید اولیه سپر پژو 405 و داشبورد پیکان در سال 1374 به جرگه تولید کنندگان قطعات خودرو راه پیدا کرد و طی سال‌های بعد گروه صنعتی ایران‌خودرو به تدریج تولید مجموعه‌های سپر، داشبورد، رودری، سیستم تهویه مطبوع و صندلی را به مهرکام پارس واگذار نمود.

سیستم تهویه مطبوع از سال 1375 به تولیدات مهرکام پارس افزوده شد. این شرکت در سال 1378 سالن‌های 10، 12، 14 خود را به کابین‌های رنگ آمیزی قطعات پلیمری به شکل دستی تجهیز و در سال 1380 به سمت جهانی شدن گرایش پیدا کرده و برنامه ریزی بلند مدت خود را حول این گرایش ترتیب داده است در این دوره شرکت جهت توسعه و فعالیت‌های تولیدی و اجرایی پروژه‌های جدید، سایت شماره 2 تهران (سایت جنوب) را به مساحت 100000 مترمربع خریداری و راه‌اندازی نمود و خط رنگ رباتیک در این شرکت در سال 1381  به بهره‌برداری رسید.

در سال 1383 به شرکت سهامی عام تبدیل شد در همین سال سایت کرمانشاه (مهرکام پارس غرب) با هدف اشتغال‌زایی، تولید قطعات ریز سیستم تهویه مطبوع و دسته سیم خودروهای مختلف به بهره‌برداری رسید و اکنون با توسعه ایران‌خودرو کرمانشاه، مجموعه قطعات تزئینی چون سپر و داشبورد نیز تولید می‌کند. در سال 1384 پروژه تولید مجموعه قطعات تزئینی تندر 90 نیز در این شرکت کلید خورد و به این ترتیب رنو پارس مشتری اصلی و ثابت مهرکام پارس شد.

در سال 1385 مهرکام پارس در کنار شرکت ایران‌خودرو خراسان، سایتی را برای تولید مجموعه قطعات تزئینی خودروهای تولیدی در این شرکت ایجاد کرد و در سال 1386 تولید انبوه مجموعه قطعات تزئینی تندر 90 آغاز شد.

در سال 1392 اتخاذ سیاست انبساطی باعث توسعه تولید و فروش شد و با افزایش 250 درصدی فروش در سال 1393 (5800 میلیارد) و 7 برابری ارزش سهم نسبت به سال قبل شدند .

در سال 1396 سایت مهرکام پارس در شهرک صنعتی بینالود خراسان برای بهبود فرایند فعالیت‌ها احداث و آغاز به کار کرد و در حال حاضر شرکت مهرکام پارس عضو زنجیره تأمین گروه صنعتی ایران‌خودرو ، برترین تولید کننده مجموعه‌های تزئینی خودرو در ایران است و تلاش دارد تا سال 1404 برترین شریک تجاری خودروسازان داخلی و خارجی در طراحی، تولید و تأمین مجموعه‌های تزئینی خودرو در بازار هدف تبدیل شود.

سهام شرکت در حال حاضر تحت نماد خمهر در گروه خودرو و قطعات در تابلوی دوم بورس مورد معامله قرار می‌گیرد که طی روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در این گروه و در سهام شرکت می‌باشیم. بدین منظور طی این گزارش به بررسی عملکرد شرکت طی 5ماهه سال جاری و مقایسه آن با عملکرد سال قبل پرداخته شده است.

چنان که که در نمودار بالا می توان دید طی سال جاری ارزش سهام شرکت رشدی بالغ بر 131 درصد را تجربه نموده است.

مهرکام پارس دارای خطوط تولیدی ذیل می‌باشد:

* خطوط تولید تزئینات بیرونی خودرو شامل سپر ، زه دور بدنه ، قاب آیینه ، اسپویلر، دستگیره در

* خطوط تولید تزئینات درونی خودرو شامل رودری ، داشبورد ، کنسول ، دریچه چپ و راست

* خطوط تولید صندلی سازی

* خطوط تولید سیستم تهویه خودرو

آمار تولید و فروش شرکت طی سال 97 و 5 ماهه سال جاری به صورت زیر خلاصه شده است:

بر اساس اطلاعات جدول فوق می‌توان دید که طی سال جاری فروش از تولید سبقت گرفته است چنانکه طی سال 97 در حدود 96 درصد از تولید به فروش رسیده است ولی طی سال جاری با افزایش تولید در شرکت‌های خودروساز، میزان فروش در حدود 7 درصد بیش از تولید می‌باشد که با کاهش موجودی انبار تأمین شده است.

همچنین طی سال جاری میانگین تولید محصولات شرکت در مقایسه با سال قبل 14 درصد کاهش یافته که با افزایش فروش بخشی از آن جبران شده و میانگین مقدار فروش تنها 5 درصد کاهش یافته است. همچنین طی این سال با افزایش 9 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات در مقایسه با میانگین نرخ فروش سال قبل، میانگین درآمد ماهانه 3 درصد افزایش یافته است.

تغییرات در مقدار و نرخ فروش و همچنین تأثیر آن در درآمد حاصل از هر گروه به منظور قابلیت مقایسه با سال قبل بر اساس میانگین ماهانه به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

نمودار تغییرات بر اساس اطلاعات فوق به صورت زیر ترسیم شده است:

در خصوص سودآوری نیز قابل ذکر است که طی سال جاری شرکت با سرمایه 1861769 میلیون ریال منقسم به سهام یک هزار ریالی، برای هر سهم خود زیان خالص 41 ریال گزارش نموده است و این در حالی است که طی دوره مشابه سود خالص 1 ریال گزارش نموده است. طی این دوره درآمدهای عملیاتی شرکت در مقایسه با دوره مشابه 21 درصد کاهش یافته که با کاهش 20 درصدی در بهای تمام‌شده، سود ناخالص 42 درصد کاهش یافته است. نکته قابل توجه طی این دوره کاهش حاشیه سود ناخالص از 6.7 درصد به 5 درصد می‌باشد. همچنین طی این دوره با افزایش 15 درصدی در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش و همچنین کاهش سایر درآمدهای عملیاتی از 13102 به 3239 میلیون ریال و معادل 75 درصد، سود عملیاتی 19018 میلیون ریال دوره مشابه به زیان 40467 میلیون ریال تبدیل شده است.

در خصوص بازار فروش نیز قابل ذکر است که تمامی محصولات شرکت طی سال جاری و همچنین سال 97 به صورت داخلی به فروش رسیده است و شرکت هیچ گونه صادراتی نداشته است. همچنین نرخ فروش محصولات نیز توسط شورای مرکز ملی رقابت تعیین می‌شود و بر خلاف برخی تفکرات در عموم توسط هیئت‌مدیره و به صورت دستوری از سوی ایران‌خودرو نمی‌باشد.