Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوسان قیمت سنگ آهن اخیرا در محدوده های مثبت بوده و قیمت ها رشد نسبی داشته است. بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود درباره افق بازار این ماده خام و فولاد دیدگاه هایی مطرح کرده که سرمایه گذاران باید به ..

هشدار به سرمایه گذاران در بازار فولاد و سنگ آهن!

بورس24 : قیمت سنگ آهن در دو هفته اخیر تحت تاثیر افزایش خرید از سوی فولادسازان چینی و پیش بینی رشد تقاضا در دیگر اقتصادهای نوظهور از جمله هند رشد کرده است و به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است. چین نیمی از فولاد جهان را تولید می کند و بزرگ ترین مصرف کننده اکثر مواد خام است در نتیجه تحولات اقتصادی این کشور بیشترین تاثیر را بر قیمت فولاد و سنگ آهن دارد.

در هفته های اخیر پیش بینی کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا یک عامل دیگر رونق بازار سنگ آهن بوده است. البته هنوز مشخص نیست چه وقت توافق حاصل می‌شود و توافق چه میزان فراگیر خواهد بود. مذاکرات مقامات بلندپایه تجاری چین و آمریکا اوایل ماه آینده میلادی انجام می‌شود و بسیار بعید است شاهد شدت پیدا کردن جنگ تجاری باشیم.

نکته مهم دیگر، کاهش نرخ رشد اقتصاد چین و جهان در فصول آینده است که بر قیمت مواد خام فشار وارد خواهد کرد. اظهار نظر درباره افق بلندمدت بازار سنگ‌آهن چندان آسان نیست اما بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود آورده است، بازار سنگ آهن طی ۵ سال آینده با کاهش تدریجی و کند قیمت‌ها مواجه خواهد بود زیرا تاثیر ضعف در تقاضای چین بزرگتر از تاثیر رشد مصرف در دیگر اقتصادهای نوظهور از جمله هند خواهد بود.

از سوی دیگر تقاضا برای فولاد در آینده مانند گذشته نیست. هیچ ترکیبی از هند، برزیل یا هر اقتصاد نوظهور دیگر نمی تواند اثری را که چین به تنهایی بر بازار فولاد و سنگ آهن داشته جبران کند. در دهه ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰ رشد شدید سرمایه گذاری ثابت در چین به افزایش سریع و قابل ملاحظه مصرف فولاد در این کشور منجر شد. رشد بالای اقتصاد چین تااندازه زیادی حاصل پروژه های زیرساختی و صادرات محصولات صنعتی بوده در نتیجه بر تولید و مصرف فولاد افزوده شده است.

امسال تولید فولاد این کشور به اوج خود یعنی محدوده ۹۴۰ میلیون تن می‌رسد اما از سال آینده شاهد کاهش تدریجی تولید و مصرف این ماده خام در چین خواهیم بود. همچنین به دلیل ضعف در اقتصاد جهان نمی توان انتظار داشت مصرف فولاد در دیگر اقتصادها رشد کافی داشته باشد. در سال های آینده کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و سیاست‌های اصلاحی در چین که به کاهش وابستگی رشد اقتصادی این کشور به سرمایه گذاری و صادرات منجر می شود تقاضا برای فولاد را کمتر خواهد کرد یعنی ابتدا میزان تقاضا به ثبات می رسد و سپس کم خواهد شد.

در حوزه عرضه سنگ آهن، استرالیا و برزیل مجبور هستند به عرضه با حداکثر توان ادامه دهند در نتیجه از یک سو شاهد کاهش تقاضا در چین خواهیم بود و از سوی دیگر عرضه ادامه پیدا خواهد کرد. پیش بینی می شود قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد پایان سال جاری زیر ۱۰۰ دلار و پایان سال آینده ۷۵ دلار خواهد بود. پنج سال دیگر قیمت‌ها به محدوده ۵۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. این رقم بسیار بالاتر از هزینه تولید است در نتیجه عرضه کم نخواهد شد.

در حال حاضر چین با تولید نیمی از فولاد جهان در صدر فهرست تولیدکنندگان قرار دارد. در ماه ژوییه میزان تولید فولاد این کشور 85.2 میلیون تن یعنی ۵۴ درصد تولید فولاد جهان در آن ماه، بود. رشد تولید فولاد در هند سریع بوده اما میزان تولید فولاد این کشور در مقایسه با چین بسیار پایین تر است. هند در ماه ژوئیه 9.2 میلیون تن فولاد تولید کرد که حدود ۶ درصد تولید جهانی فولاد در جهان در آن ماه بود.

گروه معدنی بی اچ پی که بزرگترین شرکت معدنی جهان است ماه قبل اعلام کرد رشد تولید فولاد در چین متوقف شده است و این باور وجود دارد که تولید فولاد چین در سال های آینده به تدریج کاهش می‌یابد. افت مصرف، محدودیت های زیست محیطی و کاهش ظرفیت تولید علل این کاهش هستند. تولید فولاد چین از 940 میلیون تن در سال جاری به ۹۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت. در هفته ها و ماه‌های آینده، سرنوشت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و سیاست های حمایتی دولت چین بر قیمت فولاد و سنگ آهن اثرات بزرگ دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در 5 سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24