Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سابقه تولید دسـته سیم در شرکت الکتریک خودروی شرق، به بیش از ۴۰ سال قبل تحت عنوان کارگاه دسـته سیم شرکت رضا بر می‌گردد. شرکت الکتریک خودرو شرق یکی از شرکت‌های تحت پوشش قطعات اتومبیل ایران ......

مروری بر عملکرد "خشرق" و رشد ١٢۵ درصدی آن طی سال جاری

بورس24 : سابقه تولید دسـته سیم در شرکت الکتریک خودروی شرق، به بیش از ۴۰ سال قبل تحت عنوان کارگاه دسـته سیم شرکت رضا بر می‌گردد. شرکت الکتریک خودرو شرق یکی از شرکت‌های تحت پوشش قطعات اتومبیل ایران ( یاپکو ) و وابسته به گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌باشد که در راستای سیاست استقلال و اعطای شخصیت حقوقی به کارخانجات تابعه‌ی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران در تاریخ 17 اردیبهشت 76 به ثبت رسیده است . در راستای ارتقای سطح تکنولوژی و دانش فنی و به منظور حضور در بازارهای جهانی در  سال ۱۳۸۱ قرارداد لیسانس و کمک‌های فنی با شرکت یازاکی ژاپن که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دسته سیم در جهان می‌باشد، منعقد نموده است و در سال۱۳۸۲ موفق به تولید انبوه و صادرات دسته سیم‌های پژو ۲۰۶ گردید.  در حال حاضر محصولات صادراتی این شرکت در خطوط تولید شرکت خودروسازی PSA (پژو سیتروئن) مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت در تاریخ 15 آبان 82 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در بهمن ماه همان سال با پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران، وارد بورس شد.

سهام شرکت در حال حاضر تحت نماد خشرق در گروه خودرو و ساخت قطعات در بازار دوم بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که ارزش سهام این شرکت طی سال جاری رشدی بالغ بر 125 درصد را تجربه نموده است. روند افزایش ارزش سهام و همچنین حجم سهام مورد معامله طی مدت مذکور به صورت نمودار زیر می‌باشد:

همچنین با توجه به وضعیت تولید خودروسازان ، این شرکت نیز به تناسب رشد مشتریان خود و در راستای همگام شدن با پیشرفت‌های صنعت خودروسازی کشور و تأمین نیازهای آن‌ها ، ظرفیت‌های خود را افزایش داده است. البته طی سال‌های اخیر با کاهش تولید خودروسازان از تولیدات شرکت کاسته شده است ولی طی سال جاری به نسبت سال 97 می‌توان افزایش در تولید را متناسب با افزایش تولید خودرو در کشور مشاهده کرد.

آمار تولید و فروش طی سال 97 و 5ماهه سال جاری به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

بر اساس اطلاعات جدول فوق می‌توان دید که طی سال جاری میانگین تولید ماهانه شرکت در مقایسه با سال 97 در حدود 19 درصد رشد داشته که افزایش فروش 19 درصدی را به دنبال داشته است. همچنین طی سال جاری میانگین نرخ فروش محصولات در مقایسه با میانگین سال قبل تنها 3 درصد افزایش یافته که علت آن را می‌توان مالکیت شرکت‌های خریدار و اعمال نرخ‌های فروش دستوری می‌باشد. با این وجود با افزایش نرخ فروش و مقدار فروش طی سال جاری میانگین درآمد حاصل در مقایسه با سال قبل افزایش 24 درصدی را نشان می‌دهد.

تغییرات طی سال جاری بر اساس میانگین ماهانه به منظور قابلیت مقایسه با سال قبل به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

در خصوص سودآوری شرکت قابل ذکر است که طی دوره سه ماهه نخست سال جاری شرکت با سرمایه 630 میلیارد ریال برای هر سهم خود سود خالص 2 ریال گزارش نموده که در مقایسه با دوره مشابه بدون تغییر بوده است و این در حالی است که طی این دوره با افزایش 61 درصدی در درآمدهای عملیاتی و 64 درصدی در بهای تمام شده، سود ناخالص 28 درصد افزایش یافته است. البته با افزایش بیشتر در بهای تمام شده نسبت به درآمدهای عملیاتی، با وجود افزایش سود ناخالص، توان سودآوری شرکت کاهش یافته و حاشیه سود ناخالص طی این دوره از 8 درصد در دوره مشابه به 6.4 درصد کاهش یافته است.

در ادامه قابل ذکر است که با افزایش 23 درصدی در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش و همچنین سایر درآمدهای عملیاتی از 478 به 3400 میلیون ریال و افزایش سایر هزینه‌های عملیاتی از 5202 به 11306 میلیون ریال، سود عملیاتی افزایش 25 درصدی را تجربه نموده است. ولی در نهایت با افزایش 25 درصدی در هزینه‌های مالی و کاهش 8 درصدی در سایر درآمدهای غیرعملیاتی، سود خالص 5 درصد نسبت به دوره مشابه کاهش یافته است. البته باید گفت که شرکت طی سال 97 برای هر سهم خود تنها 7 ریال سود خالص گزارش نموده است که با روند سال جاری افزایش چشمگیر آن چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

در خصوص بازار فروش نیز قابل ذکر است که طی سال جاری همانند سال مالی 97 شرکت هیچ گونه صادراتی نداشته و تمامی محصول به صورت داخلی به فروش رسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24