Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سهام شرکت طی سال جاری رشد ۶٧ درصدی را تجربه نموده است. به ‌منظور بررسی چرایی افزایش قیمت در این گزارش به محاسبه ارزش خالص دارایی‌های شرکت پرداخته ‌شده است. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده .....

رشد سرمایه گذاری ها و صف خرید میلیونی در نماد "تبرک"

بورس24 : مجموعه صنعتی تبرک با ابتیاع شرکت شهداب ناب خراسان در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را در زمینه تولید رب گوجه‌فرنگی با ظرفیت مصرف ۲۰۰ تن گوجه‌فرنگی در شبانه روز آغاز نموده است. همچنین شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری، توسعه و خرید کارخانجات هم‌جوار در زمینه تولید سس مایونز در سال۱۳۸۸، توسعه و تولید آبمیوه پاکتی و قوطی و چای طی سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴، اقدام به خرید ماشین‌آلات جدید از کشور ایتالیا در زمینه تولید رب گوجه‌فرنگی و افزایش مصرف گوجه‌فرنگی به ۱۵۰۰ تن نمود و در حال حاضر به صورت شرکت مادر (هلدینگ) فعالیت می‌کند که شرکت‌های زیرمجموعه به صورت نمودار زیر می‌باشند:

همچنین سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش‌شده و در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی تحت نماد تبرک مورد معامله قرار می‌گیرد که روند ارزش سهم و همچنین حجم معاملات آن طی سال جاری به صورت زیر بوده است:

همچنان که در نمودار فوق نیز می‌توان دید سهام شرکت طی سال جاری رشد 67 درصدی را تجربه نموده است. به ‌منظور بررسی چرایی افزایش قیمت در این گزارش به محاسبه ارزش خالص دارایی‌های شرکت پرداخته ‌شده است. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده در گزارش فعالیت ماهانه شرکت طی مرداد ‌ماه، سرمایه‌گذاری‌های شرکت به صورت زیر می‌باشد:

چنانچه می‌توان دید بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت تولید فراورده‌های غذایی و آشامیدنی می‌باشد که بر اساس بهای تمام‌شده 81.43 درصد از سرمایه‌گذاری‌های شرکت را تشکیل می‌دهد. همچنین در حدود 81.6  درصد از سرمایه‌گذاری‌های در شرکت‌های بورسی می‌باشد که از این لحاظ ریسک نقد شوندگی سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت طی مرداد ‌ماه به صورت زیر می‌باشد:

بر اساس قیمت آخرین معامله سهام شرکت‌های سرمایه پذیر در بازار در تاریخ 20-06-98 خالص ارزش دارایی‌های شرکت (NAV)  برای هر سهم با سرمایه 2231504 میلیون ریال از این محل در حدود 5244 ریال می‌باشد.

پرتفوی شرکت‌های غیر بورسی:

با توجه به معامله اندک سهام شرکت‌های غیر بورسی محاسبه ارزش این سهام بسیار مشکل می‌باشد به همین منظور در این گزارش از روش مقایسه‌ای نسبت P/E استفاده ‌شده است. بر اساس اطلاعات بازار و نسبت P/E در حدود 7 برای بازار، این نسبت برای شرکت‌های غیر بورسی در حدود 6 در نظر گرفته ‌شده که دلیلی آن بیشتر بودن ریسک نقد شوندگی و در نتیجه افزایش ریسک کل و ارزش‌گذاری کمتر این‌گونه شرکت‌های می‌باشد. همچنین برای شرکت‌های با زیان خالص ارزش سرمایه‌گذاری به‌منظور احتیاط برابر بهای تمام‌شده آن در نظر گرفته‌ شده است که بر این اساس NAV هر سهم شرکت از محل سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی 366 ریال برآورد شده است.

همچنین با توجه به برگزاری مجامع طی 5ماهه سال جاری، سود سهام محقق شده نیز به NAV هر سهم اضافه خواهد شد چرا که با تقسیم سود، از ارزش سهام کاسته می‌شود. بر این اساس سود شرکت طی 5 ماهه به صورت زیر می‌باشد:

بر اساس اطلاعات فوق، سود هر سهم از سود سهام نقدی پرداختی در شرکت‌های سرمایه پذیر، 309 ریال می‌باشد که به NAV هر سهم اضافه خواهد گردید.

در نهایت با توجه به محاسبات بالا خالص ارزش دارایی‌های هر سهم در حدود 5919 ریال می‌باشد و با در نظر گرفتن قیمت سهام در تاریخ 20 شهریور ماه سال جاری برابر 3804 ریال، نسبت P/NAV شرکت 0.64 می‌باشد که در مقایسه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیگر با نسبت بین 0.75 تا 0.85 پایین می‌باشد و نشان از پتانسیل بالای این سهام برای رشد آتی دارد چرا که طی سال جاری با افزایش میزان بارندگی‌ها و افزایش سطح زیر کشت محصولات و به دنبال آن افزایش محصولات کشاورزی، تولیدات شرکت‌های وابسته افزایش خواهد یافت که خود باعث افزایش سودآوری و افزایش قیمت سهام در بازار خواهد شد و با توجه به میزان سرمایه‌گذاری در این گونه شرکت‌ها، تأثیر مستقیم بر خالص ارزش دارایی‌ها و در نتیجه ارزش سهام شرکت خواهد داشت.

همچنین قابل‌ذکر است که قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های خارج از بورس بر اساس سود خالص سال مالی 96 محاسبه‌شده است. با توجه به رشد نرخ ارز در سال 97 و درنتیجه رشد نرخ فروش محصولات در سال جاری انتظار بر افزایش سود خالص شرکت‌ها در حدود 2 تا سه برابر می‌باشد که باعث افزایش ارزش سهام و درنتیجه خالص ارزش دارایی‌های هر سهم خواهد شد ولی با توجه به سهم کم این شرکت‌ها در NAV شرکت، افزایش 2 برابری در ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها NAV شرکت را تنها 366 ریال افزایش می‌دهد که درنتیجه نسبت P/NAV به 0.61 خواهد رسد.

حال با در نظر گرفتن نسبت P/NAV مشابه سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و برابر 0.75 برای این شرکت، قیمت هر سهم در حدود 4439 تا 4714 ریال خواهد شد که نسبت به قیمت حال حاضر 17 تا 24 درصد رشد را نشان می‌دهد و انتظار بر این افزایش در آینده نزدیک و ورود معامله گران حقوقی در این سهم وجود خواهد داشت. البته در صورت در نظر گرفتن نسبتی برابر 0.85 با توجه به انتظار بر رشد بیشتر شرکت‌های گروه محصولات غذایی و حتی بالاتر، انتظار رشد سهام شرکت نیز افزایش خواهد یافت که در صورت در نظر گرفتن نسبت 0.85 این رشد به 32 تا 40 درصد خواهد رسید.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24