Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر شاهد رشد شاخص های مالی و قیمت بسیاری از مواد خام بوده ایم. یک دلیل این رونق، پیش بینی کاهش نرخ های بهره در اقتصادهای بزرگ است اما اقتصاددان ها معتقدند سرمایه گذاران نباید به این ..

هیجان درباره حمایت بانک ها از اقتصاد؛ حباب ها بزرگ تر می شوند؟

بورس24 : امروز نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می‌شود و انتظار می رود این نهاد برنامه های بزرگ برای حمایت از اقتصاد منطقه یورو ارائه کند. همچنین هفته آینده مهم‌ترین رویداد موثر بر بازارها، نشست دو روزه کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا است که نتیجه آن روز چهارشنبه مشخص خواهد شد. تصمیمی که در نشست هفته آینده درباره نرخ های بهره اتخاذ می شود و سخنان آقای جرم پاول پس از نشست بر رفتار سرمایه گذاران در تمامی بازارهای مالی، مواد خام و ارز اثر می گذارد. ابتدا باید ببینیم در آستانه این نشست شرایط به چه شکل است.

روز گذشته ترامپ از بانک مرکزی آمریکا خواست نرخ های بهره را به صفر یا پایین‌تر از صفر کاهش دهد تا بازده ها منفی شود و هزینه استقراض کاهش یابد. به اعتقاد ترامپ این عامل به رونق در اقتصاد آمریکا کمک خواهد کرد. او در یک توییت نوشت بانک مرکزی در حال از دست دادن یک فرصت بزرگ و کمیاب است که به دلیل نرخ پایین بازده اوراق خزانه پدید آمده و باید از این فرصت استفاده شود.

اثرات تنش های تجاری بین چین و آمریکا بر اقتصاد دو کشور و جهان بزرگ بوده و حالا باید اقداماتی برای رفع ریسک ها انجام شود. ترامپ معتقد است بانک مرکزی در واکنش به ضعف اقتصاد جهان به اندازه کافی واکنش نشان نداده است. او بارها از آقای جروم پاول، رئیس بانک مرکزی انتقاد کرده و افزایش نرخ بهره را عامل ضعف در اقتصاد آمریکا می‌داند.

این در حالی است که بانک مرکزی جنگ تجاری آمریکا با چین و ریسک های موجود در اقتصاد جهان را عامل اصلی ضعف در اقتصاد این کشور دانسته است. بانک مرکزی در نشست قبلی خود برای نخستین بار از یازده سال پیش نرخ های بهره را پایین آورد و بسیاری از تحلیلگران معتقدند نرخ ها در ماه آینده چند بار دیگر پایین آورده خواهد شد.

اما اقتصاددانان معتقدند نرخ های منفی بهره در تئوری جذاب هستند و در واقعیت اثرات آن بسیار کمتر از حدی است که تصور می شود. با آنکه منفی شدن نرخ های بهره خطر ورشکستگی را به صفر می رساند اما در حال حاضر ۱۶ هزار میلیارد دلار اوراق قرضه با بازدهی منفی وجود دارد. منفی شدن مقدار بیشتری از اوراق یادشده به زیان سپرده گذاران و بانک‌هاست. در نرخ های منفی، سپرده گذاران سود را فدای امنیت می‌کنند و عملاً به منتشرکننده اوراق قرضه پول می پردازند.

اقتصاددان موسسه کپیتال اکانامیکس می‌گوید ترامپ به عنوان یک فعال در حوزه ساخت و ساز از منظر یک وام گیرنده به نرخ های منفی بهره فکر می کند در حالی که بانک مرکزی به منفی شدن نرخ ها علاقه ای ندارد زیرا مقامات این نهاد می دانند که منفی شدن این نرخ ها سبب نارضایتی سپرده‌گذاران می‌شود و بانک مرکزی را به یک بازی سیاسی وارد می‌کند.

هراس درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و پیش‌بینی کاهش بیش از پیش نرخ‌های بهره در اقتصادهای بزرگ نرخ سود اوراق قرضه دولتی در سرتاسر جهان را به شدت کاهش داده و هزینه استقرار پایین آمده است. تحلیلگران بانک مریل لینچ معتقدند کاهش نرخ بازده اوراق خزانه دولت آمریکا حاصل پیش‌بینی ضعف در اقتصاد است. ریسک پذیری سرمایه گذاران کاهش یافته و تقاضا برای اوراق یاد شده افزایش یافته است.

ریسک نگران کننده این است که بازده ها در کشورهای مختلف پیوسته پایین تر رود در نتیجه حباب بازار اوراق قرضه بزرگتر می شود و این خود یک ریسک دیگر برای اقتصاد جهان است. در اروپاف ژاپن و سوئیس بانک های مرکزی نرخ های بهره را منفی نگه داشته اند زیرا نرخ تورم بسیار پایین است و آنها قصد دارند از اقتصاد خود حمایت کنند. ترامپ معتقد است بانک مرکزی آمریکا نیز باید همین کار را بکند اما اقتصاددانان معتقدند نرخ های بهره منفی برای مدتی کوتاه موثر است و نیز نرخ های منفی یک دام است که خروج از آن هنگام بازگشت رونق به اقتصاد و رشد نرخ تورم بسیار دشوار است. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف منتظر برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا و اعلام تصمیم درباره نرخ های بهره هستند. اگر نرخ ها پایین آورده شود ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت اما از آنجا که در منطقه یورو و چند اقتصاد دیگر نرخ های منفی هستند نباید انتظار داشت ارزش دلار خیلی کاهش یابد.

فعلا هیجان های مثبت در باره کاهش نرخ های بهره وجود دارد اما سرمایه گذاران مجبور خواهند شد بار دیگر بر وضعیت شاخص های اقتصادی تمرکز کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد شاخص دلار ادامه پیدا خواهد کرد و این یک خبر بد برای سرمایه گذاران در بازار مواد خام است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24