Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در تازه ترین شماره نشریه متال بولتن تحلیلگران به بررسی شرایط حاکم بر بازار فلزات پایه پرداخته اند. صاحبان سهام شرکت ها فعال در این حوزه باید بدانند افق بازار به چه شکل است. مس و آلومینیوم جزء ..

چند نکته مهم درباره افق بازار مس و آلومینیوم

بورس24 : نوسان قیمت فلزات پایه در هفته‌های اخیر بزرگ نبوده و به نظر می‌رسد سرمایه گذاران و خریداران دچار نوعی سردرگمی هستند. از یک سو مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا که اثرات بزرگ بر بازار فلزات پایه دارد از سر گرفته شده و اخبار مثبت از آن منتشر شده است و از سوی دیگر درباره حصول توافق در آینده اطمینانی وجود ندارد. همچنین بانک های مرکزی بزرگ قصد دارند سیاست‌های حمایتی فراگیرتر اجرا کنند و این خبری مثبت است اما برخی کارشناسان معتقدند کاهش نرخ های بهره به تنهایی مشکلات عمیق اقتصاد جهان را حل نمی کند.

در تازه ترین شماره نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

آلومینیوم. اوایل ماه گذشته میلادی قیمت این فلز به 1750 لار کاهش یافت که حدود ۱۱۰ دلار نسبت به ابتدای سال جاری میلادی پایین‌تر بود. قیمت آلومینیوم امسال در اوج خود به ۱۹۳۰ دلار رسید اما تحت تاثیر عوامل مختلف قیمت ها کاهش یافته و تحلیل‌گران معتقدند فشار بر قیمت ها زیاد است. شاخص های بنیادی بازار آلومینیوم چندان امید بخش نیستند و به همین دلیل احتمال آنکه شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها باشیم وجود دارد.

در سال جاری میلادی پایین ترین قیمت آلومینیوم 1710 دلار بوده که چند روز پیش مشاهده شد. ذخیره آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی در حال کاهش است و در نیمه نخست امسال بازار آلومینیوم چین و جهان با کسری مواجه بود اما قیمت ها حمایت نشده است. در سه ماه سوم سال جاری میلادی که اکنون در آن هستیم قیمت ها زیر ۱۸۰۰ دلار نوسان کرده است. افق بازار به وضعیت کلی اقتصاد جهان، مذاکرات تجاری چین و آمریکا، تغییرات شاخص دلار و میزان ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی وابسته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال 2016 تاکنون نشان داده شده است:

مس. قیمت مس در چند هفته اخیر بین ۵ هزار و ۷۵۰ دلار تا ۵ هزار و ۸۵۰ دلار نوسان کرده و این در حالی است که قیمت ها در ابتدای سال جاری میلادی ۵۸۵۰ دلار و اوج قیمت ها در سال جاری ۶ هزار و ۶۰۰ دلار بوده است. چند روز پیش قیمت مس به پایین‌ترین میزان در سال جاری یعنی ۵۵۳۰ دلار رسیده بود. رشد قیمت مس در هفته های اخیر چندان بزرگ نبوده و نمی توان انتظار داشت ادامه پیدا کند. داده های منفی از بخش های تولید کارخانه ای چین و آمریکا و ضعف در اقتصاد جهان فشار قابل ملاحظه بر قیمت ها وارد کرده است.

هراس درباره بروز رکود در اقتصاد جهان و رشد ذخیره مس در ماه گذشته میلادی سبب شده خریداران عجله ای برای حضور در بازار نداشته باشند. در هفته‌های اخیر منحنی نرخ بازدهی اوراق خزانه در آمریکا بارها وارونه شده و این یک نشانه از بروز رکود در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده است. به رغم این واقعیت ها انتظار می رود در چند ماه آینده قیمت مس رشد کند زیرا عرضه مس تصفیه شده در حال کاهش است و تقاضا در چین همچنان رشد خواهد کرد.

از سوی دیگر انتظار می رود در عرضه از معادن اختلال هایی مشاهده شود. در نتیجه اواخر سال قیمت ها بالا خواهد رفت. اگر شرایط اقتصاد جهان بهتر شود و توافقی هر چند محدود بین چین و آمریکا حاصل شود رشد قیمت ها بیشتر خواهد بود. دولت و بانک مرکزی چین برای خنثی کردن اثرات تعرفه‌ها و جنگ تجاری بر سیاست‌های حمایتی خود افزوده اند و این برنامه ها ادامه پیدا خواهد کرد. انتظار می‌رود امسال نرخ هدف رشد اقتصاد چین تحقق یابد یعنی رشد اقتصادی این کشور بین ۶ درصد تا 6.5 درصد باشد. این پایین ترین میزان رشد در چند دهه اخیر است اما دولت چین از رشد اقتصاد می کاهد تا برنامه‌های اصلاحی را اجرا کند. البته امسال نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش می‌یابد و بعید نیست در فصول آینده برخی اقتصادها دچار رکود شوند. سرمایه گذاران بر داده های اقتصادی و سخنان روسای بانک های مرکزی بزرگ تمرکز کرده اند. پیش بینی شده در آینده تدابیر جدید حمایتی از سوی این بانک ها اتخاذ شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال 2016 تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24