Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر تغییرات ارزش دلار بر بازارهای مالی و مواد خام اثرات مختلف داشته و اکنون ابهام درباره جهت حرکت دلار از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. تا هفته آینده که تصمیم بانک مرکزی ..

ابهام درباره افق سیاست های پولی؛ سبدها در خطر زیان

بورس24 : هفته گذشته شاخص دلار کاهش یافت زیرا از یک سو برخی گزارش‌های مثبت از اقتصادهای منطقه یورو منتشر شد و ریسک جدایی بدون توافق انگلستان از اتحادیه اروپا از میان رفت و از سوی دیگر گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته با پیش بینی ها فاصله داشت. البته عملکرد ماهانه شاخص دلار مثبت است و پیش بینی شده در هفته پیش‌رو نوسان این شاخص بزرگ نخواهد بود.

تغییرات ارزش دلار اثرات بزرگ در بازارهای مالی و قیمت مواد خام دارد و درک عوامل موثر بر آن، دقت تصمیم گیری ها را بالا می‌برد. در ادامه به این عوامل اشاره می کنیم. با آنکه وضعیت اقتصاد جهان مطلوب نیست و بانک‌های مرکزی بزرگ در حال اجرای برنامه‌های حمایتی پولی هستند هفته قبل جو حاکم بر بازارها تغییر کرد به این معنا که چند گزارش مثبت از اقتصادهای اروپایی و چین منتشر شد و نیز از شدت نگرانی ها درباره برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاسته شد.

بدین ترتیب ارزش پوند و یورو در برابر دلار رشد کرد و روز جمعه گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه گذشته بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. این گزارش بر ارزش دلار فشار وارد کرد زیرا احتمال کاهش مجدد نرخ های بهره در آمریکا بیشتر شد. روز جمعه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود گفت: "بانک مرکزی برای حفظ رونق اقتصاد "اقدام مناسب" را انجام خواهد داد." فعالان بازارهای مالی معتقدند این جمله به معنای کاهش مجدد نرخ های بهره در آینده است البته سخنان آقای پاول نشان می دهد بین اعضای کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا اختلاف نظرهایی وجود دارد.

هفته آینده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست این کمیته برگزار خواهد شد. در واقع بر سر این موضوع که بهترین واکنش به شرایط کنونی چیست اختلاف نظر بین اعضای این کمیته وجود دارد. وضعیت اکثر شاخص‌های اقتصادی آمریکا امیدبخش است اما تنش های تجاری اثرات بزرگ بر اقتصاد این کشور خواهد داشت. از سوی دیگر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ممکن است تبعات بسیار منفی بر اقتصاد جهان داشته باشد و نیز شرایط کلی اقتصاد جهان مطلوب نیست.

برخی از اعضای کمیته یاد شده معتقدند تا وقتی میزان ریسک ها افزایش نیافته باید نرخ‌ها در سطح کنونی باقی بماند اما برخی می‌گویند باید نرخ ها 0.5 درصد کاهش یابد تا اثرات جنگ تجاری خنثی شود و انتظارات بازار تحقق یابد. سرمایه گذاران در بازارهای مالی انتظار دارند این اختلاف نظر از میان برود و در نشست هفته آینده کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی نرخ ها بار دیگر پایین آورده شود.

در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا مشغول نظارت دقیق بر وضعیت شاخص‌های اقتصادی است و باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا کاهش سرمایه گذاری شرکت ها و افت تولید صنعتی که حاصل تنش های تجاری است در حال اثرگذاری و گسترش به دیگر بخش‌های اقتصاد آمریکا هست یا نه. تحقیقات بانک مرکزی نشان می‌دهد تا اوایل سال آینده میلادی تنش های تجاری ۲۰۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی این کشور می کاهند البته این تنش‌ها هنوز بر بازار کار اثرات منفی نگذاشته است.

آقای پاول معتقد است رکودی در اقتصاد جهان رخ نخواهد داد اما وارونه شدن مکرر منحنی نرخ بازده اوراق خزانه که نشانه بروز رکود در چند فصل آینده است از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. ترامپ از بانک مرکزی خواسته است نرخ های بهره را یک درصد پایین آورد و این نهاد را عامل ضعف اقتصاد آمریکا معرفی کرده است. در مقابل آقای پاول تاکید کرده تحت تاثیر عوامل سیاسی تصمیم‌گیری نخواهد کرد. او گفته است: "ما بر مبنای شرایط اقتصادی بهترین گزینه را برای حفظ رونق اقتصادی انتخاب خواهیم کرد."

مشاهده می شود که سناریوهای مختلف درباره تصمیم آتی بانک مرکزی آمریکا در حوزه سیاست های پولی مطرح است. ابهام های موجود از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است و بعید نیست این وضعیت برای مدتی دیگر ادامه پیدا کند. پایان هفته جاری دو گزارش از وضعیت خرده فروشی و نرخ تورم در آمریکا منتشر می شود که بر بازارهای مختلف اثر خواهد گذاشت. البته اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا نیز بر بازارهای ارز اثر دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24