Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت پشم شیشه ایران اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده عایق‌های حرارتی و صوتی و اولین تولید کننده عایق رطوبتی پیش ساخته با نام تجاری ایزوگام در ایران است. پس از تأسیس شرکت، نخستین کارخانه آن با هدف تولید پشم شیشه بر اساس .....

بررسی رشد ٢٨۶ درصدی در نماد "کپشیر" و عملکرد سال جاری شرکت

بورس24 : شرکت پشم شیشه ایران اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده عایق‌های حرارتی و صوتی و اولین تولید کننده عایق رطوبتی پیش ساخته با نام تجاری ایزوگام در ایران است. پس از تأسیس شرکت، نخستین کارخانه آن با هدف تولید پشم شیشه بر اساس فرایند تل و با استفاده از دانش فنی شرکت سنت گوبن فرانسه و اونرزکورنینگ آمریکا در سال 1346 در تهران گشایش یافت و کالای خود را با نام تجاری ایزوران به بازار عرضه کرد. ظرفیت اولیه تولید کارخانه دو تن در روز بوده که پس از مدتی به ده  تن افزایش یافت و در پی رشد تقاضا در کشور کارخانه جدیدی با ظرفیت سی تن انواع پشم شیشه  در روز در شهر شیراز احداث شد. همزمان با این تحول تولید انبوه انواع عایق رطوبتی پیش ساخته نیز که برای اولین بار در کشور در سال 1350 در کارخانه تهران این شرکت با نام تجاری ایزوگام آغاز گردیده بود با افزایش ظرفیتی در حدود 6 میلیون مترمربع در سال در کارخانه شیراز ادامه یافت. با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ردیف‌های تولید شده پشم شیشه، شرکت پشم شیشه ایران با هدف افزایش ظرفیت تولید و ارتقای کیفیت کالای تولیدی، برنامه نوسازی و بروز رسانی خطوط تولید پشم شیشه خود را با بهره‌گیری از طراحی و تکنولوژی روز جهان و تجربه پرسنل با مشارکت شرکت معتبر آلمانی در تأمین بخشی از ماشین‌آلات و خدمات مورد نیاز، تدوین و در سال 1382 محقق نمود.

در همین راستا و در پی تقاضای بازار برای عایق‌های رطوبتی به نحوی که با محصولات مشابه تولیدی توسط شرکت‌های مطرح جهان قابل رقابت باشد، کارخانه جدیدی که خط تولید آن تماماً توسط یک شرکت معتبر اروپایی طراحی و ساخته شده بود در سال 1383 در منطقه صنعتی اشتهارد کرج راه اندازی گردید که مطمئناً فصل جدیدی در صنعت تولید عایق‌های رطوبتی که بیش از 40 سال قبل با نام تجاری ایزوگام توسط شرکت پشم شیشه ایران بنیان نهاده شد، خواهد بود.

سهام شرکت همچنین در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شده و در حال حاضر نیز تحت نماد کپشیر در گروه محصولات کانه‌های غیرفلزی در بازار دوم بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که ارزش سهام این شرکت طی سال جاری رشدی بالغ بر 286 درصد را تجربه نموده است. روند افزایش ارزش سهام شرکت و همچنین حجم سهام مورد معامله طی مدت مذکور به صورت زیر می‌باشد:

طی این گزارش به بررسی عملکرد شرکت طی سال جاری و همچنین علل رشد ارزش سهام آن پرداخته شده است. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد محصول اصلی شرکت پشم شیشه می‌باشد که طی سال 97 در حدود 56 درصد از درآمد شرکت از محل فروش این محصول محقق شده است.

آمار تولید و فروش شرکت طی سال 97 و 5 ماهه سال جاری:

بر اساس اطلاعات جدول فوق می‌توان دید که طی سال 97 در حدود 95 درصد از تولید شرکت به فروش رسیده است ولی طی سال جاری سهم فروش از تولیدات به 78 درصد کاهش یافته است. همچنین میانگین تولید ماهانه طی سال جاری در مقایسه با سال قبل 15 درصد کاهش یافته که با کاهش بیشتر در فروش، میانگین فروش ماهانه کاهش 30 درصدی را نشان می‌دهد. با این حال افزایش 48 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات در سال جاری در مقایسه با سال قبل با وجود کاهش 30 درصدی در فروش، باعث رشد 3 درصدی در میانگین درآمد فروش ماهانه شده است.

همچنین با توجه به کاهش در فروش و همچنین تغییرات در مقدار و نرخ فروش می‌توان انتظار داشت که ترکیب درآمدی شرکت نیز تغییر کرده باشد. بر همین اساس ترکیب درآمدی سال 97 شرکت بر اساس اطلاعات فوق به صورت نمودار زیر ارائه شده است:

چنانکه می‌توان دید بیشترین سهم از درآمد متعلق به پشم شیشه با سهم 56 درصدی بوده است که طی سال جاری با کاهش سهم عایق لوله از یک درصد به حدود 0.4 درصد، سهم پشم شیشه به 57 درصد افزایش یافته است که دلیل آن را می‌توان افزایش 50 درصدی در نرخ فروش محصول دانست که باعث افزایش 4 درصدی در میانگین درآمد فرویش این محصول در مقایسه با سال 97 شده است.

تغییرات در مقدار و همچنین نرخ فروش محصولات طی سال جاری و همچنین تغییر در درآمد فروش بر اساس میانگین ماهانه به منظور مقایسه با سال 97 به صورت زیر خلاصه شده است:

همان‌طور که می‌توان دید طی سال جاری در تمامی گروه محصولات کاهش در مقدار وجود داشته ولی افزایش در نرخ فروش تا حدود زیادی این کاهش را جبران نموده و حتی باعث افزایش درآمد نیز شده است مگر در گروه عایق لوله که با کاهش 12 درصدی در مقدار و 2 درصدی در نرخ فروش، درآمد حاصل 14 درصد کاهش یافته و در نتیجه باعث کاهش سهم درآمدی آن طی سال جاری از یک به حدود 0.4 درصد شده است.

نمودار زیر به منظور درک بهتر چگونگی تأثیر تغییر در مقدار و نرخ فروش بر درآمد فروش را بر اساس اطلاعات جدول بالا نشان می‌دهد:

در نهایت در خصوص سودآوری نیز می‌توان گفت که شرکت طی دوره سه ماهه نخست سال جاری با سرمایه 150 میلیارد ریال، برای هر سهم خود سود خالص 123 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سود 20 ریال دوره مشابه سال قبل، افزایش 515 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که طی این دوره با افزایش 60 درصدی در درآمدهای عملیاتی و 41 درصدی در بهای تمام‌شده علاوه بر افزایش توان سودآوری شرکت، سود ناخالص 154 درصد رشد کرده است. همچنین با افزایش 53 درصدی در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش سود عملیاتی از 3082 به 21903 میلیون ریال یعنی معادل 611 درصد افزایش یافته است.

در خصوص بازار فروش نیز قابل ذکر است که طی سه ماهه نخست سال جاری همانند دوره مشابه شرکت هیچ گونه صادراتی نداشته است و تمامی فروش به صورت داخلی بوده است. اما طی دوره‌های بعد در سال 97 شرکت در حدود 5 درصد از فروش خود را به صورت صادراتی انجام داده که از محل آن 3 درصد از درآمد محقق شده است که در نتیجه می‌توان برای سال جاری نیز چنین موضوعی را انتظار داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24