Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته انتشار برخی اخبار مثبت از اقتصادهای بزرگ و امیدواری به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا به رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام منجر شد البته سرمایه گذاران در بازار طلا زیان دیدند. تحلیلگران به سرمایه گذاران هشدار داده اند که ..

ظاهرا اوضاع خوب است اما شما احتیاط کنید!

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازارهای مالی و مواد خام خوب بود بدین معنا که شاخص ها در بورس های بزرگ افزایش یافتند، قیمت نفت ۲ دلار بالا رفت، عملکرد هفتگی بازار سنگ آهن مثبت بود و قیمت برخی فلزات پایه افزایش یافت. البته شاخص دلار و قیمت طلا کاهش پیدا کرد. این تحولات حاصل خوش‌بینی درباره پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و انتشار برخی گزارش‌های مثبت از اقتصادهای بزرگ بود.

برخی تحلیلگران معتقدند در هفته پیش رو اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌توان به تداوم رونق بازارها امیدوار بود. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش‌بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

فردا وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی و نرخ رشد اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم سال جاری میلادی مشخص خواهد شد. می توان گفت بازار فلزات پایه مستقیماً از وضعیت اقتصاد چین اثر می‌پذیرد و هفته قبل انتشار خبر مثبت از اقتصاد این کشور و اعلام تداوم یافتن مذاکرات تجاری با آمریکا سبب رشد قیمت فلزات پایه شد. با آنکه درباره به نتیجه رسیدن این مذاکرات قطعیتی وجود ندارد زیرا در گذشته دو بار مذاکرات تجاری بین دو کشور به بن بست رسیده اما امیدواری به رفع تنش ها یک عامل مثبت است. از سوی دیگر ذخیره اکثر فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی اخیراً کاهش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

روز دوشنبه وضعیت صادرات و واردات آلمان در ماه گذشته و وضعیت بخش تولید صنعتی در انگلستان و چند گزارش دیگر از این کشور منتشر می شود. ضعف در هر دو اقتصاد آلمان و انگلستان کاملا مشهود است البته هفته پیش برخی نشانه ها از بهبود اوضاع مشاهده شد که زمینه رشد ارزش یورو و پوند و کاهش شاخص دلار را فراهم کرد. کاهش ریسک سیاسی در انگلستان عامل رشد ارزش پوند بود البته هنوز سرنوشت برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا مشخص نیست. روز جمعه رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود بار دیگر بر آمادگی این نهاد برای اقدام مناسب تاکید کرد و پیش‌بینی شده در نشست ماه جاری کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا بار دیگر نرخ های بهره پایین آورده خواهد شد. این باور بر ارزش دلار فشار وارد کرده البته عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت است و بعید است در ماه های آینده منفی شود. این هفته گزارش نرخ تورم در آمریکا و سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا بر بازارهای ارز اثر می گذارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه نرخ تورم، شاخص بهای تولیدکننده، عرضه پول ام 2 ، تغییرات میزان وام دهی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین مشخص می‌شود و محتوای این گزارش ها بر بازار مواد خام از جمله نفت اثرات بزرگ خواهد داشت. در این روز همچنین در آمریکا تغییرات ذخیره نفت در هفته گذشته اعلام خواهد شد. قیمت نفت هفته پیش رشد کرد زیرا هم شاخص دلار کاهش یافت و هم امیدهایی به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا پدید آمد. با آنکه اقتصاد جهان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اما کاهش ریسک ها به رشد قیمت مواد خام کمک می کند. عملکرد هفتگی و ماهانه بازار نفت مثبت بوده است و در هفته‌ها و ماه‌های آینده اخبار اقتصاد جهان بیشترین اثر را بر قیمت ها خواهد گذاشت. برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان مارس سال آینده ادامه خواهد یافت. اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه برای حمایت از قیمت ها از ابتدای سال جاری میلادی برنامه کاهش 1.2 میلیون بشکه ای تولید نفت را آغاز کرده اند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه شاخص بهای تولیدکننده و تغییرات ذخیره انبارهای عمده فروشی در آمریکا اعلام می شود. هفته گذشته قیمت طلا به دلیل امیدواری به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش یافت البته در نظرسنجی جدید کیتکو، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند این هفته قیمت طلا افزایش خواهد یافت. بعید نیست چنین شود زیرا هیجان ها درباره پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا کاهش خواهد یافت و نیز اگر اخبار منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شود ارزش دلار کاهش می یابد. سرمایه گذاران در بازار طلا امیدوارند ماه جاری نرخ های بهره در آمریکا پایین آورده شود. پیش بینی شده این هفته نوسان ارزش دلار بزرگ نخواهد بود اما هرگونه هراس درباره آینده بر جذابیت طلا می افزاید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه روزی بسیار مهم است زیرا نرخ تورم در آلمان و فرانسه، تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل و نرخ تورم در این کشور اعلام خواهد شد. در این روز همچنین نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برای تصمیم گیری درباره نرخ های بهره برگزار می‌شود. سخنان رئیس این بانک بر ارزش یورو تاثیر خواهد گذاشت اما گزارش نرخ تورم در آمریکا بیشترین اثر را بر بازارهای مختلف دارد زیرا بر مبنای محتوای این گزارش می‌توان اقدام بعدی بانک مرکزی آمریکا را پیش بینی کرد. پایین باقی ماندن نرخ تورم راه را برای کاهش نرخ های بهره هموار می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند در ماه‌های آینده نرخ های بهره بارها پایین آورده خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تغییرات خرده فروشی و شاخص بهای صادرات و واردات در آمریکا اعلام می شود. در هفته پیش رو اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا و داده‌ها از اقتصادهای بزرگ بیشترین اثر را بر رفتار سرمایه‌گذاران خواهند داشت. انتظار می رود جو حاکم بر بازارها مثبت باقی بماند اما سرمایه گذاران همچنان باید با احتیاط رفتار کنند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24