Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

طی سال مالی ٩٧ شرکت اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته به‌منظور بازیافت مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی نمود که طی آن سرمایه شرکت از مبلغ ٧۵٠٠٠ میلیارد ریال به ١٣٠٠٠٠ میلیارد ریال افزایش و طی این افزایش سرمایه قیمت سهام شرکت از ۴٩٢٠ به ٣٠١ کاهش و تعداد سهام ٧٣درصد افزایش یافت. همچنین .....

نگاهی بر عملکرد ۵ماهه شرکت"فولاد مبارکه اصفهان"

بورس24 : طی سال مالی 97 شرکت اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته به‌منظور بازیافت مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی نمود که طی آن سرمایه شرکت از مبلغ 75000 میلیارد ریال به 130000 میلیارد ریال افزایش و طی این افزایش سرمایه قیمت سهام شرکت از 4920 به 301 کاهش و تعداد سهام 73درصد افزایش یافت. همچنین طی سال جاری شرکت در آخرین اطلاعیه خود در سامانه کدال خبر از پیش نهاد افزایش سرمایه از 130 هزار میلیارد ریال به 210 هزار میلیارد ریال به میزان  افزایش 61.5 درصدی را منتشر نموده است.

همچنین سهام شرکت طی سال جاری در بازار رشدی بالغ بر 27 درصد را تجربه نموده است. البته قابل ذکر است که طی سال جاری بیشترین قیمت سهام 4871 ریال به ثبت رسیده که پس از این روند نزولی داشته و طی مرداد ماه با افزایش نرخ فولاد در بازار، روند ارزش سهام شرکت صعودی شده است. روند تغییرات قیمت سهام و حجم سهام مورد معامله طی سال جاری به صورت زیر می‌باشد:

طی این گزارش به بررسی عملکرد شرکت طی مرداد ماه و علل رشد ارزش سهام شرکت در بازار پرداخته شده است. بر همین اساس آمار تولید و فروش شرکت به منظور مقایسه در سال 97 و 5 ماهه سال جاری به صورت زیر خلاصه شده است:

بر اساس جدول فوق، میانگین مقدار ماهانه تولید ماهانه طی سال جاری در مقایسه با سال قبل افزایش 20 درصدی را تجربه نموده است. همچنین با افزایش میزان تولید، میانگین مقدار فروش افزایش 14 درصدی را نشان می‌دهد. البته قابل ذکر است که طی سال 97 در حدود 99 درصد از تولیدات شرکت به فروش رسیده است در حالی که طی 5ماهه نخست سال جاری با افزایش تقاضا و همچنین افزایش قیمت طی ماه اخیر، شرکت تنها 94 درصد از محصولات خود را به فروش رسانده است. همچنین طی این سال با افزایش 48 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات و همچنین افزایش 14 درصدی در میانگین مقدار فروش ماهانه، میانگین درآمد حاصل از فروش افزایش 68 درصدی را تجربه نموده است.

طی سال جاری با تغییر در مقدار فروش هر گروه از محصولات و همچنین میانگین نرخ فروش، درآمد حاصل نیز تغییر نموده است که خود باعث تغییر در ترکیب درآمدی طی سال جاری گشته است. تغییرات مذکور به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

به منظور درک بهتر چگونگی تأثیر تغییر در مقدار و نرخ فروش هر محصول بر درآمد حاصل، نمودار این تغییرات بر اساس بالا ترسیم شده است:

همچنین طی مرداد ماه طی افزایش نرخ فلزات در بازارهای جهانی و افزایش تنش‌های سیاسی در این بازارها و همچنین با توجه به برخی شایعات در بازار شاهد افزایش نرخ فولاد و سایر محصولات فولادی بودیم به‌گونه‌ای که بیشتر نمادهای گروه فلزات اساسی با روند نزولی همراه شده و افزایش قیمت‌ها را تجربه نمودند. بر همین اساس اطلاعات تولید و فروش شرکت طی مرداد به صورت جدول زیر ارائه شده است:

همان‌طور که می‌توان دید طی این ماه با وجود افزایش در نرخ فروش محصولات و افزایش تقاضا در بازار، شرکت با کاهش در فروش مواجه بوده چنانکه طی این ماه تنها 83 درصد از تولیدات خود را به فروش رسانده است در حالی که میانگین سال جاری 94 درصد می‌باشد. تغییرات در مرداد ماه نسبت به میانگین ماهانه طی سال جاری و همچنین سال مالی 97 به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

 همان‌طور که در جدول بالا می‌توان دید، میانگین مقدار فروش طی مرداد نسبت به میانگین 5 ماهه 8 درصد کاهش یافته است ولی با افزایش 9 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات، درآمد حاصل از فروش تقریباً ثابت بوده است. تغییرات در نرخ فروش محصولات طی این ماه در مقایسه با میانگین سال جاری و سال 97 در هر گروه محصول به صورت جدول زیر می‌باشد:

در خصوص سودآوری نیز می‌توان گفت طی 3ماهه نخست سال جاری شرکت با سرمایه 130 هزار میلیارد ریال برای هر سهم خود سود خالص 290 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سود 126 ریال دوره مشابه سال قبل افزایش 130 درصدی را نشان می‌دهد که دلیل عمده آن افزایش 103 درصدی در درآمدهای عملیاتی می‌باشد که با افزایش 79 درصدی در بهای تمام‌شده، سود ناخالص را 129 درصد افزایش داده است. همچنین می‌توان دید که با افزایش بیشتر در درآمدهای عملیاتی نسبت به بهای تمام‌شده، حاشیه سود ناخالص از 49 به 55 درصد افزایش یافته که خود نشان دهنده افزایش توان سودآوری شرکت می‌باشد.

همچنین قابل ذکر است که طی 3 ماهه دوم شاهد افزایش نرخ مواد اولیه شامل گندله و کنسانتره بودیم که با توجه به سهم بالای این آن‌ها در بهای تمام‌شده، سود ناخالص و در نتیجه توان سودآوری شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین با توجه به قیمت‌گذاری این دو بر اساس درصدی از شمش فولاد خوزستان، با افزایش در نرخ فولاد در بازار، بهای تمام‌شده این مواد اولیه شرکت نیز افزایش خواهد یافت. طی سال 97 در حدود 60 درصد از بهای تمام‌شده مربوط به بهای مواد اولیه مستقیم بوده است که از این مقدار در حدود 35 درصد مربوط به گندله بوده است. در نتیجه در حدود 21 درصد از بهای تمام‌شده مربوط به مواد مستقیم مصرفی می‌باشد که با افزایش 5 درصدی در آن، بهای تمام‌شده 1 درصد افزایش خواهد یافت. افزایش در نرخ گندله در حدود 7 درصد بوده است در نتیجه بهای تمام‌شده را در حدود 1.5 درصد افزایش خواهد داد که با در نظر گرفتن نرخ حاشیه سود ناخالص برابر 55 درصد، افزایش مذکور حاشیه سود ناخالص را در حدود 0.5 درصد کاهش خواهد داد. ولی افزایش در درآمدهای عملیاتی با وجود کاهش نیم درصدی در حاشیه سود ناخالص، باعث افزایش سود خالص هر سهم خواهد شد.

در خصوص بازار فروش محصولات نیز قابل ذکر است طی سال 97 در حدود 13 درصد از فروش به صورت صادراتی بوده است که از این محل در حدود 11 درصد از درآمدهای این سال محقق شده است ولی طی سه ماهه سال جاری صادرات به 17.5 درصد از فروش رسیده و از محل آن 15 درصد از درآمد محقق شده است که نسبت به 12 ماهه سال 97 افزایش صادرات را نشان می‌دهد. اما به منظور مقایسه بهتر طی سه ماهه اول سال 97 صادرات شرکت 19 درصد بوده که از محل آن 17 درصد از درآمد محقق گشته که در نتیجه طی سه ماهه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه می‌توان گفت صادرات نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش نیز همراه بوده است. البته این کاهش را می‌توان ناشی از افزایش بیشتر در نرخ فروش محصولات داخلی نسبت به صادراتی دانست که باعث افزایش حاشیه سود ناخالص فروش داخلی نسبت صادراتی شده و در نتیجه شرکت به سمت فروش داخلی حرکت نموده و از سهم صادرات کاسته است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24