Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت قند مرودشت در سال ١٣١۴ تحت پوشش شرکت سهامی کارخانجات ایران ، بهره‌برداری خود را آغاز نمود و در سال ١٣۴۴ به بخش خصوصی منتقل گردید و با نام شرکت قند مرودشت طی شماره ٢١٧ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شیراز به ثبت رسیده است. متعاقب آن در سال .....

برآورد سود خالص هر سهم در نماد "قمرو"

بورس24 : شرکت قند مرودشت در سال 1314 تحت پوشش شرکت سهامی کارخانجات ایران ، بهره‌برداری خود را آغاز نمود و در سال 1344 به بخش خصوصی منتقل گردید و با نام شرکت قند مرودشت طی شماره 217 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی شیراز به ثبت رسیده است. متعاقب آن در سال 1311 نوع شرکت به سهامی خاص تبدیل و تحت شماره 12431 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران ثبت گردیده است. شرکت در تاریخ 22 مهر ماه 1312 به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ 21 تیر ماه 1318 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

سهام شرکت در حال حاضر تحت نماد "قمرو" در گروه قند و شکر و در تابلوی دوم بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که طی سال جاری ارزش سهام این شرکت رشدی بالغ بر 122 درصد را تجربه نموده که روند افزایش ارزش سهام شرکت و همچنین حجم سهام مورد معامله طی سال جاری به صورت نمودار زیر می‌باشد:

موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه، عبارت است از: تأسیس کارخانه‌های تولیدی و صنعتی در جهت تولید قند و شکر و تهیه مواد ، علوفه از تفاله و ملاس چغندر و متفرعات آن و اقدام به هرگونه عملیات تجاری و کشاورزی و دام‌پروری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و یا شرکت‌های دیگر و خرید و فروش هرگونه اوراق بهادار و تأسیس شعب در داخل و خارج کشور و مبادرت به هرگونه فعالیت‌هایی که برای انجام مقاصد مذکور ضروری و مفید باشد.

تولیدات شرکت به صورت فصلی می‌باشد که شرکت در دو مرحله در زمان برداشت تولیدات چغندرقند پاییزه و بهاره به آن مبادرت می‌ورزد بر همین اساس میزان فعالیت شرکت طی ماه‌های سال به صورت متوازن نخواهد بود. همچنین سال مالی شرکت منتهی به 31 تیر ماه می‌باشد.

آمار تولید و فروش شرکت بر اساس اطلاعات گزارش فعالیت ماهانه به صورت زیر می‌باشد:

همان‌طور که ذکر شد تولیدات شرکت به صورت فصلی می‌باشد در نتیجه تولیدات شرکت طی مرداد ماه که نخستین ماه از سال مالی جدید می‌باشد در حداقل خود قرار دارد. بر اساس گزارش فعالیت هیئت‌مدیره شرکت طی سال قبل توانسته است با جذب مقدار 174481 تن چغندر بهاره و 12481 تن چغندر پائیزه و تصفیه 11111 تن شکر خام وارداتی جمعاً 374414 تن شکر و 114341 تن تفاله خشک و 84831 تن ملاس تولید نماید و با متوسط مصرف چغندر بهاره 1717 تن در 24 ساعت، به هدف خود در سال مورد گزارش دست یابد، اما در خصوص جذب و تصفیه اجرتی شکر خام به علت کاهش نرخ اجرت تصفیه و عدم تعادل درآمد حاصله با هزینه‌های تولید شکر، با تداوم این امر هیئت‌مدیره موافقت ننمود و در نتیجه این امر در حداقل خود قرار گرفته است.

همچنین طی این سال، عدم اعمال به موقع قیمت شکر موجب گردید تا شرکت نتواند در زمان مناسب نسبت به فروش محصول تولیدی خود با نرخ مصوب اقدام و وضعیت مالی خود را بهبود بخشد. با توجه به اینکه  در سال مورد گزارش با تلاش انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، نرخ شکر سفید تولیدی به صورت تک نرخی برای هر کیلوگرم شکر سفید با یک هزار ریال افزایش نسبت به سال قبل به مبلغ 30000 ریال (بدون یارانه برای سال 1397 در تاریخ 23 شهریور 97) تعیین و اعلام گردید.

همچنین طی مرداد ماه شرکت خبر افزایش نرخ شکر سفید به میزان 35 درصد از 30 هزار ریال به 40500 ریال را در سامانه کدال منتشر نموده که تاریخ اعمال آن بر اساس همین گزارش 27 مرداد 98 می‌باشد. در نتیجه این افزایش طی سال جاری بر میزان درآمدهای عملیاتی شرکت اثرگذار خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش فعالیت ماهانه مرداد، شکر سفید طی سال 98 در حدود 84 درصد از درآمد شرکت را محقق نموده که در نتیجه افزایش نرخ مذکور بدون در نظر گرفتن تغییرات در مقدار فروش، درآمدهای حاصل از فروش را در حدود 30 درصد افزایش خواهد داد.

اطلاعات در خصوص افزایش نرخ محصولات طی سال مالی منتهی به 31-04-1398 و سهم درآمدی هر گروه محصول طی این سال و ماه نخست سال جاری به صورت زیر می‌باشد:

همچنین طی صورت‌های مالی 9ماهه، شرکت با سرمایه 200 میلیارد ریال شامل 200 میلیون سهم یک هزار ریالی، برای هر سهم خود سود خالص 1231 ریال گزارش نموده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با سود خالص 346 ریال، افزایش 256 درصدی را نشان می‌دهد که عمده این افزایش ناشی از رشد 107 درصدی در درآمدهای عملیاتی می‌باشد که با رشد 83 درصدی در بهای تمام‌شده، سود ناخالص شرکت را 203 درصد رشد داده است.

خلاصه صورت‌های مالی دوره سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه شرکت طی سال 98 به صورت زیر می‌باشد:

بر اساس اطلاعات جدول فوق می‌توان عملکرد دوره‌های سه ماهه شرکت را به صورت جدول زیر خلاصه نمود. همچنین در این جدول عملکرد سه ماهه آخر بر اساس اطلاعات استخراج شده از گزارش فعالیت ماهانه و با فرض ثابت بودن نرخ بهای تمام‌شده و عدم تغییر در ترکیب هزینه‌های شرکت و در نتیجه ثابت بودن حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت برآورد گردیده است. 

همان‌طور که می‌توان دید طی سه ماهه آخر به دلیل فصلی بودن تولیدات شرکت، فعالیت در حداقل خود بوده است. همچنین با افزایش نرخ ارز طی سال 97 و در نتیجه افزایش نرخ محصولات شرکت متناسب با افزایش بهای تمام‌شده می‌توان افزایش توان سودآوری شرکت را با افزایش حاشیه سود ناخالص شرکت مشاهده کرد. نمودار حاشیه سود ناخالص شرکت طی دوره‌های سه ماهه سال مذکور به صورت زیر می‌باشد:

همچنین طی این سال با تغییر اندک در ترکیب هزینه‌ها و همچنین ساختار مالی شرکت، هرچند سود خالص هر دوره با تغییر در میزان درآمدهای عملیاتی تغییر نموده است ولی حاشیه سود خالص نیز روندی همچون حاشیه سود ناخالص را طی نموده. روند حاشیه سود خالص شرکت طی این سال به صورت نمودار زیر می‌باشد:

همچنین طی مرداد ماه با افزایش نرخ 35 درصدی محصولات، درآمد عملیاتی شرکت حتی در صورت عدم افزایش رشدی بالغ بر 30 درصد را تجربه خواهد نمود که خود باعث افزایش درآمدهای عملیاتی طی سال جاری خواهد شد و در نتیجه حتی با کاهش در نرخ حاشیه سود خالص و ناخالص، سود خالص هر سهم را افزایش خواهد داد. بر اساس گزارش منتشر شده در سامانه کدال در خصوص افزایش نرخ بیش از ده درصد محصولات، دلیل افزایش نرخ شکر سفید افزایش نرخ چغندرقند به عنوان ماده اولیه تولید می‌باشد. حال با در نظر گرفتن افزایش نرخی بیش از افزایش نرخ بهای تمام‌شده، حاشیه سود ناخالص شرکت با افزایش همراه خواهد بود که خود نشان دهنده افزایش توان سودآوری شرکت طی سال جاری می‌باشد که این موضع خود می‌تواند توضیح دهنده افزایش تقاضا در بازار برای سهام شرکت‌های گروه قند و شکر باشد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24