Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بر اساس اطلاعات ارائه شده شرکت، میانگین تولید ماهانه طی سال جاری ١٨٠ درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه در این موضوع ادغام شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی و شرکت تولید شیشه بسته‌بندی تاکستان می‌باشد که .....

بررسی عملکرد شرکت "شیشه دارویی رازی" پس از ادغام

بورس24 : گروه شیشه رازی در تاکستان در سال 1372 به عنوان یک شرکت خانوادگی جهت تولید شیشه‌های دارویی و بسته‌بندی تأسیس شد. در سال 1379 کارخانه تاکستان به عنوان طرح توسعه گروه رازی فعالیت خود را در زمینه تولید شیشه‌های دارویی، مواد غذایی و آشامیدنی آغاز نمود. در سال 1381 شرکت تولید قالب، بهین پویان صنعت، با هدف ارائه محصولات باکیفیت به شیشه تاکستان و رازی و همچنین بازار داخلی تأسیس شد. بیان این مسئله ضروری است که شرکت بهین پویان صنعت یکی از عمده‌ترین تولیدکنندگان قالب در ایران می‌باشد.

 سهام شرکت همچنین در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شده و در حال حاضر تحت نماد کرازی در گروه محصولات کانه‌های غیرفلزی مورد معامله قرار می‌گیرد. قابل ذکر است که ارزش سهام این شرکت طی سال جاری رشدی بالغ بر 160 درصد را تجربه نموده است. روند افزایش ارزش سهام شرکت طی مدت مذکور و همچنین حجم سهام مورد معامله به صورت نمودار زیر می‌باشد:

طی سال 95 بعد از 35 سال تولید، خطوط تولید به طور کامل نوسازی گردید و تمامی ماشین‌ها و اتاق پاک مجدداً ساخته شد. علاوه بر این ظرفیت تولید تا 25 هزار تن در سال افزایش یافت. اوایل سال 1396 نیز کارخانه بازیافت شیشه به عنوان پیشتاز در این صنعت در ایران تأسیس گردید. این کارخانه مانند تأمین کنندگان آلمانی به ماشین‌های KRS تجهیز گشته است. حال با توجه به موارد گفته شده و بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش‌های فعالیت ماهانه، تولید و فروش شرکت طی 12ماهه 97 و 5 ماهه 98 به صورت زیر می‌باشد:

بر اساس اطلاعات جدول فوق می‌توان دید که میانگین تولید ماهانه طی سال جاری 180 درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه در این موضوع ادغام شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی و شرکت تولید شیشه بسته‌بندی تاکستان می‌باشد که طی مجمع عمومی فوق‌العاده در خرداد ماه سال جاری به تصویب رسیده است و بر همین اساس از این پس اطلاعات در خصوص سرفصل‌های ترازنامه و صورت‌های سود و زیان به صورت جمع جبری آن‌ها گزارش می‌گردد. نکته قابل ذکر دیگر در خصوص مالکیت شرکت شیشه تاکستان می‌باشد که 100 درصد متعلق به شرکت شیشه رازی بوده است که باعث عدم افزایش در سرمایه شرکت طی این ادغام گردیده و سرمایه تغییری نکرده است. بر همین اساس افزایش‌های جدول فوق را نیز می‌توان ناشی از ادغام در نظر گرفت. در خصوص فروش نیز قابل ذکر است که در سال 97 میزان فروش در حدود 34 درصد از تولید بیشتر بوده است درحالی‌که طی سال جاری میزان فروش 11 درصد از تولید کمتر می‌باشد که خود باعث افزایش تنها 86 درصد در میانگین فروش ماهانه شده است.

همچنین طی سال جاری میانگین نرخ فروش محصولات در مقایسه با میانگین نرخ فروش سال 97 در حدود 27 درصد افزایش یافته است که با افزایش فروض، درآمدهای حاصل از فروش محصولات را 135 درصد افزایش داده است.

چگونگی تغییرات در میانگین تولید و فروش ماهانه طی سال جاری در مقایسه با سال 97  در هر گروه محصول به صورت جدول زیر خلاصه شده است:

نمودار این تغییرات نیز به منظور درک بهتر چگونگی تأثیر تغییرات مقدار و نرخ فروش بر درآمد حاصل از فروش، به صورت زیر ترسیم شده است:

همان‌طور که می‌توان دید بر اساس اطلاعات تولید و فروش، تغییر عمده در گروه شیشه‌های غیر دارویی اتفاق افتاده چراکه شرکت تولید شیشه تاکستان تولیدکننده شیشه‌های غیر دارویی بوده و تولید و فروش آن تنها در بخش شیشه‌های غیر دارویی گزارش می‌گردد.

در نهایت در خصوص سودآوری می‌توان گفت که طی سه ماهه نخست سال جاری شرکت در صورت‌های مالی تلفیقی خود با سرمایه 850میلیارد ریال، برای هر سهم خود سود خالص 215 ریال گزارش نموده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل افزایش 760 درصدی را نشان می‌دهد. طی این دوره درآمدهای عملیاتی 128 درصد و بهای تمام‌شده 89 درصد رشد یافته که باعث رشد 207 درصدی در سود ناخالص شده است. همچنین افزایش بیشتر در درآمدهای عملیاتی باعث افزایش توان سودآوری شرکت و حاشیه سود ناخالص از 33 درصد به 45 درصد شده است.

در خصوص بازار فروش نیز قابل ذکر است که طی سال 97 شرکت در حدود 19 درصد از محصول خود را به صورت صادراتی به فروش رسانیده است که از این محل 26 درصد از درآمد این سال محقق شده است ولی طی سال جاری با توجه به افزایش نرخ ارز و به‌صرفه‌تر شدن صادرات، میزان صادرات طی دوره سه ماهه به 28 درصد افزایش یافته که خود 41 درصد از درآمد این دوره را محقق نموده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24