Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

میزان تولید شرکت طی چهار ماهه سال جاری در مقایسه با میانگین ۴ماهه سال ٩٧ در حدود ۴٢ درصد افزایش یافته است. طی سال ٩٧ میزان فروش ٢ درصد بیش از تولید بوده است درحالی‌که سال جاری میزان فروش نسبت تولید در حدود ٠.٣ درصد کمتر بوده است که باعث ......

از رشد ٢۵٠ درصدی در سود خالص تا رشد ١۴٩ درصدی ارزش سهام در نماد "کسرا"

بورس24 :  سرامیک‌های صنعتی اردکان شرکت دانش بنیان با مساحتی بیش از ۷۰ هزار مترمربع در سال ۱۳۷۴ تأسیس و در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۲۴۶۲ به ثبت رسید و اولین تولید خود را با نام تجاری «AIC» در سال ۱۳۷۶ روانه بازار نمود.

فاز اول تولیدات این شرکت منحصر به گلوله‌های سرامیکی آلومینایی مورد مصرف در بالمیل‌های صنعتی (آسیاب‌های صنعتی) بوده و سپس با ایجاد خط تولید لاینرهای آلومینایی بالمیل نسبت به تولید انبوه این محصول نیز اقدام نموده است. پس از تثبیت این دسته از محصولات، استراتژی بعدی شرکت به نفوذ در صنعت نفت و تولید محصولات خاص سرامیکی جهت رفع نیاز برخی اقلام  مورد نیاز این‌گونه صنایع قرار گرفت و بر همین اساس سرامیک بال‌ها به عنوان یک محصول استراتژیک توسط این شرکت، تولید و در مدت کوتاهی با توجه به کیفیت بالا و اختلاف قیمت چشمگیر آن با نمونه‌های مشابه خارجی در بازار داخلی، توانست جای خود را در صنعت باز نماید و در ادامه تولید سرامیک‌های ضد سایش مورد مصرف صنایع فولاد و صنایع معدنی بزرگ در این شرکت صورت پذیرفت و در ادامه با تولید آلومینای اکتیو با دانش بومی و ساخت ۱۰۰ درصد تجهیزات در داخل کشور، این شرکت عملاً جزو تولید کنندگان کاتالیست و جاذب در اندازه صنعتی قرار گرفت و با قرار گرفتن تمامی محصولات در سبد محصولات دانش بنیان، زحمات مداوم کارشناسان و متخصصین این شرکت به ثمر رسید.

لازم به ذکر است با توجه به پذیرفته شدن این شرکت در بورس اوراق بهادار در سال‌های گذشته و به دلیل رشد مستمر و فزاینده توانمندی‌ها در تمامی زمینه‌ها، طی مدت عرضه شده در بازار سهام این شرکت با رشد مناسبی همراه بوده و در حال حاضر نیز با نماد کسرا در گروه محصولات کانی غیرفلزی مورد معامله قرار می‌گیرد که طی سال جاری رشدی بالغ بر 149 درصد را تجربه نموده است. روند رشد سهام شرکت طی سال جاری و همچنین حجم سهام مورد معامله طی دوره مذکور به صورت زیر می‌باشد:

در حال حاضر این شرکت به‌عنوان تنها تولیدکننده محصولات سرامیکی بر پایه آلومینایی و اکتیو آلومینا و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات سرامیکی بر پایه سیلیکاتی در ایران و خاورمیانه مشغول به فعالیت می‌باشد. در مجموع شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان در طی چهار مرحله توسعه که بین سال‌های ۷۶ تا ۹۴ به اجرا گذاشته شده، ظرفیت اسمی خود را از ۱۲۰۰ تن محصول در سال به ۱۲۰۰۰ تن در سال رسانده است.

آمار تولید و فروش شرکت طی سال 97 و 4ماهه سال جاری به صورت زیر می‌باشد:

بر اساس اطلاعات فوق، میزان تولید شرکت طی چهار ماهه سال جاری در مقایسه با میانگین 4ماهه سال 97 در حدود 42 درصد افزایش یافته است. طی سال 97 میزان فروش 2 درصد بیش از تولید بوده است درحالی‌که سال جاری میزان فروش نسبت تولید در حدود 0.3 درصد کمتر بوده است که باعث رشد کمتر فروش نسبت به تولید و در حدود 39 درصد می‌باشد که با افزایش 43 درصدی در میانگین نرخ فروش محصولات، میزان درآمد فروش را 99 درصد رشد داده است.

همچنین طی سال جاری ترکیب فروش محصولات شرکت نیز تغییر نموده و سهم 60 درصدی گلوله‌های سایز 75-15 به 79 درصد افزایش یافته است. ترکیب سبد فروش طی سال 97 به صورت زیر می‌باشد:

افزایش سهم این محصول در سبد فروش خود باعث کاهش سهم گلوله‌های سیلیسی از 22 به 13 درصد گردیده است که از تغییرات اصلی در ترکیب سبد محصولات شرکت می‌باشد. ترکیب فروش محصولات طی سال 98 نیز به صورت نمودار زیر نمایش داده شده است:

حال می‌توان تغییر در مقدار فروش محصولات طی 4 ماهه سال جاری را با میانگین 4 ماهه سال 97 مورد مقایسه قرار داد که نمودار مقایسه‌ای آن به صورت زیر می‌باشد:

با تغییرات نرخ ارز طی سال 97، نرخ فروش محصولات نیز افزایش یافته است که تغییرات آن بر اساس میانگین نرخ فروش محصولات طی سال جاری در مقایسه با میانگین نرخ فروش طی سال 97 به صورت جدول زیر می‌باشد:

همان‌طور که می‌توان دید بیشترین افزایش نرخ مربوط به اکتیو آلومینا با 159 درصد افزایش می‌باشد ولی به دلیل سهم کم این محصول در سبد فروش، تأثیر آن بر درآمد چندان بالا نبوده است. تغییرات در درآمد فروش هر گروه محصولات طی سال جاری در مقایسه با میانگین 4 ماهه سال قبل به صورت نمودار زیر می‌باشد:

در نهایت نیز در خصوص سودآوری می‌توان گفت که با شرکت با سرمایه 580 میلیارد ریال، برای هر سهم خود سود خالص 203 ریال گزارش نموده که در مقایسه با سود 58 ریال دوره مشابه سال مالی قبل افزایش 250 درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که طی این دوره درآمدهای عملیاتی شرکت 255 درصد و بهای تمام‌شده 220 درصد رشد داشته که باعث افزایش توان سودآوری شرکت و همچنین رشد 313 درصدی در سود ناخالص شده است. همچنین تنها با افزایش 63 درصد در هزینه‌های اداری، عمومی و فروش، سود عملیاتی رشد 345 درصدی را نشان می‌دهد. ولی در نهایت با افزایش 27 درصدی در هزینه‌های مالی و کاهش سایر درآمدهای از 10579 به 1808 میلیون ریال، سود خالص قبل از مالیات تنها 246 درصد رشد یافته است.

در خصوص بازار فروش محصولات نیز قابل ذکر است که شرکت طی سال 97 و همچنین سال جاری هیچ‌گونه صادراتی نداشته و فروش تماماً داخلی بوده است و افزایش درآمدهای عملیاتی تنها ناشی از تغییرات در مقدار و نرخ فروش محصولات بوده است.  همچنین شرکت طی سال جاری قصد افزایش سرمایه از 580 به 800 میلیون ریال دارد که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی گزارش شده است که گزارش توجیهی آن به تصویب هیئت مدیره رسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24