Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وضعیت بازارهای مالی و برخی مواد خام بهتر شده و حالا این پرسش مهم مطرح است که انگیزه سرمایه گذاران از پذیرش ریسک بالاتر چیست. در سه روز آینده ..

سرمایه گذاران منتظر سه روز سرنوشت ساز!

بورس24 : در روزهای اخیر نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ نبوده و بازارها آرام بودند اما این آرامش در روزهای آینده ادامه پیدا نخواهد کرد زیرا نه تنها گزارش های مهم از بخش‌های مختلف اقتصادهای اروپایی و اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود بلکه از فردا نشست سه روزه روسای بانک‌های مرکزی جهان در جکسون هاول ایالت وایومینگ آمریکا برگزار می‌شود و سخنرانی هایی که در این نشست انجام می‌شود بر رفتار سرمایه‌گذاران تاثیر خواهد گذاشت.

مهمترین سخنرانی روز جمعه از سوی رئیس بانک مرکزی آمریکا انجام می شود. سرمایه‌گذاران در بازار های گوناگون منتظر اظهارنظرهای آقای جروم پاول هستند زیرا اگر او از انبساطی شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی خبر دهد از نگرانی‌ها درباره افق اقتصاد جهان کاسته می‌شود و شاهد رونق در اکثر بازارها خواهیم بود البته کاهش نرخ های بهره به تنهایی نمی تواند ضعف در اقتصاد جهان را از بین ببرد.

بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه گذشته خود نرخ های بهره را 0.25 درصد پایین آورد اما سخنان آقای پاول پس از نشست سبب ناامیدی سرمایه گذاران شد. او گفت: "کاهش نرخ ها در نشست امروز آغاز یک روند نیست." سخنان او به کاهش شاخص های مالی در بورس های بزرگ منجر شد البته یک عامل دیگر این کاهش، تهدید‌های ترامپ علیه چین بود. ترامپ چین را به اعمال تعرفه بر باقی کالاهای صادراتی این کشور تهدید کرد البته چند روز پیش زمان اعمال تعرفه به پانزدهم دسامبر یعنی پایان سال جاری میلادی موکول شد. قبلا قرار بود از ابتدای ماه آینده میلادی یعنی حدود ۱۰ روز دیگر تعرفه ها اعمال شود.

تعویق در زمان اعمال تعرفه خبری مثبت بودن اما سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر شاهد انتشار اخبار منفی از اقتصادهای بزرگ از جمله آلمان، انگلستان و چین بوده اند در نتیجه ریسک‌پذیری آنها افزایش نیافته است. درباره اقدامات بعدی بانک مرکزی آمریکا در حمایت از اقتصاد این کشور دیدگاه‌های مختلف مطرح است و اکثر تحلیل گران معتقدند این نهاد وارد مسیر پایین آوردن نرخ های بهره خواهد شد. تحلیلگران دانسک بانک می‌گویند: "بانک مرکزی آمریکا در هفت ماه آینده ۵ بار دیگر نرخ های بهره پایین خواهد آورد."

جروم پاول در بیان علل پایین آوردن نرخ های بهره در نشست ماه گذشته گفت: "افق شرایط تجاری مبهم است، نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش یافته و نرخ تورم زیر ۲ درصد باقی مانده است." اما در هفته‌های اخیر بر شدت تنش های تجاری بین چین و آمریکا افزوده شده و نشانه های بیشتری از ضعف در اقتصاد جهان نمایان شده است و این بدان معناست که بانک مرکزی آمریکا در پنج نشست خود تا ماه آوریل سال آینده در هر نشست نرخ های بهره را 0.25 درصد پایین خواهد آورد.

تحلیلگران دانسک بانک می گویند: "شاخص های اقتصادی خارج از ایالات متحده نگران‌کننده هستند. در چین و آلمان شرایط خوب نیست و بدتر خواهد شد و نیز نرخ واقعی تورم در ایالات متحده زیر ۲ درصد است. تمامی این شرایط بانک مرکزی آمریکا را وادار می‌کند اقدامات بیشتری برای حمایت از اقتصاد این کشور انجام دهد البته بانک مرکزی آمریکا به تدریج نرخ های بهره را پایین می‌آورد زیرا کاهش بزرگتر از 0.25 درصد معمولاً در دوران رکود انجام می‌شود."

بانک مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده است که تصویر کلان اقتصاد رضایت بخش نیست و ابهام های عمیق درباره آینده وجود دارد. به باور تحلیلگران دانسک بانک، نرخ رشد اقتصادی آمریکا به اوج رسیده و کاهش خواهد یافت اما رکود در آینده قابل پیش بینی رخ نخواهد داد البته باید بانک مرکزی آمریکا چه اقداماتی انجام می‌دهد.

اگر بانک مرکزی واقعا مایل است از ضعف اقتصاد بکاهد باید به پایین آوردن نرخ های بهره پایبند باشد. فعالان بازار انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه آینده و پایان سال جای میلادی هر بار 0.25 درصد از نرخ های بهره بکاهد. از قبل بانک های مرکزی بزرگ در مسیر اجرای سیاست‌های حمایتی حرکت کرده اند و انتظار می‌رود این حرکت ادامه پیدا کند. از فردا تا روز شنبه روسای بانک‌های مرکزی جهان در نشست جکسون هاول آمریکا سخنرانی خواهند کرد و سخنان آنها مشخص می‌کند سیاست‌های حمایتی در آینده چگونه خواهد بود. اجرای برنامه های حمایتی بیشتر از نگرانی ها می کاهد اما نباید اننظار داشت ضعف در اقتصاد جهان بزودی از میان برود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24