Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این هفته غیر از داده های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا، انتظار می رود روسای بانک های مرکزی بزرگ درباره برنامه های حمایتی خود اظهارنظر کنند و زمینه برای بازگشت بازارها فراهم شود. البته این بدان معنا نیست که ..

احتمال بازگشت امیدبخش بازارها چقدر است؟

بورس24 : هفته گذشته نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام زیاد نبود، قیمت طلا و شاخص دلار رشد کرد در حالی که شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند و قیمت نفت نوسان بزرگ نداشت. همچنین قیمت فلزات پایه در سطوح پایین باقی ماند. در روزهای اخیر برخی گزارش‌های نگران‌کننده اقتصاد چین، آلمان و انگلستان منتشر شده و بازارها تحت تاثیر وارونه شدن منحنی نرخ بازده اوراق خزانه آمریکا که نشانه ای از بروز رکود در چند فصل آینده است قرار داشته‌اند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه روزی آرام است و تنها نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی منتشر خواهد شد. وضعیت دو اقتصاد بزرگ اروپایی یعنی آلمان و انگلستان در ماه‌های اخیر خوب نبوده و گزارش ها از کاهش تولید ناخالص داخلی آن ها در سه ماهه دوم امسال حکایت دارد. اقتصادهای اروپایی تحت تاثیر ضعف کلی اقتصاد جهان و مشکلات داخلی هستند و بعید نیست در ماه‌های آینده شرایط به همین شکل باقی بماند. ضعف اقتصاد اروپا زمینه کاهش ارزش یورو و پوند در برابر دلار را فراهم کرده و هفته پیش شاخص دلار رشد کرد. پیش بینی شده این روند افزایش در هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه‌شنبه شاخص بهای تولیدکننده در آلمان، تغییرات بازده بخش ساخت و ساز در منطقه یورو و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته اعلام می‌شود. بازار نفت تحت تاثیر ضعف در اقتصاد جهان قرار دارد و پیش بینی هایی درباره رشد کند تقاضای جهانی برای این ماده ها مطرح شده است. عربستان در فکر کاهش بیشتر عرضه برای حمایت از قیمت هاست اما تحلیلگران معتقدند که تا وقتی وضعیت اقتصاد جهان بهتر نشود قیمت نفت رشد پایدار نخواهد داشت. مهمترین عامل ضعف در اقتصاد جهان تنش های تجاری بین چین و آمریکا است و درباره زمان رفع این تنش ها هیچ اطمینانی وجود ندارد. اوپک و چند نهاد دیگر پیش‌بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال جاری را پایین آورده اند و معتقدند سال آینده بازار نفت با مازاد عرضه مواجه خواهد شد. در این شرایط طبیعی است که قیمت ها نمی‌تواند بالا رود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه چند گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می‌شود و نیز گزارش نشست ماه قبل کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. محتوای این گزارش بسیار مهم است زیرا مشخص می کند دیدگاه مقامات بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصاد و سیاست های پولی چیست. بانک مرکزی آمریکا ماه قبل نرخ های بهره را برای نخستین بار در ۱۱ سال اخیر پایین آورد و رئیس این نهاد پس از نشست گفت تصمیمی برای پایین آوردن مکرر نرخ های بهره وجود ندارد. اما نشانه های ضعف در اقتصاد آمریکا و جهان این دیدگاه را پدید آورده که بانک مرکزی مجبور خواهد شد حداقل سه بار دیگر نرخ ها را پایین آورد. تحقق این پیش‌بینی به رشد قیمت طلا کمک می‌کند. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت فلز زرد در هفته جاری افزایش خواهد یافت. قیمت طلا در ۳ ماه اخیر عملکرد بسیار مثبت داشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه روزی بسیار مهم است زیرا وضعیت فعالیت های خدماتی و تولیدی در اقتصادهای اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می‌شود. همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته اعلام خواهد شد. در این روز نشست سیاست اقتصادی در جکسون هاول ایالت وایومینگ آغاز می‌شود. این نشست سه روزه است و در آن روسای بانک‌های مرکزی و اندیشمندان اقتصادی حضور دارند. سخنرانی‌هایی که در این نشست انجام می‌شود و داده‌ها از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اروپا و آمریکا بر رفتار سرمایه‌گذاران اثر خواهد گذاشت. شاخص های بورس آمریکا در یک ماه اخیر کاهش یافته اند و سرمایه گذاران نگران وضعیت اقتصادی هستند. این انتظار وجود دارد که بانک های مرکزی به حمایت از اقتصاد جهان اقدام کنند. پیش‌بینی شده در نشست ماه آینده بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره برای دومین بار پایین آورده می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه دو گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می‌شود و رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. محتوای سخنان او بر ارزش دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ اثر می‌گذارد. پایان هفته قبل وضعیت بازارهای مالی اندکی بهتر شد اما نگرانی سرمایه گذاران همچنان باقی است و انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی برای کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران اقداماتی انجام دهند. البته این برنامه های حمایتی اثرات فوری ندارند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24