Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از چند ماه پیش نهادهای تحلیلگر نسبت به تبعات غیرقابل کنترل تنش های تجاری هشدار می دادند اما توجهی به این هشدارها نشد. در هفته های اخیر نشانه های جدید از ضعف در اقتصاد جهان مشاهده شده و اکنون کارشناسان به این باور رسیده اند که ..

بازارها از کنترل خارج شده اند؛ محتمل ترین سناریو چیست؟

بورس24 : بانک مریل لینچ آمریکا در تازه ترین گزارش خود به افزایش احتمال بروز رکود در اقتصاد این کشور در سال آینده اشاره کرده است. در این گزارش آمده است، بر مبنای داده های جدید از شاخص‌های اقتصادی اکنون احتمال رکود در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۳۰ درصد است. مایکل مایر، اقتصاددان ارشد بانک مریل لینچ می گوید: "طبق مدل رسمی ما، احتمال رکود در ۱۲ ماه آینده ۲۰ درصد است اما داده‌های عینی از اقتصاد ما را به این نتیجه رسانده که احتمال بروز رکود بیش از ۳۰ درصد شده است."

در هفته‌های اخیر ابهام‌ها درباره افق روابط تجاری چین و آمریکا و نیز ضعف در اقتصاد جهان به کاهش نرخ های بهره منجر شده و سرمایه‌گذاران ترجیح داده اند از بازارهای پر ریسک دور شوند در نتیجه شاهد کاهش شدید شاخص های مالی در بورس های بزرگ و افت قیمت مواد خام هستیم. البته قیمت طلا به سرعت افزایش یافته است.

گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل مثبت بود و نیز نرخ تورم افزایش یافته اما سرمایه گذاری شرکت ها پایین باقی مانده زیرا مدیران این شرکت ها و سرمایه گذاران درباره آینده نگران هستند. همچنین مشخص نیست سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در چه مسیری خواهد بود و در نهایت توافق تجاری بین چین و آمریکا حاصل خواهد شد یا نه.

معکوس شدن منحنی نرخ بازده اوراق خزانه و کاهش نرخ بازده اوراق ده ساله به پایین ترین میزان، یک نشانه مهم بروز رکود در چند فصل آینده است. از پنج شاخص اقتصادی که وضعیت اقتصاد در دوره های تجاری را نشان می دهد سه شاخص یعنی فروش خودرو، تولید صنعتی و تعداد ساعات کاری نیروی کار، در سطوحی هستند که معمولاً قبل از رکود در آن سطوح قرار می گیرند.

همزمان با آشکار شدن نشانه های جدید از ضعف در اقتصاد آمریکا و ابهام درباره سرنوشت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، تحلیلگران وال استریت به تدریج به این باور می‌رسند که بانک مرکزی آمریکا در نشست های بعدی خود باز هم نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. اقتصاددان ها به احتمال سه بار کاهش 0.25 درصدی نرخ های بهره تا پایان سال جاری میلادی و چندین بار کاهش در سال آینده اشاره کرده اند. در واقع به باور آنها کاستن از نرخ‌های بهره تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که بانک مرکزی مطمئن شود احتمال رکود از میان رفته است.

این پیش‌بینی درحالی مطرح شده که بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد آمریکا را 0.2 درصد پایین آورده است. تقریباً تمامی کارشناسان و نهادهای تحلیل‌گران معتقدند ضعف شدت پیدا خواهد کرد و به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا مجبور است نرخ های بهره را به میزان قابل ملاحظه کاهش دهد. این نهاد در نشست اخیر خود نرخ های بهره را برای نخستین بار در ۱۱ سال اخیر پایین آورد البته رئیس بانک مرکزی پس از نشست یاد شده گفت این کاهش آغاز روند اجرای سیاست‌های حمایتی پولی نیست. این سخنان سبب ناامیدی ترامپ و سرمایه گذاران شد.

تحلیلگر ارشد بانک یو بی اس معتقد است کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا و افزایش ریسک ها بانک مرکزی آمریکا را به کاستن از نرخ‌های بهره مجبور خواهد کرد اگر چه در نشست ماه قبل کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا حمایت قابل ملاحظه از کاهش مکرر نرخ های بهره مشاهده نشد. از دید او تحولات در اقتصاد و ضعف شاخص های اقتصاد جهان زمینه را برای کاهش نرخ ها در نشست آینده فراهم کرده است وی معتقد است در ماه سپتامبر یعنی ماه آینده، ماه دسامبر یعنی پایان امسال و ماه مارس سال آینده هر بار 0.25 درصد از نرخ های بهره کاسته می شود و مجموع کاهش نرخ ها طی ۹ ماه به یک درصد خواهد رسید طوری که نرخ های بهره در گستره یک درصد تا 1.25 درصد قرار خواهد گرفت.

اگر این پیش‌بینی‌ها تحقق یابد می‌توان روی تحولات مثبت در بازارهای مختلف از جمله بازارهای مالی و مواد خام حساب کرد اما برخی تحلیلگران می گویند رکود رخ خواهد داد حتی اگر نرخ های بهره بارها پایین آورده شود.

امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان به شدت کاهش یافته اند زیرا نشانه های جدید از ضعف در اقتصادهای بزرگ مشاهده شده است. قیمت نفت نیز پایین آمده اما قیمت طلا رشد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24