Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برق شادی در چهره سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام قابل مشاهده است البته قیمت طلا پایین آمده و هیجان ها کاهش یافته است. خبر به تعویق افتادن اعمال تعرفه بر ..

حالا می توانیم آسوده خاطر باشیم؟ متاسفانه نه!

بورس24 : چند ساعت پیش یک خبر بسیار مهم سبب هیاهو در بازارهای مختلف شد: آمریکا اعمال تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین را که قرار بود از ابتدای ماه آینده میلادی انجام شود تا پانزدهم دسامبر سال جاری به تعویق می‌اندازد. قرار بود از ابتدای ماه ماه آینده درصورتی که پیشرفتی در مذاکرات تجاری چین و آمریکا حاصل نشود تعرفه ۱۰ درصدی بر باقی کالاهای صادراتی چین اعمال شود.

به تعویق افتادن اعمال فشار بیشتر بر چین خبری مثبت بود که سبب رشد شاخص های مالی، قیمت فلزات پایه و نفت و ارزش دلار در برابر یورو و پوند شد اما در مقابل، قیمت طلا پایین آمد. البته هیجان در بازارها پس از چند ساعت کاهش یافت. نماینده آمریکا در مذاکرات تجاری با چین گفت: "این تصمیم بر مبنای برخی عوامل اتخاذ شده است. برخی محصولات صادراتی چین به طور کامل از فهرست کالاهایی که ۱۵ دسامبر شامل تعرفه 10 درصدی قرار می‌گیرند خارج شده است."

با انتشار سخنان او خرده فروش های آمریکایی بسیار خشنود شدند زیرا اگر بر تمامی کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال می‌شد قیمت ها در بازار آمریکا بالا می‌رفت و مصرف کاهش می‌یافت. قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی با انتشار خبر یاد شده افزایش یافت. حالا پرسش‌های جدید درباره افق روابط چین و آمریکا مطرح شده است.

ترامپ چند روز پیش به طور غیرمنتظره اعلام کرد اگر تا پایان ماه جاری پیشرفتی در مذاکرات تجاری با چین حاصل نشود از ابتدای ماه آینده بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه 10 درصدی اعمال خواهد شد و احتمالا پس از مدتی میزان تعرفه از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. اما چند ساعت پیش تغییری قابل تامل در موضع گیری ترامپ مشاهده شد و این می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران باشد.

البته ترامپ شخصی غیرقابل پیش‌بینی است و بعید نیست در آینده نه چندان دور نظر خود را تغییر دهد. از پیش بسیاری از تحلیلگران نسبت به تبعات تنش های تجاری برای اقتصاد آمریکا، چین و جهان هشدار داده بودند اما ترامپ به اعمال فشار بر چین ادامه داده است. او امیدوار بود بانک مرکزی آمریکا با اعلام تغییر سیاست‌های پولی خود، از اثرات تنش های تجاری بکاهد اما رییس بانک مرکزی در پایان نشست اخیر این نهاد اعلام کرد کاهش نرخ های بهره آغاز یک روند نیست. به این ترتیب ترامپ و سرمایه‌گذاران ناامید شدند.

در دو هفته اخیر شاخص های مالی در بورس آمریکا به شدت کاهش یافتند و این کاهش تا روز گذشته ادامه پیدا کرده بود. از سوی دیگر آمریکا هفته گذشته چین را در فهرست کشورهایی قرار داد که در نرخ برابری ارز خود در برابر دلار دست می برند. این اقدام وزارت دارایی آمریکا بر شدت نگرانی سرمایه‌گذاران افزود.

اقدام چند ساعت پیش آمریکا یعنی به تعویق انداختن اعمال تعرفه بر باقی کالاهای صادراتی چین تا پایان سال جاری میلادی، برای مدتی سبب خوشبینی سرمایه‌گذاران می شود اما تعرفه هایی که هم اکنون بر کالاهای صادراتی چین اعمال شده بر اقتصاد جهان و دو کشور یاد شده فشار وارد خواهد کرد. نهادهای تحلیلگر در گزارش‌های اخیر خود نسبت به تبعات تعرفه های کنونی هشدار داده اند یعنی حتی اگر بر تنش ها افزوده نشود اقتصاد جهان همچنان تحت تاثیر تعرفه های کنونی قرار خواهد داشت.

نکته مهم دیگر این است که بخشی از ضعف اقتصاد جهان ربطی به تنش های تجاری بین چین و آمریکا ندارد. وضعیت اقتصاد منطقه یورو و انگلستان تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله بحران مالی در برخی اعضای منطقه یورو و ابهام درباره نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دچار ضعف شده است. بدون شک افزایش نیافتن تنش های تجاری خبری مثبت است اما نه در باره اقدام بعدی ترامپ اطمینانی وجود دارد و نه درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری چین و آمریکا. بدین ترتیب بهتر است سرمایه گذاران در بازارهای مختلف همچنان با احتیاط رفتار کنند. برای بازگشت اطمینان به سرمایه گذاران ضروری است برای مدتی طولانی شرایط به شکل امیدوارکننده باشد.

پس از اعلام خبر به تعویق افتادن اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین، شاخص متوسط صنعتی در بورس آمریکا 400 واحد رشد کرد و قیمت طلا 15 دلار در هر اونس پایین آمد. همچنین قیمت مس 90 دلار در هر تن بالا رفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24