Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد شدید قیمت طلا در سه ماه اخیر هیجان هایی در بین سرمایه گذاران پدید آورده و سبب شده سهم طلا در سبدهای دارایی افزایش یابد. برای تصمیم گیری درست ضروری است بدانیم الگوهای تاریخی ..

مراقب هیجان ها در بازار طلا باشید! قیمت ها اصلاح می شود؟

بورس24 : افزایش قیمت طلا در بازارهای جهان از سه ماه پیش آغاز شده و به عللی که در ادامه ذکر خواهد شد عده زیادی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. البته نظرات مخالف نیز وجود دارد. قیمت فلز زرد سه ماه قبل در محدوده ۱۳۰۰ دلار قرار داشت و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت ها در مرز ۱۵۰۰ دلار در هر اونس قرار گرفت. امروز قیمت طلا تغییرات بزرگ نداشته است.

هفته گذشته عملکرد بازار طلا بهترین عملکرد هفتگی در سه سال اخیر بود و قیمت‌ها حدود ۴۰ دلار در هر اونس افزایش یافت. سه عامل اصلی در افزایش قیمت طلا اثر دارند: تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا، تغییر رویکرد بانک های مرکزی بزرگ به سمت اجرای سیاست‌های حمایتی بیشتر و کاهش نرخ بازده اوراق قرضه در بسیاری از کشورها. طبیعی است که در شرایط کنونی بازار طلا به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و نکته مهم تر این است که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها همچنان بالا رود بنابراین ورود سرمایه‌گذاران به این بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

البته همواره این گونه بوده است که رشد قابل ملاحظه قیمت ها تردیدهایی درباره تشکیل حباب به وجود می آورد و برخی این پرسش را مطرح می کنند که آیا رشد قیمت‌ها تا این اندازه، معقول است یا خیر. پایان هفته گذشته نه تنها نرخ بازدهی اوراق قرضه در آلمان، هلند و چند کشور دیگر به شدت کاهش یافت بلکه بانک‌های مرکزی نیوزیلند، تایلند و هند نرخ های بهره را پایین آورده اند تا از ثبات اقتصاد حفاظت کنند.

یکی از کارشناسان می گوید: "شدت یافتن تنش های تجاری سبب وحشت بازارها و رشد شدید قیمت طلا شده اما احتمال اصلاح قیمت طلا وجود دارد. البته اکنون رقم ۱۵۰۰ دلار سطح طبیعی جدید محسوب می شود مگر آن که پیشرفتی در مذاکرات تجاری چین و آمریکا مشاهده شود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۲۱۵ دلار افزایش یافته است.

اگر در هفته های پیش رو نشانه های بیشتری از ضعف در اقتصاد جهان مشاهده شود قیمت ها به رشد خود ادامه خواهند داد. تحلیلگر بانک مریل لینچ به افزایش سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا طی هفته گذشته اشاره کرده است. در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند رشد قیمت ها ادامه پیدا می کند.

اما به تدریج این ایده مطرح می‌شود که افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بیش از حد سریع و بزرگ بوده است. اگرچه ریسک های سیاسی و اقتصادی همچنان بر بازارها سایه افکنده و شدت یافته است اما برخی سرمایه‌گذاران معتقدند رشد قیمت طلا حداقل برای مدتی متوقف می شود و احتمالاً بازار اصلاح خواهد شد.

هفته قبل کاهش ارزش یوآن در برابر دلار این هراس را در بین سرمایه‌گذاران پدید آورد که جنگ تجاری بین چین و آمریکا در حال تبدیل شدن به جنگ ارزی است. از سوی دیگر وزارت دارایی آمریکا چین را در فهرست کشورهایی قرار داده که در نرخ برابری ارز خود در برابر دلار دست می‌برند. با آن که این اقدام بانک مرکزی آمریکا بیشتر جنبه نمادین دارد و تبعات بزرگ نخواهد داشت اما نشان می‌دهد تنش‌ها بین دو کشور در حال شدت پیدا کردن است.

برخی تحلیلگران معتقدند احتمال اصلاح قیمت‌ها وجود دارد اما شتاب رشد قیمت طلا و نگاه مثبت سرمایه‌گذاران به افق بازار این فلز گرانبها سبب می شود حتی در صورت کاهش، قیمت ها بار دیگر در مسیر رشد قرار گیرد. تحلیلگران بدبین می گویند سرعت رشد قیمت ها کم خواهد شد و به محض آنکه خبری مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا منتشر شود فشار طور قابل ملاحظه بر قیمت فلز زرد وارد می شود.

در حال حاضر پیش بینی کاهش نرخ های بهره در آمریکا و اجرای سیاست‌های حمایتی پولی در چند کشور دیگر که حاصل از ضعف در اقتصاد جهان است زمینه را برای جذابیت طلا فراهم کرده و به نظر می رسد اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا نمی تواند از جذابیت طلا بکاهد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24