Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دو هفته اخیر وضعیت بازارهای مالی و مواد خام نگران کننده تر شده و به نظر می رسد تغییراتی در شاخص های بنیادی بازارها رخ داده است. تداوم این روند می تواند اثرات بزرگ بر سبد ..

ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد ... ؟

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازارهای مالی و مواد خام چندان رضایت بخش نبود به این معنا که شاخص های مالی تحت تاثیر نگرانی‌ها درباره شدت یافتن تنش های تجاری کاهش یافتند و قیمت نفت و برخی فلزات پایه و سنگ آهن پایین آمد. این در حالی است که شاخص دلار کاهش یافت. البته قیمت طلا برای دومین هفته پی در پی رشد کرد و به محدوده ۱۵۰۰ دلار در هر اونس رسید. در هفته پیش رو داده های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ جهان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و نیز فعالان بازار بر اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا و اظهارنظرهای ترامپ تمرکز خواهند کرد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه روزی آرام است اما رفتار سرمایه گذاران همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا قرار خواهد داشت. پایان هفته گذشته ترامپ گفت با شرکت هوآوی چین همکاری نخواهد شد و نیز احتمال رسیدن به توافق تجاری با چین بسیار کم است. سخنان ترامپ از ارزش دلار کاست زیرا شدت یافتن تنش های تجاری که حاصل به نتیجه نرسیدن مذاکرات است بر اقتصاد آمریکا فشار وارد می‌کند و نیز احتمال کاهش مجدد نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بیشتر خواهد شد. عملکرد شاخص دلار در دو هفته اخیر منفی بوده البته پیش بینی شده این هفته ارزش دلار رشد خواهد کرد. ترامپ بانک مرکزی آمریکا را عامل ضعف در شاخص‌های اقتصادی این کشور می داند و از این نهاد خواسته است نرخ های بهره را بارها پایین آورد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه نرخ تورم در آلمان و اسپانیا، شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو، نرخ تورم در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته اعلام می‌شود. هفته قبل احتمال شدت یافتن تنش های تجاری بین چین و آمریکا فشار قابل ملاحظه بر قیمت نفت وارد کرد و قیمت این ماده خام روز جمعه در پایان معاملات هفته به محدوده 58.5 دلار رسید. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود نسبت به تاثیر تنش های تجاری بر اقتصاد جهان و بازار نفت هشدار داده و پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را پایین آورده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند حداقل در چند ماه آینده اثرات تنش های تجاری بر اقتصاد جهان بیشتر خواهد شد و این به معنای ضعف بیشتر اقتصاد جهان و رشد کمتر تقاضای جهانی برای نفت است. البته احتمال آنکه عربستان اقداماتی برای بالا بردن قیمت ها انجام دهد وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه سه گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می‌شود: تغییرات خرده‌فروشی در ماه گذشته میلادی، تغییرات تولید صنعتی در ماه گذشته و تغییرات سرمایه گذاری ثابت در سال جاری میلادی تا ماه قبل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته. انتظار می‌رود ضعف‌هایی در این گزارش ها مشاهده شود البته دولت و بانک مرکزی چین قصد دارند برنامه‌های حمایتی جدید اجرا کنند تا از اثرات تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا بر کالاهای صادراتی چین بکاهند اما در هر حال نرخ رشد اقتصاد چین امسال تحت تاثیر این تنش‌ها کاهش می یابد. در این روز همچنین نرخ رشد اقتصاد آلمان و منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو، تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان و شاخص بهای صادرات و واردات آمریکا در ماه گذشته منتشر می‌شود. عملکرد بازار فلزات پایه در دو هفته اخیر مثبت نبوده و تا وقتی نگرانی‌ها درباره افق اقتصاد جهان رفع نشود نمی توان شاهد رشد پایدار قیمت‌ها باشیم.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روز پنجشنبه تغییرات قیمت مسکن در چین، تغییرات تولید صنعتی در ژاپن، تغییرات خرده فروشی در انگلستان و آمریکا و نیز وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص خواهد شد. در دو هفته اخیر سرمایه‌گذاران به شدت نگران افزایش تنش های تجاری بین چین و آمریکا و بیشتر شدن ضعف در اقتصاد جهان بوده اند و شاخص های مالی در بورس های بزرگ کاهش یافته‌اند. کارشناسان معتقدند این روند ادامه پیدا خواهد کرد زیرا بر شدت ابهام ها درباره آینده افزوده شده و پیش بینی می شود از سود شرکت‌های بورسی کاسته شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه نیز چند گزارش از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. هفته قبل قیمت طلا رشد کرد و در نظرسنجی جدید کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش‌بینی کردند روند افزایش قیمت فلز زرد ادامه پیدا خواهد کرد. بیشتر شدن ریسک هایی که متوجه اقتصاد جهان است سبب شده نهادهای تحلیلگر نسبت به افق بازار طلا خوشبین شوند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24