Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرنوشت بسیاری از سرمایه گذاران در روزهای اخیر تغییر کرده و احتمالا این تغییر پایدار خواهد بود. شرایط بازارهای مالی و مواد خام اخیرا نگران کننده شده و اگر تغییری در سیاست های ..

تنها ٩ ماه تا رکود باقی است!

بورس24 : وضعیت بازارهای مختلف در روزهای اخیر بسیار نگران‌کننده بوده است. تهدیدهای ترامپ علیه چین و واکنش پکن به این تهدیدها زمینه وحشت سرمایه گذاران را فراهم کرده و باور تحلیلگران این است که اثرات تنش های کنونی برای مدت‌ها بر بازارها احساس خواهد شد زیرا از یک سو ترامپ کسی نیست که به توصیه های منطقی مشاوران خود و هشدارهای نهادهای بین المللی گوش کند و از سوی دیگر چین قصد ندارد به درخواست های تجاری آمریکا عمل کند.

ترامپ قصد دارد از سه هفته دیگر تعرفه ۱۰ درصدی بر باقی کالاهای صادراتی چین اعمال کند البته اگر توافقی بین دو کشور حاصل نشود و چین اعلام کرده آماده جنگ تجاری است و خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف کرده است. تحلیلگر بانک مورگان استنلی می‌گوید اگر ترامپ به بالا بردن تعرفه بر کالاهای صادراتی چین ادامه دهد و چین به این اقدام واکنش نشان دهد سه فصل آینده اقتصاد جهان با رکود روبرو خواهد شد.

از دید این کارشناس، اگر تعرفه بر کالاهای صادراتی چین برای ۴ تا ۵ ماه در سطح ۲۵ درصد باشد اقتصاد جهان ۹ ماه دیگر دچار رکود می شود. البته نباید انتظار داشت ترامپ به این نوع هشدارها توجه کند. او پنجشنبه گذشته به شکلی غیرمنتظره اعلام کرد از اول ماه آینده میلادی بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین به آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی اعمال می کند.

دو سوم این بخش از کالاهای صادراتی چین شامل کالاهای مصرفی است و اعمال تعرفه بر آنها از قدرت خرید شهروندان آمریکا و مصرف آنها می کاهد. مصرف ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد و از پیش نرخ رشد اقتصاد این کشور در حال کاهش است. تعرفه ها مدت هاست سبب کاهش قابل ملاحظه اعتماد شرکت ها و افت نرخ رشد اقتصاد جهانی شده اند و از میزان تجارت جهانی کاسته اند.

این ها نشانه های بسیار نگران کننده از رویدادهایی هستند که در آینده مشاهده خواهد شد. تحلیلگران معتقدند شرایط قبل از آن که بهتر شود بدتر خواهد شد بدین معنا که برای مدتی شاهد شدت پیدا کردن تنش‌ها بین چین و آمریکا خواهیم بود. آمریکا چین را جزء فهرست کشورهایی قرار داده است که در نرخ برابری ارز ملی خود دستکاری می کند تا از ارزش آن بکاهند البته چین همواره این نوع ادعاها را رد کرده است.

روز دوشنبه ارزش یوآن در برابر دلار به پایین‌ترین میزان در ۱۱ سال اخیر رسید البته اندکی بعد ارزش آن کمی بالا رفت. چین می تواند از ارزش یوان بکاهد تا اثرات تعرفه ها بر صادرات این کشور کمتر شود اما کاهش ارزش یوان با واکنش آمریکا مواجه می‌شود. تحلیلگران نهادهای سرمایه‌گذاری معتقدند بانک های مرکزی از جمله بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا برای کمک به اقتصاد خود سیاست‌های انبساطی اتخاذ خواهند کرد اما این گونه تدابیر برای مقابله با ریسک‌های موجود کافی نیست.

هفته پیش امید سرمایه گذاران در دو حوزه از میان رفت یعنی از یک سو مشخص شد بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد همچنان بهره را پایین آورد و از سوی دیگر ترامپ چین را به اعمال تعرفه جدید تهدید کرده است. طبیعی است که شرایط در بازارهای مختلف مبهم تر شده و برای مدتی طولانی چنین خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاران انگیزه کمتری برای حضور در بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی دارند. روز گذشته بورس های بزرگ اروپایی و آمریکا عملکرد مثبت داشتند اما کاهش های روز جمعه و روز دوشنبه جبران نشده است.

عملکرد بازار مالی آمریکا در ۱۲ ماه اخیر مثبت بوده زیرا از ابتدای سال گذشته برنامه کاهش مالیات ها اجرا شده و نیز سرمایه گذاران امیدوار بودند بانک مرکزی در مسیر اجرای برنامه‌های انبساطی قرار بگیرد اما تنش های تجاری بین چین و آمریکا که پایان سال قبل شدت یافت و افزایش مکرر نرخ های بهره در سال گذشته در آمریکا از رونق بازارها کاست و دسامبر سال گذشته بدترین ماه برای بورس آمریکا از رکود بزرگ چند دهه قبل بود. در ماه ژانویه، تغییر لحن بانک مرکزی به رشد شاخص های مالی منجر شد. در چند ماه اخیر شاخص‌ها رشد کرده اند و به سطوح بی سابقه رسیده اند اما تشدید تنش های تجاری احتمال اصلاح بازارها را مطرح کرده است.

در این شرایط مسلما بازار طلا جذابیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد. قیمت فلز زرد در هفته های اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و امروز با 9 دلار افزایش در سطح 1483 دلار در هر اونس قرار گرفته است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24