Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عملکرد بازار طلا در هفته های اخیر مثبت بوده و قیمت ها به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسیده است. هفته گذشته سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا و تهدیدهای ترامپ تاثیرات متضاد بر قیمت فلز زرد داشت اما کارشناسان معتقدند با توجه به ..

چرا نباید به طلا بی توجه بود؟ وقت تغییر رویکرد فرارسیده است

بورس24 : قیمت طلا هفته گذشته نوسان های بزرگ داشت و در نهایت شاهد عملکرد مثبت هفتگی بازار این فلز گرانبها بودیم. ابتدای هفته قیمت‌ها تغییرات محدود داشت زیرا سرمایه گذاران منتظر اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره بودند. این انتظار وجود داشت که بانک مرکزی نرخ های بهره را کاهش دهد و رئیس بانک مرکزی در سخنان خود به انبساطی شدن سیاست‌های پولی اشاره کند.

در واقع در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تغییر لحن مقامات بانک مرکزی آمریکا سرمایه گذاران را نسبت به حمایت های این نهاد امیدوار کرد و طبیعی بود که قیمت طلا رشد کند زیرا کاهش مکرر نرخ‌های بهره به افت ارزش دلار و جذابیت طلا منجر می شود. هفته پیش در نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره 0.25 درصد پایین آورده شد اما رئیس بانک مرکزی در سخنان خود گفت این کاهش به معنای آغاز یک روند از سیاست‌های انبساطی نیست.

با انتشار سخنان او قیمت طلا به شدت کاهش یافت البته انتشار گزارش‌های مثبت از اقتصاد آمریکا نیز در این کاهش موثر بود زیرا سبب رشد ارزش دلار شد. اما روز پنجشنبه ترامپ تهدید کرد در صورتی که چین با آمریکا به توافق تجاری نرسد بر باقی کالاهای صادراتی این کشور تعرفه اعمال خواهد کرد. این سخنان سبب کاهش شدید شاخص های مالی در بورس های بزرگ و رشد قابل ملاحظه قیمت طلا شد و در نهایت روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت طلا در سطح ۱۴۴۱ دلار قرار گرفت که بالاترین میزان در ۶ سال اخیر است.

درباره افق بازار ‌طلا دیدگاه ها مثبت است زیرا نشانه های ضعف در اقتصاد جهان افزایش یافته و ریسک‌های بیشتری پدیدار شده است. اما هفته گذشته سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا و تهدیدهای ترامپ بر ابهام‌ها درباره آینده افزود زیرا از یک سو مشخص نیست بانک مرکزی چه وقت قصد دارد نرخ‌های بهره را بار دیگر پایین آورد و از سوی دیگر درباره موضع گیری های ترامپ در قبال چین قطعیتی وجود ندارد. ترامپ تلاش می کند با تهدید، چین را به قبول درخواست های تجاری آمریکا وادار کند و از ابزار تعرفه استفاده می کند. در مقابل چین اقدامات تلافی‌جویانه انجام داده و خواهد داد و نیز بر سیاست‌های حمایتی خواهد افزود تا تاثیر تعرفه‌ها خنثی شود.

اما اثرات جنگ تعرفه ای بر اقتصاد جهان بسیار منفی است و در آینده شدت این اثرات بیشتر خواهد شد در نتیجه انتظار می‌رود طلا به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشته باشد و قیمت ها حمایت شود. سطح مقاومت طلا ۱۴۵۳ دلار است.

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصادهای اروپایی، چین و آمریکا منتشر می‌شود که بر ارزش ارزهای معتبر اثر خواهد گذاشت. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد و اگر چنین شود رشد احتمالی قیمت طلا محدود می شود. در روزهای آینده اظهارنظرها درباره سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا و اخباری که از تنش های تجاری بین چین و آمریکا منتشر می‌شود بر قیمت طلا اثر خواهد گذاشت.

در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش بینی شده قیمت طلا باز هم بالا می رود اما عوامل گوناگون بر بازار طلا اثر می گذارند در نتیجه سرمایه‌گذاران باید با احتیاط رفتار کنند. تحلیلگران خوشبین به رشد قیمت طلا می گویند شدت یافتن ابهام‌ها درباره آینده به ویژه احتمال آن که تنش های تجاری افزایش یابد عامل مهم برای رشد قیمت طلا است.

واقعیت این است که ترامپ هر کاری بخواهد انجام می‌دهد و به حرف کسی توجه ندارد در نتیجه احتمال آنکه در آینده نزدیک ابهام‌ها از میان برود بسیار کم است. از سوی دیگر حتی قبل از توییت ترامپ درباره اعمال تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین که سبب رشد قیمت طلا شد، قیمت فلز زرد نسبت به سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا مقاومت نشان داد و بالاتر از ۱۴۰۰ دلار باقی ماند. اگر ترامپ تغییری در رویکرد خود در قبال چین ایجاد نکند شرایط اقتصاد جهان بدتر خواهد شد و این عامل رشد قیمت طلا را در پی خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24