Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به نظر می رسد شرایط بازارهای مالی و مواد خام در حال بدتر شدن است و تداوم این روند نگران کننده برای سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تبعات بزرگ خواهد داشت. صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود به ..

هر روز یک خبر منفی جدید؛ برای همه چیز آماده باشید!

بورس24 : امروز ترامپ در اقدامی نگران کننده اعلام کرد از اول ماه آینده میلادی تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین اعمال می شود. این خبری بسیار منفی است که سبب افزایش ضعف در اقتصاد جهان و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران می شود. از پیش وضعیت اقتصاد جهان نگران کننده بوده و نهادهای بین المللی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را کاهش داده اند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی جدید با اشاره به ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کنند و اخیراً شدت پیدا کرده اند پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را با 0.1 درصد کاهش نسبت به پیش‌بینی قبل، 3.2 درصد اعلام کرد. به باور این نهاد، سال آینده نرخ رشد اقتصاد جهان 3.5 درصد خواهد بود. از اکتبر سال گذشته این چهارمین بار است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را کاهش می‌دهد.

در بخشی از گزارش یاد شده آمده است، داده های منتشر شده از اقتصاد جهان در سال جاری میلادی منفی بوده و پایین باقی ماندن نرخ تورم نشان می‌دهد ضعف در فعالیت‌های اقتصاد جهان ادامه پیدا کرده است. طی ماه‌های آینده اثرات ریسک‌های موجود بیشتر احساس خواهد شد. در سال جاری میلادی رشد تجارت جهانی 2.5 درصد است. این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی 0.9 درصد پایین تر است. سال آینده میلادی رشد تجارت جهانی 3.7 درصد خواهد بود و این رقم 0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی قبلی است.

در سه ماه نخست سال جاری میلادی رشد تجارت جهانی تنها 0.5 درصد بود و این پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۲ است. کاهش نرخ رشد فعالیت های تجاری عمدتاً به اقتصادهای نوظهور آسیایی لطمه وارد می کند. اواخر سال گذشته تا اوایل سال جاری میلادی رشد تجارت جهانی 2.3 درصد کاهش یافت و این بیشترین کاهش ۶ ماهه از سال ۲۰۰۹ یعنی اوج بحران مالی و رکود اقتصاد جهان بود.

هفته قبل اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس خبری در شیلی گفت: "در حال حاضر اقتصاد جهان در وضعیتی خاص قرار گرفته و کشورها نباید برای رفع کسری تجاری خود یا حل اختلافات بین المللی از اعمال تعرفه استفاده کنند. یکی از علل اصلی کاهش رقم پیش بینی برای رشد اقتصادی جهان این است که انتظار می‌رود تنش های تجاری و تنش ها در حوزه فناوری شدت پیدا کند و این در این حالت زنجیره عرضه در جهان دچار اختلال های بزرگ خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول معتقد است تعرفه هایی که سال گذشته میلادی اعمال شد و تعرفه هایی که احتمالا امسال اعمال می شود 0.5 درصد از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال آینده میلادی می کاهد. علل دیگر ضعف در اقتصاد جهان عبارت هستند از کاهش نرخ رشد اقتصاد چین، بهتر نشدن وضعیت اقتصاد منطقه یورو، ابهام درباره برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و شدت یافتن تنش‌های ژئوپلیتیک. صندوق بین‌المللی پول بروز رکود را محتمل نمی‌داند اما ریسک های مختلف اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند.

بهبود وضعیت اقتصاد جهان تا اندازه زیادی به سامان یافتن وضعیت اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور وابسته است و درباره تحقق این امر ابهام های گوناگون وجود دارد. صندوق بین المللی پول در گزارش خود که هفته قبل منتشر شد آورده است، تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا، اعمال تعرفه بر صادرات خودرو و خروج بدون برنامه انگلستان از اتحادیه اروپا به کاهش اعتماد، ضعف سرمایه گذاری، اختلال در زنجیره عرضه جهان و کاهش قابل ملاحظه نرخ رشد اقتصادی جهان منجر خواهد شد.

مسئول بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است اگر ترامپ بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال کند لطمات بزرگ به هر دو اقتصاد و اقتصاد جهان وارد می‌شود و اثرات این اقدام برای مدتی طولانی احساس خواهد شد. ایالات متحده نمی تواند برای تمام کالاهایی که از چین وارد می کند جایگزین مناسب بیابد بنابراین هزینه ها برای شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی بالا خواهد رفت. ریسک های دیگر از جمله تنش در خلیج فارس در ماه های اخیر شدت پیدا کرده اند و ناآرامی های اجتماعی در بسیاری از کشورها بیشتر شده است. در نتیجه می توان انتظار داشت بر میزان مهاجرت های اجباری افزوده شود و بازارهای مواد خام دچار بی‌ثباتی بیشتر شوند.

مشاهده می شود که وضعیت اقتصاد جهان به سمت بدتر شدن در حرکت است و اگر ریسک های موجود مدیریت نشود شرایط نگران کننده تر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24