Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شماره جدید نشریه متال بولتن به وضعیت بازار فلزات پایه اشاره و پیش بینی هایی درباره آینده مطرح شده است. افق بازار این فلزات یکسان نیست بنابراین برای تصمیم گیری درست ضروری است ..

افق بازار کدام فلزات پایه امیدبخش تر است؟

بورس24 : وضعیت بازار فلزات پایه در هفته های اخیر تغییری نداشته و به نظر می‌رسد خریداران در حال بررسی شرایط اقتصاد چین و تحولات در اقتصاد جهان هستند. مذاکرات تجاری چین و آمریکا مدتی است از سر گرفته شده اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند رسیدن به توافق فراگیر بین دو طرف دور از انتظار است زیرا اختلافات اساسی بین آنها وجود دارد.

تغییرات ارزش دلار، سرنوشت مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و وضعیت کلی اقتصاد جهان همگی عواملی هستند که بر بازار فلزات پایه اثر می گذارند. نشریه معتبر متال بولتن در شماره جدید خود به بررسی شرایط بازار فلزات پایه پرداخته و پیش بینی هایی درباره آینده مطرح کرده است. در ادامه به بخش هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

آلومینیوم. از اواسط ماه گذشته میلادی تا اواسط ماه جاری قیمت آلومینیوم اندکی افزایش یافته و به بالاتر از ۱۸۰۰ دلار در هر تن رسیده است. قیمت دیگر فلزات پایه نیز رشد محدود داشته و عامل این رشد، جو مثبت در بازار است که سبب شده سرمایه گذاران به سمت دارایی های پرریسک حرکت کنند. افزایش قیمت نفت و طلا تحت تاثیر تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه بدون شک یک عامل جریان منابع مالی به سمت بازار مواد خام بوده است.

البته نباید درباره افق بازار فلزات پایه بیش از حد خوشبین بود. در ماه های اخیر مانند هفته های گذشته، رشد قیمت‌ها مشاهده شده اما ادامه پیدا نکرده است زیرا شرایط کلی اقتصاد جهان چندان رضایت بخش نبوده است. در واقع درباره افق تقاضا نگرانی هایی وجود دارد و نیز میزان عرضه در حال رشد است. در نتیجه فعلاً دلیلی برای افزایش قیمت‌ها به شکل پایدار و قابل ملاحظه وجود ندارد. صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را کاهش داده و عامل آن را تنش های تجاری بین چین و آمریکا اعلام کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سرب. از اواسط ماه گذشته میلادی رشد قیمت سرب امید بخش بوده و شاهد رسیدن قیمت این فلز پایه به بالاتر از ۲۰۰۰ دلار در هر تن بوده ایم که رشدی ۲۰۰ دلاری را در این مدت نشان می‌دهد. نمودارهای تکنیکال نشان می‌دهند احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد و برخی تحلیلگران معتقدند می‌توان انتظار داشت قیمت سرب در چند هفته آینده به اوج خود در سال جاری میلادی یعنی ۲۱۸۰ دلار بازگردد. از لحاظ بنیادی، کاهش غیرمنتظره تولید سرب در استرالیا یک عامل حمایت کننده از قیمت‌هاست البته کاهش فروش خودرو در جهان یک مانع در برابر افزایش قیمت ها محسوب می شود.

در پنج ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل فروش خودروهای سبک در جهان 6.7 درصد کاهش یافته است. بنا به اعلام گروه بین المللی مطالعات سرب و روی در پنج ماه نخست امسال کسری عرضه به تقاضا برای سرب در جهان حدود ۴۲ هزار تن بوده است و انتظار می‌رود این کسری افزایش پیدا کند. از لحاظ بنیادی و تکنیکال احتمال رشد قیمت ها در سه ماهه کنونی وجود دارد اما همان طور که کارشناسان اعلام کرده‌اند عرضه و تقاضا عاملی بسیار مهم است که بر قیمت ها اثر می گذارد. از سوی دیگر وضعیت کلی اقتصاد جهان و چین و نیز تغییرات ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر دارند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

مس. از اواسط ماه گذشته میلادی قیمت‌ها در بازار مس نوسان های بزرگ نداشته و هرگاه روند افزایش آغاز شده عواملی نظیر رشد ارزش دلار یا افزایش ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن از ادامه پیدا کردن این روند جلوگیری کرده‌اند. تحلیل‌گران معتقدند رقم ۶ هزار دلار یک سطح مقاومت برای قیمت مس است اما انتظار می رود در سه ماهه کنونی این سطح شکسته شود. اگر شاخص دلار تحت تاثیر کاهش نرخ های بهره در آمریکا پایین آید و در چین شاهد اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی باشیم قیمت مس و دیگر فلزات پایه حمایت خواهد شد. دولت و بانک مرکزی چین برای خنثی کردن اثرات جنگ تعرفه ای مدتی است تدابیر حمایتی اتخاذ کرده‌اند و در آینده این حمایت ها بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر در نیمه دوم سال جاری میلادی که اکنون در آغاز آن هستیم عرضه مس کاهش می یابد در نتیجه میزان ذخیره کاهش و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24