Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته قیمت سنگ آهن کاهش یافت و برخی سرمایه گذاران به این موضوع فکر می کنند که شاید این کاهش آغاز یک روند باشد اما کارشناسان آشنا با بازار این ماده خام دیدگاه ..

خبرهای خوب برای سرمایه گذاران در سهام سنگ آهنی

بورس24 : قیمت سنگ آهن هفته گذشته حدود ۳ درصد کاهش یافت و هر تن از این ماده خام با عیار ۶۲ درصد زیر ۱۲۰ دلار قرار گرفت. البته عملکرد بازار سنگ آهن در سال جاری بسیار مثبت بوده و قیمت‌ها حدود ۶۲ درصد افزایش یافته است. در چند ماه اخیر یعنی از زمانی که گزارش‌ها نشان داده تولید فولاد در چین امسال رشد قابل ملاحظه داشته قیمت سنگ آهن به سرعت افزایش یافته است. البته کاهش عرضه نیز در این زمینه موثر است.

مهمترین موضوعی که مورد توجه سرمایه‌گذاران در بازار سنگ آهن قرار دارد برنامه های دولتی چین برای کمک به حفظ ثبات اقتصادی این کشور است. این برنامه ها به شکل اجرای پروژه های زیرساختی عظیم انجام خواهد شد و بعید نیست در ماه‌های آینده بر حجم این برنامه‌ها افزوده شود. در واقع از چند ماه پیش یعنی از زمان شدت پیدا کردن تنش های تجاری بین چین و آمریکا، دولت و بانک مرکزی چین برای خنثی کردن اثرات تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا بر کالاهای چینی، در مسیر حمایت از اقتصاد، بر اقدامات خود افزوده اند و انتظار می رود برنامه های یاد شده بیشتر شود.

مذاکرات تجاری چین و آمریکا از سر گرفته شده اما درباره نتیجه بخش بودن این مذاکرات اطمینانی وجود ندارد زیرا قبلا هم مذاکرات تجاری به مدت چند ماه انجام شد اما در نهایت به بن‌بست رسید زیرا بر سر مسائل بسیار مهم اختلاف‌ها رفع نشده است. تردیدی وجود ندارد که امسال تولید فولاد چین رشد می کند و از پیش شاهد کاهش قابل ملاحظه ذخیره سنگ آهن در بنادر چین هستیم. در ماه‌های اخیر این ذخیره کاهش یافته است و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند.

اوایل ماه جاری میلادی قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین به ۱۲۶ دلار رسید که بالاترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۴ بود اما برخی خریداران سنگ آهن در چین از رشد شدید قیمت‌ها ناراضی هستند و خواستار تحقیق در این زمینه شده اند. می‌توان گفت آینده قیمت سنگ آهن به وضعیت اقتصاد چین یعنی شاخص های اقتصادی و نرخ رشد این کشور وابسته است و مذاکرات تجاری چین و آمریکا اثر مستقیم بر اقتصاد دو کشور و جهان خواهد داشت.

تدابیر حمایتی از سوی دولت و بانک مرکزی چین اجرا می‌شود و در این موضوع تردیدی وجود ندارد. عده ای از تحلیلگران معتقدند شرایط اقتصاد چین به تدریج بهتر می شود زیرا حتی اگر مذاکرات تجاری به نتیجه نرسد اثر تعرفه ها کمتر خواهد شد. پیش‌بینی شده در نهایت یک توافق محدود بین دو کشور حاصل می شود و بر شدت تنش ها افزوده نخواهد شد. اما رفع اختلافات در همه زمینه ها بسیار بعید است.

اگر این پیش بینی را مبنا قرار دهیم دولت چین مجبور است تدابیر حمایتی بیشتر در قالب پروژه های زیرساختی اجرا کند و حتی بر میزان آن بیفزاید. برخی تحلیلگران معتقدند در سه ماهه کنونی اجرای این پروژه‌ها به اوج خود می‌رسد و قیمت سنگ آهن به ۱۵۰ دلار در هر تن افزایش خواهد یافت زیرا مصرف فولاد به شدت بالا می رود. این در حالی است که عرضه سنگ آهن از برزیل و استرالیا همچنان کمتر از اوایل سال جاری خواهد بود در نتیجه هم تقاضا رشد می کند و هم عرضه محدود باقی می‌ماند.

البته اواخر سال جاری میلادی و سال آینده شرایط تغییر خواهد کرد به این معنا که تقاضا برای سنگ آهن کمتر می شود و عرضه از سوی دو کشور یاد شده بیشتر خواهد شد در نتیجه عده‌ای از کارشناسان می گویند قیمت سنگ آهن سال آینده سقوط خواهد کرد. گزارش‌هایی که از اقتصاد چین منتشر شده نشان می‌دهد جنگ تعرفه ای اثرات مختلف بر اقتصاد این کشور داشته البته کاهش نرخ رشد اقتصادی چین شدید نخواهد بود.

دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را بین شش درصد تا 6.5 درصد تعیین کرده است و این هدف تحقق خواهد یافت. عامل دیگری که بر بازار سنگ آهن اثر می گذارد میزان تولید این ماده در کشورهای مختلف از جمله هند است. رشد قیمت‌ها سبب شده تولید سنگ آهن در دیگر کشورها افزایش ‌یابد در نتیجه بعید است بازار با شوک عرضه مواجه شود. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد.

در زیر نمودا تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24