Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : سهام عدالت ؛ برگه ای در دست ۴٩ میلیون ایرانی.برگه ای که عده زیادی از این ۴٩ میلیون نفر به ویژه نخستین دهک هایی که آن را دریافت کردند ، برای تبدیل کردن آن به پول نقد لحظه شماری می کنند.اعداد و ارقامی زیادی برای ارزش کنونی هر برگه سهم عدالت مطرح می شود ، حتی ۵ میلیون تومان. اما آخرین رخدادهای مهم درباره سهام عدالت و قابل معامله شدن آن چیست؟گفته می شود روز سه شنبه گذشته جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان خصوصی سازی، شرکت سپرده گذاری مرکزی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و ... برگزار شده تا سهام عدالت را به میز معامله نزدیک کنند. از میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی سوال کرده ایم که در این جلسه چه گذشت و آخرین وضعیت سهام عدالت برای قابل معامله شدن چیست؟

رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد : سهام عدالت با کمک سپرده گذاری مرکزی قابل معامله می شود

بورس24 : سهام عدالت ؛ برگه ای در دست 49 میلیون ایرانی.برگه ای که عده زیادی از این 49 میلیون نفر به ویژه نخستین دهک هایی که آن را دریافت کردند ، برای تبدیل کردن آن به پول نقد لحظه شماری می کنند.اعداد و ارقامی زیادی برای ارزش کنونی هر برگه سهم عدالت مطرح می شود ، حتی 5 میلیون تومان.

اما آخرین رخدادهای مهم درباره سهام عدالت و قابل معامله شدن آن چیست؟ گفته می شود روز سه شنبه گذشته جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان خصوصی سازی، شرکت سپرده گذاری مرکزی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و ... برگزار شده تا سهام عدالت را به میز معامله نزدیک کنند.

از میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی سوال کرده ایم که در این جلسه چه گذشت و آخرین وضعیت سهام عدالت برای قابل معامله شدن چیست؟

جریان آخرین جلسه ای که در روزهای گذشته درباره سهام عدالت برگزار شد چه بود؟

در حقیقت باید بگویم جلسه ای که برگزار شد به دلیل رفع پاره ای از ابهامات و هماهنگی در گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لایحه ساماندهی سهام عدالت بود. یک سال و نیم است که این لایحه در مجلس در حال بررسی بوده و سرانجام گزارش نهایی در خصوص این لایحه به وسیله کمیسیون اقتصادی مجلس آماده شده است. این گزارش ابهاماتی داشت که در این راستا جلسه ای با حضور مدیران ذی ربط و نمایندگان برگزار شد و تا حدود بسیار زیادی نیز توانستیم این ابهامات را برطرف کنیم. در حال حاضر نیز به نظر می رسد این گزارش برای ارائه به صحن مجلس آماده باشد اما مسئولیت این مهم بر عهده آقای فولادگر رئیس محترم کمیسیون حمایت از تولید ملی بوده و ایشان باید اعلام کنند که آیا همه مسائل برای چاپ گزارش و رای گیری نهایی در خصوص آن آماده است یا خیر؟ اما با همه این ها به گمان من متن برای رای گیری نهایی و چاپ گزارش آماده است.

با فرض آماده بودن گزارش چه اتفاقی در نهایت برای سهام عدالت رقم خواهد خورد؟

با فرض این که این گزارش نهایی شده و در صحن مجلس نیز مطرح شده باشد، در آن زمان سازو کاری فراهم خواهد شد که تکلیف سهام عدالت و آزاد سازی آن یا بهتر است بگویم ساماندهی سهام عدالت روشن شده و این مرحله ، مرحله آخر آن خواهد بود. امیدواری ما این است که این گزارش به صحن مجلس ارائه شود.

ابهاماتی که در گزارش وجود داشته در چه خصوص بوده است؟

اجازه دهید در این مورد صحبتی نکنم. چرا که ممکن است من از این جلسه استنباط شخصی داشته و سایر حاضران در جلسه استنباط دیگری داشته باشند و این نظر من مبنای گزارش شود. تا زمانی که این گزارش نهایی و به وسیله کمیسیون مربوطه چاپ نشده باشد نمی توانم اظهار نظری داشته باشم. اما کل ماجرای ساماندهی سهام عدالت این است که نحوه آزادسازی آن چگونه باشد. این موضوع جزئیاتی دارد که به محض چاپ این گزارش آن را توضیح خواهم داد.

در راستای ایجاد امکان فروش سهام عدالت به لحاظ ایجاد سامانه ای خاص شرکت سپرده گذاری اعلام آمادگی کرده است که می تواند برای این منظور سازو کارهایی را در نظر بگیرد. به نظر شما این ساز و کار تا چه حد امکان عملیاتی شدن دارد و اساسا این ادعا تا چه حد قابل اتکا است؟

در این راستا دوستان ما در سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری می توانند اظهار نظر کنند. در حقیقت این دو نهاد اطلاعات کامل تری داشته و مسئولیت آن نیز برعهده خودشان است. بله ؛ در این گزارش نهایی که مد نظر کمیسیون اقتصادی مجلس است ، وظایفی هم به شرکت سپرده گذاری محول شده است. اصولا هر سهمی که بخواهد در بورس معامله شود با نظارت و هدایت شرکت سپرده گذاری بوده و با خدماتی که ارائه می دهند بدیهی است چنانچه این سهام مستعد معامله شدن باشد، باید اطلاعاتش را در اختیار شرکت سپرده گذاری قرار بدهد و این شرکت باید ساختاری را در نظر بگیرد.

گفتنی است ، آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران وقت شده بود، به تصویب این هیئت رسید. سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد. اما حالا مباحثی مطرح شده که ساز و کارهایی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند این اوراق سهام را به فروش برسانند. قابلیتی که تا پیش از این برای سهام عدالت در نظر گرفته نشده بود. در همین راستا نیز روز سه شنبه جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد تا گزارش نهایی این مهم نهایی و برای تصویب روی میز صحن مجلس گذاشته شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24