Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته قیمت طلا و شاخص دلار رشد کردند در حالیکه قیمت نفت و شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ کاهش یافتند. تنش در خاورمیانه موجب رشد قیمت نفت نشد و نیز سردرگمی سرمایه گذاران در بازار طلا ..

همه منتظر رفع ابهام ها هستند؛ اوضاع می تواند خیلی خوب یا خیلی بد شود!

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا و شاخص دلار رشد کردند در حالیکه قیمت نفت و شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ کاهش یافتند. تنش در خاورمیانه موجب رشد قیمت نفت نشد و نیز سردرگمی سرمایه گذاران در بازار طلا درباره زمان کاهش نرخ های بهره در آمریکا به افت قیمت‌ها در روز جمعه منجر شد. در هفته پیش رو نه تنها داده‌های مهم از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد بلکه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد و اخبار سیاسی مهم منتشر می‌شود در نتیجه می توان انتظار داشت نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ باشد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه روزی آرام است و تنها یک گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود. البته رفتار سرمایه گذاران تحت تاثیر سخنران هفته پیش رئیس بانک مرکزی آمریکا و یکی از اعضای کمیته سیاستگذاری این نهاد قرار خواهد داشت. عده ای از سرمایه‌گذاران منتظر کاهش نرخ های بهره در نشست هفته آینده این کمیته هستند اما هفته قبل داده ها از اقتصاد آمریکا مثبت بود در نتیجه مشخص نیست نرخ پایین خواهد آمد یا نه. هر خبر مثبت احتمال کاهش نرخ ها را کم می‌کند و نیز رییس بانک مرکزی آمریکا ترجیح می دهد کاهش نرخ های بهره به تعویق افتد زیرا از دید او وضعیت شاخص‌های اقتصادی آنقدر بد نیست که لازم باشد بانک مرکزی واکنش نشان دهد. هفته قبل شاخص دلار رشد کرد اما پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کاهش می‌یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه‌شنبه چند گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می‌شود و نیز تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد. هفته گذشته قیمت نفت کاهش یافت در حالی که بر تنش ها در منطقه خاورمیانه افزوده شد یعنی ترامپ ادعا کرد ناو آمریکایی یک پهپاد ایران را در تنگه هرمز سرنگون کرده و نیز ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد. این دو تحول تغییرات بزرگ در قیمت نفت به وجود نیاورد البته انتظار می‌رود در هفته پیش رو همزمان با اظهارنظرهای سیاسی و مشخص شدن واکنش ها به توقیف نفتکش انگلستان، تغییرات قیمت نفت تحت تاثیر این رویداد بزرگ تر باشد. البته در دیگر عوامل موثر بر قیمت نفت تغییر خاصی رخ نداده است بدین معنا که برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک پلاس در حال اجراست و نیز ضعف در اقتصاد جهان بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. اگر شاخص دلار این هفته کاهش یابد قیمت ها حمایت خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت بخش خدمات و تولید کارخانه ای در منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می‌شود. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام می‌کند. بخش‌های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ تحت تاثیر تنش های تجاری دچار ضعف شده اند و به احتمال زیاد گزارش‌های مربوط به ماه جاری نشان می‌دهد این ضعف ادامه پیدا کرده است. نکته مهم این است که قرار است بانک های مرکزی بزرگ تدابیر حمایتی جدید اتخاذ کنند و با آنکه این خبری مثبت است اما اگر این تدابیر موثر نباشند شرایط سخت تر خواهد شد. کارشناسان معتقدند ضروری است سیاست‌های حمایتی مالی از سوی دولت ها در کنار سیاست‌های حمایتی پولی بانک های مرکزی اجرا شود. مدتی است نگرانی ها درباره آینده به رشد قیمت طلا منجر شده و به احتمال زیاد این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته جاری، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا همچنان رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و به احتمال زیاد در این نشست تغییری در سیاست های پولی ایجاد نخواهد شد اما سخنان ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا اثرات بزرگ بر بازارها دارد. او قبلا اعلام کرده تدابیر حمایتی جدید اجرا خواهد شد و انتظار می رود روز پنجشنبه سخنان مشابهی بیان کند. در نتیجه ارزش یورو تحت فشار قرار خواهد گرفت. در این روز تعداد زیادی گزارش مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود: تغییرات سفارش کالاهای بادوام، وضعیت بازار کار در هفته گذشته و تغییرات ذخیره انبار عمده فروشی. سرمایه گذاران در بورس آمریکا به امید کاهش نرخ های بهره در آینده نزدیک ریسک بالاتری پذیرفته اند و شاهد رشد شاخص های مالی هستیم. اگر اخبار اقتصادی مثبت باشد ممکن است بانک مرکزی کاهش نرخ های بهره را به تعویق اندازد. در این حالت شاخص‌های مالی اصلاح خواهند شد البته بانک مرکزی اعلام کرده آماده است در واکنش به شرایط اقتصادی اقدامات مناسب انجام دهد. در هر حال احتمال کاهش شاخص های مالی وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اعلام می‌شود و بعید نیست این گزارش منفی باشد. در این حالت احتمال کاهش نرخ های بهره بیشتر می‌شود و شاخص های مالی رشد خواهند کرد. همچنین ارزش دلار کاهش خواهد یافت. در حال حاضر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه و ضعف در اقتصاد جهان عوامل اصلی نگرانی سرمایه گذاران هستند و انتظار می‌رود برای مدتی نسبتاً طولانی شرایط به همین شکل باقی بماند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24