Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : بر خلاف سایر روزهای شنبه ، امروز روندهای متفاوت و مختلفی در بازارهای کالایی تجربه شد. بازار پتروشیمی به امید رشد قیمت‌ها در بورس کالا با یک روند صعودی همراه شد تا جایی که می‌توان گفت اغلب گریدهای پلیمری یا رشد نرخ داشته و یا میل به افزایش قیمت‌ها را مخفی نکردند... اما در بازار فولاد اوضاع دگرگون بود و کاهش نرخ باز هم ادامه یافت تا جایی که احتمال یک هفته نگران کننده را برای این بازار مطرح کرد اگرچه اوضاع بیش از حد بدبینانه شده و می‌توان انتظار تثبیت نرخ را برای هفته جاری در نظر گرفت. بازار زعفران و یا حتی آتی زیره هم حال و روز خوبی نداشتند و شاهد افت نرخ مخصوصاً در بازارهای آتی این دو کالا آن‌هم برای تمامی سررسیدها بودیم...

جهش در پتروشیمیایی‌ها

بورس24 : بر خلاف سایر روزهای شنبه ، امروز روندهای متفاوت و مختلفی در بازارهای کالایی تجربه شد. بازار پتروشیمی به امید رشد قیمت‌ها در بورس کالا با یک روند صعودی همراه شد تا جایی که می‌توان گفت اغلب گریدهای پلیمری یا رشد نرخ داشته و یا میل به افزایش قیمت‌ها را مخفی نکردند.

اما در بازار فولاد اوضاع دگرگون بود و کاهش نرخ باز هم ادامه یافت تا جایی که احتمال یک هفته نگران کننده را برای این بازار مطرح کرد اگرچه اوضاع بیش از حد بدبینانه شده و می‌توان انتظار تثبیت نرخ را برای هفته جاری در نظر گرفت. بازار زعفران و یا حتی آتی زیره هم حال و روز خوبی نداشتند و شاهد افت نرخ مخصوصاً در بازارهای آتی این دو کالا آن‌هم برای تمامی سررسیدها بودیم. در بازار گواهی سپرده کالایی هر دو محصول زیره و زعفران بورس کالا هم یک بازار یک‌دست قرمز را شاهد بودیم یعنی افت نرخ در بازار آتی چندان هم غیرمنتظره نبوده است. کاهش قیمت دلار را باید در اغلب این رخدادها جدی گرفت آن‌هم در شرایطی که جو روانی در بازارهای آتی کشاورزی و یا فولاد را به سمت افت نرخ متمایل کرده است. اما بورس انرژی یک روز متعادل و البته قابل قبول را تجربه کرد.

کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد ادامه دارد. این افت نرخ البته در اولین روز هفته به معنی پتانسیل کاهش نرخ گسترده‌تر در بازار نیست ولی بازار در کنار افت قیمت دلار آزاد وارد یک فاز نزولی شده است و این روند کاهشی تا زمانی که متوقف نشود نمی‌تواند به معنی تزریق امیدواری به بازار باشد. البته شنیده‌ها حکایت از تغییر فرمول قیمت‌گذاری میلگرد در بورس کالا دارد ولی تا زمان اعلام رسمی نرخ نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت ولی این تغییر به احتمال قوی به معنی رشد قیمت‌های پایه میلگرد خواهد بود که شاید از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار داخلی بکاهد یعنی یک سیگنال قیمتی مثبت برای بازار فولاد خواهد بود. دلار برای بازار فولاد به یک کابوس بدل شده است آن هم در شرایطی که جو روانی شاید بدتر از واقعیت‌های قیمتی در حال ایفای نقش است یعنی اوضاع به این بدی که برخی از آن نگران هستند هم نیست و برای هفته جاری و حتی اواسط هفته انتظار برای تعدیل نرخ و یا کاهش شدید شتاب افت قیمت‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

داد و ستد 1900 میلیارد تومانی بورس کالا در هفته گذشته

در هفته منتهی به ۱۹ تیر ماه، ۴۰۲ هزار و ۱۴۵ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت . به گزارش کالاخبر؛ طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی۷۳هزار و۲۰۶تن انواع کالا به ارزش۴هزار و۶۶میلیارد ریال معامله شد. در این تالار۶۵هزار و۳۱۴ تن فولاد،یکهزار و ۷۶۰ تن مس،۲هزار و۵۶۰تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۳ هزار تن کک و ۴۰ تن شمش روی از سوی مشتریان خریداری شد. همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی،۳۲۷هزار و۹۴۳تن انواع کالا به ارزش۱۵هزار و۶۱۵میلیارد ریال به فروش رسید.در این تالار ۱۰۶ هزار و ۵۸۰ تن وکیوم باتوم، ۱۰۸ هزار و ۸۲۶ تن قیر، یک هزار و ۳ تن عایق رطوبتی، ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۵ هزار تن سلاپس واکس و ۳ هزار و ۲۸۰ تن گوگرد معامله شد. همچنین۹۹۶تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.

روز 50 میلیاردی بورس انرژی

شنبه خوبی در بورس انرژی تجربه شد و ارزش معاملات به نزدیکی 50 میلیارد تومان رسید که یک عدد قابل توجه به شمار می‌رود. البته از 15 هزار تن گاز مایع ستاره خلیج فارس نزدیک به 2000 تن آن مورد معامله قرار گرفت یعنی باز هم برای روزهای آینده پتانسیل عرضه مجدد این کالا وجود دارد.

امروز آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، آیزوفید، حلال 404 و ریفورمیت پالایش نفت تبریز، برش سنگین، گاز بوتان صنعتی، گاز مایع صنعتی و هگزان پتروشیمی بندر امام و نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی و برش سنگین و رافینت شرکت پتروشیمی نوری در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه شدند. طی معاملات امروز بیش از 7,853 تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از 499 میلیارد و 532 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت.

فردا یکشنبه کالاهای آیزوریسایکل، حلال 404 عمده، نفتای سبک و نفتای سنگین تصفیه نشده (عمده) پالایش نفت شیراز، حلال 402 و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، حلال 402 شرکت نفت ستاره خلیج فارس، حلال 502 و حلال 503 پالایش نفت اصفهان، نفتای سبک و نفتای سنگین پالایش نفت تهران، نیتروژن مایع پتروشیمی مبین و هیدروکربن MC160 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

100

تن

59340

59340

ریال

حلال 402 پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

60000

لیتر

50471

50471

ریال

بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

775000

لیتر

33217

33217

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

720000

لیتر

50471

50471

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

150000

لیتر

46509

46509

ریال

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

53221

53221

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

25

تن

22328

22328

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

100

مترمکعب

42136

42136

ریال

ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی

5000

تن

70344

70344

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی نوری در رینگ بین الملل

0

تن

 

73084

ریال

رافینت شرکت پتروشیمی نوری در رینگ بین الملل

0

تن

 

66023

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

0

تن

 

48190

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

580

تن

58340

59340

ریال

ریفورمیت پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

56275

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100

تن

49828

49828

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

45229

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

35458

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

120

تن

35875

35875

ریال

هگزان پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

85304

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

40115

40115

ریال

آیا رشد نرخ پلیمرها جدی است؟

بازار پلیمرها در اولین روز هفته جاری با رشد نرخ آغاز به کار کرد تا تأثیرپذیری بازار از بورس باز هم اثبات شود. البته افزایش قیمت‌های روز جاری نسبتاً گسترده بود یعنی می‌توان گفت که بازاری صعودی را شاهد هستیم. تقریباً بازار منتظر است که قیمت‌های پایه فردا افزایشی اعلام خواهد شد و همین داده برای رشد نرخ در بازار آزاد کافی بود. احتمالاً رشد قیمت‌های فردا جدی‌تر هفته‌های قبل باشد آن هم در شرایطی که هم دلار افزایشی است و هم قیمت‌های جهانی بنابراین از هم‌اکنون باید منتظر رشد قیمت‌ها در این بازار مهم باشیم. در مورد حجم معاملات در هفته جاری در بورس کالا نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت ولی رشد قیمت‌ها احتمالاً هفته‌ای جذاب را در صنایع تکمیلی رقم خواهد زد.

ثبت بیشترین حجم معامله پلیمرها در 6 هفته اخیر

هفته گذشته اوضاع بازار بهبود نسبی داشت و شاهد رشد حجم معاملات در بازار محصولات پتروشیمی ( پلیمرها و ترکیبات شیمیایی ) و همچنین رشد قیمت‌ها در بورس و بازار بودیم. البته دلیل اصلی همه این اتفاقات را باید رشد قیمت‌های پایه با اهرم رشد قیمت دلار نیمایی دانست.

حجم معاملات پلیمرها بالاخره توانست به بالای 50 هزار تن در هفته برسد که نشان می‌دهد اوضاع بازار اندکی وارد فاز مثبت شده است. بازار شیمیایی‌ها نیز همین شرایط را داشت و شاهد رشد حجم معاملات در این حوزه کالایی بودیم. در بازار محصولات شیمیایی البته شاهد تداوم رشد حجم معاملات هستیم که می‌تواند یک داده مثبت تلقی شود اگرچه در این بازار حجم تقاضا کاهش یافت. از سوی دیگر شاهد رشد قیمت‌ها در بازار داخلی هستیم اما می‌توان گفت که دلیل اصلی این رشد نرخ به همان افزایش قیمت های پایه باز می‌گردد اما بهتر است این احتمال را مطرح کرد که شاید با فرض پایین بودن موجودی انبارها ، میل به خرید هم در بازار داخلی تقویت شده و به کمک این سیگنال حجم معاملات در بازار افزایش یافته است. هنوز شواهد قطعی از بهبود بازار در دسترس نیست ولی این خوش بینی را می‌توان در نظر گرفت.

این شواهد به صورت کلی از احتمال بهبود در بازار پلیمرها حکایت دارد که یکی از جوانب بهبود را می‌توان در رشد قیمت‌ها در بازار آزاد جستجو کرد. البته این دلایل به قدری قدرتمند نیستند که بتوان از بهبود واقعی در بازار سخن گفت. به صورت دقیق‌تر بازار بعد از یک مدت عدم اعلام قیمت‌های پایه و ثبات نسبی نرخ ، ناگهان با رشد قیمت‌ها در بورس کالا روبه‌رو شده و طبیعی است که میل به خرید تقویت شود آن هم در شرایطی که انگار قرار است روند افزایشی قیمت دلار نیمایی باز هم ادامه یابد یعنی خرید از بورس و بازار از توجیه منطقی هم برخوردار بوده است آن هم در شرایطی که رشد قیمت‌ دلار نیمایی سریع‌‌تر از کاهش نرخ در بازارهای جهانی بوده است و احتمالاً این روند باز هم ادامه خواهد یافت. این موارد یعنی پتانسیل تداوم رشد قیمت‌ها وجود دارد ولی تا زمانی که حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا به نزدیکی 60 هزار تن در هفته نرسد نمی‌توان از بهبود واقعی در این بازار سخن گفت حتی اگر قیمت‌ها افزایشی باشد. با توجه به تجربیات پیشین هنوز زمان بهبود بازار فرا نرسیده است و شاید برای هفته جاری حتی حجم معاملات اندکی کاهش یابد گویی هنوز برای خروج بازار از رکود به زمان بیشتری نیاز داریم.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت:

  • افزایش توأمان حجم معامله پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس کالا در کنار رشد نرخ در بورس و بازار با اهرم رشد قیمت دلار نیمایی
  • افزایش 4.25 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت عرضه 89 هزار و 329.22 تن که بالاترین حجم عرضه در سال جاری و همچنین بالاترین رقم عرضه ثبت شده از هفته منتهی به 24 اسفندماه سال گذشته است اگرچه با فرض معاملات نقدی – مچینگ ، حجم عرضه واقعی بالاتر از این ارقام بوده و نشان می‌دهد وضعیت فروش پتروشیمی‌ها و حتی صادرات آن‌ها تعریف چندانی ندارد.
  • رشد 25.51 درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته گذشته و ثبت رقم 71 هزار و 652.54 تن که هنوز از هفته منتهی به 6 تیرماه کمتر است که نشان می‌دهد حتی تقاضا برای گریدهای جذاب هم کاهش یافته است.
  • رشد 25.03 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 50 هزار و 673.94 تن که بالاترین رقم معاملاتی در 6 هفته اخیر است.
  • ثبت 80.21 تن تقاضا در برابر هر 100 تن عرضه پلیمرها که اگرچه به نسبت هفته گذشته بهبود یافته است ولی همین برتری واقعی عرضه بر تقاضا به معنی رکود در بازار قلمداد می شود. 6 هفته است که حجم تقاضا کمتر از عرضه‌هاست.
  • داد و ستد 56.73 درصدی عرضه‌های ثبت شده در بورس کالا که بالاترین درصد ثبت شده در 6 هفته اخیر است.
  • بیشتر بودن عرضه‌ها به نسبت متوسط سال گذشته در حالی که هم تقاضا و هم حجم معاملات کمتر از متوسط سال قبل است که نشان می‌دهد برتری عرضه بر تقاضا و رکود در صنایع تکمیلی هنوز وجود دارد.
  • رشد 9.06 درصدی عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت رقم 45 هزار و 560.7 تن که بالاترین رقم در 3 هفته اخیر است.
  • کاهش 5.06 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در هفته گذشته و ثبت رقم 30 هزار و 381 تن که کمترین رقم در 3 هفته اخیر بوده و نشان می‌دهد که باید هنوز رشد حجم معاملات محصولات شیمیایی را به عنوان یک سیگنال مثبت با تردید ارزیابی کرد و یا اهمیت این داده را چندان برجسته قلمداد نکرد اگرچه وضعیت این بازار به بدی بازار پلیمرها نیست.
  • افزایش 10.74 درصدی رشد حجم معاملات ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 26 هزار و 873 تن که بیشترین رقم معاملاتی در 7 هفته اخیر است.
  • داد و ستد 58.98 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته که از هفته قبل بهتر است ولی هنوز به رقم دو هفته گذشته ( هفته منتهی به 6 تیرماه ) نرسیده است.
  • روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی در هفته گذشته آن‌هم در شرایطی که این رشد نرخ با ابزار افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا آن هم با اهرم رشد قیمت دلار نیمایی انجام شده است.
  • تداوم رشد قیمت دلار نیمایی که می‌تواند به افزایش نرخ‌های پایه در بورس کالا برای هفته جاری و حتی هفته‌های آینده منجر شود.
  • افزایش قیمت نفتا در بازارهای جهانی به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی که می‌تواند به رشد قیمت‌ سایر مواد اولیه و همچنین محصولات پتروشیمی منجر شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24