Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان از ضعف های اقتصاد و ریسک هایی که رونق را تهدید می کنند سخن گفت و با انتشار این سخنان شاهد کاهش ارزش دلار و رشد قیمت مواد خام بودیم اما هیجان پدید آمده ..

تغییر مسیر شاخص دلار و رونق در بازارها؛ امیدوار شویم؟

بورس24 : هفته گذشته شاخص دلار برای دومین هفته پی در پی رشد کرد. در هفته های اخیر تغییرات ارزش دلار اثرات بزرگ‌تر بر بازارهای مختلف داشته و توجه به این شاخص سرنخ هایی درباره تحولات بازار ها در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت بوده و خبر بد این است که به احتمال زیاد رشد این شاخص ادامه پیدا خواهد کرد.

اما در کوتاه مدت یعنی روزهای آینده چه تغییراتی در شاخص دلار رخ خواهد داد؟ نکته نخست اینکه در نظرسنجی از کارشناسان بازارهای ارز، پیش بینی شده این هفته تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و پوند بزرگ نخواهد بود زیرا عواملی که بر ارزش این ارز اثر می‌گذارند قدرت تقریباً برابر دارند اما دو گزارشی که از سوی رئیس بانک مرکزی آمریکا در دو کمیته خدمات مالی و بانکداری کنگره ارائه می‌شود اهمیت بالایی دارد و سخنان او در این گزارش ها بر ارزش دلار اثر خواهد گذاشت.

امروز آقای جروم پاول در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا به تشریح وضعیت اقتصاد این کشور و دیدگاه بانک مرکزی درباره اقدامات لازم پرداخت. سخنان آقای پاول پس از گزارش مثبت وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته که روز جمعه گذشته منتشر شد بیان شد. ماه قبل ۲۲۴ هزار فرصت شغلی در اقتصاد آمریکا ایجاد شده که بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود و با انتشار گزارش یاد شده شاخص دلار رشد و نرخ بازدهی اوراق ۱۰ سال خزانه آمریکا بار دیگر به بالاتر از 2 درصد رسید.

گزارش وزارت کار به سقوط قیمت طلا منجر شد اما برخی تحلیلگران معتقدند گزارش مثبت یاد شده سبب نشده احتمال کاهش نرخ های بهره در نشست پایان ماه جاری میلادی بانک مرکزی منتفی شود. نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا پایان ماه جاری میلادی برگزار می‌شود و پیش‌بینی شده در این نشست نرخ های بهره 0.25 درصد پایین آورده خواهد شد.

البته کارشناسان معتقدند حتی اگر نرخ های بهره پایین آورده شود شاخص دلار به میزان قابل ملاحظه کاهش نخواهد یافت زیرا از یک سو وضعیت اقتصاد آمریکا بسیار بهتر از اقتصادهای توسعه یافته دیگر است و از سوی دیگر نرخ های بهره در دیگر کشورها بسیار پایین و در برخی موارد منفی است در حالی که در آمریکا نرخ های بهره در محدوده 2.25 درصد تا 2.5 درصد قرار دارد.

فردا گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته و نرخ تورم آمریکا در ماه گذشته اعلام می شود. به احتمال زیاد محتوای گزارش بازار کار مثبت است و این به معنای کاهش احتمال پایین آمدن نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکاست اما اگر نرخ تورم رشد نکرده باشد یا کاهش یافته باشد بانک مرکزی برای کاستن از نرخ‌های بهره انگیزه پیدا می کند. در این حالت ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت.

جروم پاول در هفته‌های اخیر صرفاً اعلام کرده بانک مرکزی آمده است اقدامات لازم را برای حفظ ثبات اقتصادی آمریکا انجام دهد اما برداشت سرمایه‌گذاران از این سخنان آن بوده که بانک مرکزی قصد دارد نرخ های بهره را بارها کاهش دهد در نتیجه شاهد رشد شاخص های مالی و قیمت طلا بوده ایم. اما واقعیت این است که هیچ قطعیتی درباره زمان و تعداد موارد کاهش نرخ های بهره وجود ندارد.

سخنان امروز آقای پاول بار دیگر احتمال کاهش نرخ های بهره را مطرح کرده و سبب افت ارزش دلار شده است اما میزان کاهش ارزش دلار زیاد نبوده است. به نظر می رسد سرمایه‌گذاران همچنان با احتیاط رفتار خواهد کرد و صرفا داده ها از شاخص های اقتصادی آمریکا و اروپا بر ارزش دلار و یورو اثر خواهد گذاشت. بین اعضاء کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا بر سر کاهش یا حفظ نرخ های بهره در سطوح کنونی اتفاق نظر وجود ندارد. به این ترتیب فضا مبهم است و گمانه‌زنی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

ترامپ از بانک مرکزی آمریکا خواسته است نرخ های بهره را یک درصد کاهش دهد اما اگر چنین شود بانک مرکزی برای مقابله با رکود احتمالی آینده ابزارهای متعدد در اختیار نخواهد داشت. امروز پس از انتشار سخنان آقای پاول شاخص دلار کاهش و قیمت طلا بیش از یک درصد رشد کرده است. همچنین شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کرده اند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24