Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت طلا در بازارهای جهان سرمایه گذاران را تشویق کرده بخشی از سبد دارایی خود را به این فلز گرانبها اختصاص دهند. اما در روزهای اخیر قیمت ها پایین آمده است. حالا سوال این است که جهت تغییرات ..

افت و خیز قیمت طلا و سردرگمی سرمایه گذاران!

بورس24 : قیمت طلا امروز تحت تاثیر رشد ارزش دلار کاهش یافته و این درحالیستکه شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا و اروپا و آمریکا افت کرده اند و این عاملی برای رشد قیمت طلاست. درباره افق بازار فلز زرد دیدگاه های مختلف مطرح است. قیمت طلا ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۱۲۸۵ دلار در هر اونس قرار داشت و قبل از رشد شدید هفته های اخیر، قیمت فلز زرد به ۱۳۴۰ دلار هم رسید اما برای سه ماه، متوسط قیمت‌ها ۱۳۰۰ دلار بود.

سه هفته پیش یعنی از زمانی که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد و این نهاد آمادگی دارد اقدامات لازم را برای حمایت از رونق اقتصادی انجام دهد قیمت فلز زرد به سرعت رشد کرد. چند روز قبل قیمت فلز زرد به محدوده ۱۴۲۰ دلار رسید اما در این سطح باقی نمانده است. این باور در بین سرمایه‌گذاران پدید آمد که بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ بهره را کاهش می دهد در نتیجه بر جذابیت طلا افزوده خواهد شد.

البته درباره تحقق این پیش‌بینی کاهش، قطعیتی وجود ندارد اما در هر حال این باور به وجود آمده است. ضعف در شاخص‌های اقتصاد جهان و آمریکا سبب شده عده ای از سرمایه‌گذاران و کارشناسان معتقد شوند بانک مرکزی آمریکا قطعاً بارها نرخ های بهره را پایین خواهد آورد و این عاملی برای رونق بازار طلا است زیرا هم شاخص دلار کاهش خواهد یافت و هم طلا همواره نقش حوزه امن سرمایه‌گذاری در دوران های بحرانی را بازی کرده است.

در این میان دو دیدگاه های مختلف درباره رقم هدف برای قیمت طلا مطرح شده است. رئیس گروه تحقیقاتی در گروه پپرستون می گوید روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد و در میان مدت قیمت طلا به ۱۵۲۰ دلار خواهد رسید. منظور از میان مدت بازه زمانی ۱۲ ماه است. همچنین ابتدا باید یک سطح حمایتی جدید تشکیل شود و سپس رشد قیمت ها ادامه پیدا کند. از دید این کارشناس، فشار بر ارزش دلار افزایش خواهد یافت اما میزان کاهش زیاد نخواهد بود.

از سوی دیگر گروه بلومبرگ اینتلیجنس معتقد است قیمت طلا به اوج سال ۲۰۱۳ خود یعنی ۱۷۲۰ دلار خواهد رسید. پس از ۵ سال محدودیت نوسان و با توجه به وجود عواملی نظیر ضعف در اقتصاد جهان، قیمت طلا آماده حرکت به سمت بالاست. بی ثباتی در بازارهای مالی و احتمال کاهش نرخ های بهره در آمریکا عوامل دیگر رشد قیمت فلز زرد هستند. عبور قیمت طلا از سطح ۱۴۰۰ دلار و رسیدن به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر نیروی کافی برای تداوم رشد قیمت‌ها را فراهم کرده است. عملکرد مثبت بازار طلا در سه ماهه دوم در نیمه دوم سال جاری میلادی که اکنون در ابتدای آن هستیم ادامه پیدا خواهد کرد.

به نظر می‌رسد رشد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در اکثر کشورها و کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه عوامل حمایتی برای قیمت طلا هستند. اگر این عوامل معکوس شود قیمت طلا از رشد باز خواهد ماند. نوسان قیمت ها بالاتر از 1410 دلار نشانه ای از رونق بازار و آمادگی قیمت ها برای رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۱۳ به عنوان سطح مقاومت است.

فردا و روز پنجشنبه آقای جروم پاول رییس بانک مرکزی آمریکا در دو کمیته از کنگره این کشور گزارش وضعیت اقتصاد آمریکا و سیاست های بانک مرکزی را ارائه می کند و محتوای گزارش او بر ارزش دلار و قیمت طلا موثر خواهد بود. شاخص دلار در دو هفته اخیر رشد کرده و بعید نیست این هفته نیز این روند ادامه یابد. رشد شاخص دلار بر قیمت طلا فشار وارد می کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24