Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سیاه نمایی چرا؟ در حال حاضر تولید خودرو در سایپا به ‌طور متوسط به روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه افزایش یافته و این خودروساز توانسته در سه ماهه اول سال، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند. علاوه بر آن، مشکل خودروهای ناقص نیز در این شرکت در حال رفع شدن است و سایپا اعلام کرده به‌زودی ۱۲ هزار خودرو در هفته از تعداد کل ۸۰ هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه را تکمیل کرده و تحویل مشتریان خواهد داد...

آمار و ارقام امیدوارکننده از سایپا

سید جمال مشیری

پس از گذشت یک‌سال از نابسامانی‌های صنعت خودرو کشور که در دو بخش تولید و فروش رخ داد و باعث افت شدید تیراژ محصولات خودروسازان، خروج شرکت‌های خارجی از کشور، بروز نابسامانی شدید در بازار خودرو و بسیاری مشکلات دیگر در این بخش شد، در حال حاضر صنعت خودرو کشور به‌دلیل مدیریت مطلوبی که با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت بر شرکت‌های خودروسازی حاکم شده، روزهای آرام و بدون التهابی را سپری می‌کند.

در میان دو خودروساز اصلی کشور، سایپا که سال گذشته کلکسیونی از اتفاقات نادر در صنعت خودرو را در بخش مدیریت پشت سر گذاشت و به خاطر تعلیق همکاری شرکت‌های خارجی، بیشترین ضربه را از تحریم‌ها متحمل شد، در ماه‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرد و موفق شد در همه بخش‌های مذکور، اوضاع خود را سروسامان دهد.

این شرکت که به خاطر برخی اتفاقات نسنجیده قبلی‌ و برخی اشتباهات در تصمیم‌گیری‌ها، بسیار بیشتر از حد توان خود، از محصولات برند مشترک با شرکت‌هایی نظیر سیتروئن، رنو و برلیانس پیش‌فروش کرده بود، با سیل عظیمی از اعتراض و مطالبات مشتریان مواجه شد و مشکلات عدیده‌ای را در این بخش تجربه کرد؛ علاوه بر آن، جریان تولید این خودروساز نیز به‌ دلیل کمبود نقدینگی و عدم استراتژی مشخص از سوی مدیران وقت برای مقابله با تحریم‌ها، مشکلات بی‌سابقه‌ای را به‌خود دید و توقف پیاپی خطوط و کاهش میزان تولید روزانه حتی تا ۶۰۰ دستگاه در آذر و دی ۹۷ را نیز تجربه کرد.

پس از روی کار آمدن سیدجواد سلیمانی و تیم مدیران فعلی این خودروسازی، سایپا رفته‌رفته شرایط را تغییر داد و توانست از تهدیدهای پیش‌پای خود، یک فرصت خوب خلق کند.

در حال حاضر تولید خودرو در سایپا به ‌طور متوسط به روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه افزایش یافته و این خودروساز توانسته در سه ماهه اول سال، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند. علاوه بر آن، مشکل خودروهای ناقص نیز در این شرکت در حال رفع شدن است و سایپا اعلام کرده به‌زودی ۱۲ هزار خودرو در هفته از تعداد کل ۸۰ هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه را تکمیل کرده و تحویل مشتریان خواهد داد.

از داخل این خودروساز نیز خبر می‌رسد که پس از چندماه پر التهاب در تابستان و پاییز سال گذشته و عدم اطمینان نسبت به آینده این شرکت، در حال حاضر شرایط مطلوب و باثباتی در این خودروساز رقم خورده و آرامش در بدنه کارکنان و کارگران شاغل در سایپا حاکم شده است.

همه این دستاوردها در شرایطی رقم خورده که صنعت و اقتصاد کشور سخت‌ترین دوران خود را در ۳۰ سال اخیر تجربه می‌کند و به گواه اکثر مسئولان، صاحب‌نظران و کارشناسان، انواع محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم، کشور را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

درست در شرایطی که این خودروساز روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و توانسته تا حد زیادی بر اوضاع پیرامون خود مسلط شود، دست‌هایی پنهان قصد دارند با حاشیه سازی درخصوص موضوعاتی غیرواقعی، سایپا را درگیر حواشی و موضوعات غیرتولیدی با اهداف و اغراض نامشخص کنند. عجیب‌تر این‌که، اقدام این دسته از افراد در حالی صورت می‌گیرد که تحرکات سایپا در بسیاری از حوزه‌ها نظیر اجرای طرح بومی‌سازی قطعات خودرو و تکیه بر استعدادها و ظرفیت‌های داخلی و رونق‌بخشی به تولید، با تأیید و تشویق مقامات نظام و دولت همراه بوده است.

واقعیت این است که اهمیت جایگاه و فعالیت صنعت خودرو کشور و به‌ویژه سایپا بر کسی پوشیده نیست و در این شرایط که دشمنان قصد دارند با اخلال در روند فعالیت‌های تولیدی این صنعت، کارآمدی تحریم‌ها و آسیب‌پذیری کشور از این محل را اثبات کنند، همت و عزم تمامی سازمان‌ها، دستگاه‌ها و مدیران ذیربط در صنعت خودرو برای حفظ کیان آن، بیش از پیش جزم شده و در این بین، سایپا نیز با اتخاذ سیاست تولید، عرضه به‌موقع، ارتقای رضایت مشتریان و سایر ذینفعان خود، اسیر این حواشی نخواهد شد.

کارشناس اقتصادی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24