Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدتی است برخی نوسان ها در قیمت مواد خام و شاخص های مالی غیرمنطقی به نظر می رسد و کارشناسان به سرمایه گذاران هشدار داده اند که فریب ..

جو بازارها منفی شده است؛ باید منطقی تصمیم گرفت

بورس24 : هفته گذشته شاخص دلار و قیمت طلا رشد نسبی داشتند و عملکرد شاخص متوسط صنعتی داوجونز بورس آمریکا مثبت بود البته قیمت نفت اندکی کاهش یافت. همچنین قیمت فلزات پایه نوسان‌های محدود داشت. جو حاکم بر بازارهای مالی و مواد خام چندان مثبت نبود و سرمایه‌گذاران ترجیح دادند منتظر اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا و انتشار داده های جدید از اقتصادهای بزرگ باشند.

می‌توان گفت هفته گذشته مهمترین گزارشی که بر بازارهای گوناگون اثر گذاشت گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل بود. مثبت بودن این گزارش سبب نگرانی های درباره برنامه پولی بانک مرکزی آمریکا شد. ماه گذشته ۲۲۴ هزار فرصت شغلی در اقتصاد آمریکا ایجاد شده و این خبر مثبت احتمال کاهش نرخ های بهره را کمتر کرده است. با انتشار این گزارش شاخص دلار رشد و قیمت طلا سقوط کرد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه تغییرات تولید صنعتی در آلمان و شاخص اعتماد سرمایه گذاران در منطقه یورو در ماه جاری میلادی اعلام می شود. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده قصد دارد سیاست های حمایتی جدید اتخاذ کند و این عاملی برای فشار بر ارزش یورو است. ترامپ هفته گذشته از چین و اروپا به دلیل سیاست‌های ارزی شان به شدت انتقاد کرد. او از بانک مرکزی آمریکا خواست ترتیب می‌دهد تا ارزش دلار کاهش یابد. ترامپ معتقد است چین و اروپا در بازار ارز دستکاری می کنند تا ارزش یوآن و یورو پایین باقی بماند. پیش بینی هایی درباره کاهش نرخ های بهره در آمریکا مطرح شده اما حتی اگر بانک مرکزی آمریکا امسال سه بار نرخ‌های بهره را کاهش دهد بعید است ارزش دلار در برابر یورو خیلی کاهش یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه میزان وام های جدید در چین و عرضه پول در این کشور اعلام خواهد شد. همچنین جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا و دو تن از اعضای هیئت مدیره این نهاد سخنرانی خواهد کرد. در این روز همچنین تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل مشخص می‌شود. هفته پیش رشد شاخص دلار و نگرانی‌ها درباره ضعف در اقتصاد جهان سبب کاهش قیمت نفت شد و این کاهش به رغم افت ذخیره نفت آمریکا در دو هفته قبل رخ داد. در حال حاضر قیمت نفت تحت فشارهای شدید قرار دارد و با آنکه اوپک پلاس یعنی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه، برنامه کاهش عرضه نفت را به مدت ۹ ماه تمدید کرده اند اما رشد عرضه و ضعف تقاضا بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را کاهش داده اند و تا زمانی که نشانه های پایدار از رونق در اقتصاد جهان نمایان نشود بعید است قیمت نفت رشد کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه ۲ گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می‌شود: نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در ماه گذشته. در این روز همچنین تغییرات تولید صنعتی در انگلستان و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور اعلام می‌شود. تاثیر توافق ترامپ و رئیس جمهوری چین بر سر آغاز مجدد گفتگوهای تجاری پایدار نبود و به ویژه قیمت فلزات پایه حمایت نشده است زیرا از یک سو مشخص نیست نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد و از سوی دیگر شاخص دلار رشد کرده و افق اقتصاد جهان امیدبخش نیست. بدین ترتیب طبیعی است که قیمت فلزات پایه در سطوح پایین باقی مانده است. البته قیمت سنگ آهن به دلیل رشد تقاضا و کاهش عرضه بسیار بالاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نرخ تورم در آلمان و فرانسه و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام می شود. همچنین نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته اعلام خواهد شد. این دو گزارش از اقتصاد آمریکا اهمیت بالایی دارد به ویژه نرخ تورم اثرات بزرگ بر ارزش دلار و قیمت مواد خواهد داشت. اگر نرخ تورم پایین باقی مانده باشد بانک مرکزی می‌تواند نرخ های بهره را کاهش دهد و این به معنای افت ارزش دلار و رشد قیمت مواد خام و شاخص های مالی است. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همچنین از این جهت که سخنرانی هایی از سوی مقامات بانک مرکزی آمریکا انجام می شود مهم هستند و انتظار می‌رود نوسان ارزش دلار و قیمت مواد خام به ویژه طلا بزرگ باشد. هفته پیش قیمت طلا کمی رشد کرد اما روز جمعه پس از انتشار گزارش مثبت وزارت کار آمریکا قیمت فلز زرد ۲۵ دلار در هر اونس کاهش یافت زیرا احتمال کاهش نرخ های بهره کمتر شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی مشخص می‌شود و در منطقه یورو تغییرات تولید صنعتی اعلام خواهد شد. این هفته مانند هفته‌های قبل، توییت های ترامپ و اخباری که از مذاکرات تجاری چین و آمریکا منتشر می‌شود بر عملکرد بازارها اثر خواهند داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24