Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت فلزات پایه برخلاف شاخص های مالی، این روزها رشدی نداشته و سرمایه گذاران با نگرانی می پرسند چه بر سر سهام فلزی خواهد آمد؟ قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر تحت تاثیر برخی عوامل کاهش یافته و در مطلب حاضر ..

با سهام فلزی در سبدمان چه کنیم؟

بورس24 : روز شنبه پس از اعلام خبر توافق ترامپ و رئیس جمهوری چین بر سر آغاز مجدد گفتگوهای تجاری و اعمال نشدن تعرفه‌های جدید بر کالاهای صادراتی دو طرف، هیجان های مثبت در بین سرمایه‌گذاران پدید آمد. بسیاری از فعالان اقتصادی نگران آن بودند که توافقی حاصل نشود و ترامپ بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال کند. بدون تردید این اقدام اثرات تنش های تجاری بر اقتصاد جهان را بیشتر می‌کرد.

از پیش نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را کاهش داده‌اند و عامل این اقدام را تنش های تجاری بین چین و آمریکا اعلام کرده اند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان رشد کردند اما قیمت فلزات پایه نه تنها بالا نرفته بلکه کاهش یافته است. افت قیمت فلزات پایه امروز هم ادامه پیدا کرده و اکنون سرمایه‌گذاران مایلند بدانند علت چیست.

رشد شاخص دلار

می توان گفت رشد شاخص دلار یک عامل فشار بر قیمت فلزات پایه است. شاخص دلار تحت تاثیر اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا حمایت می‌شود و توافق روز شنبه بین ترامپ و رئیس جمهوری چین این امیدواری را به وجود آورد که ضعف در شاخص های اقتصادی دو کشور و جهان افزایش نخواهد یافت. همچنین اگر وضعیت شاخص‌های اقتصادی مثبت باشد بانک مرکزی آمریکا دلیلی برای کاستن از نرخ‌های بهره ندارد و این عامل نیز به رشد ارزش دلار کمک می کند.

بانک مرکزی آمریکا سال قبل ۴ بار نرخ های بهره را بالا برد اما اخیرا با توجه به نمایان شدن برخی ضعف ها در شاخص‌های اقتصادی آمریکا، رویکرد این نهاد در قبال سیاست‌های پولی تغییر کرده و پیش بینی شده بود نرخ های بهره پایین آورده می شود اما اکنون که مذاکرات تجاری از سر گرفته شده حداقل برای مدتی احتمال کاهش نرخ های بهره بسیار کم است.

توافق، دور از انتظار است!

عامل دوم که سبب افت قیمت فلزات پایه شده این است که خریداران معتقدند امسال رشد اقتصادی جهان پایین تر از سال قبل است و با آن که دولت و بانک مرکزی چین تدابیر حمایتی فراگیر اتخاذ کرده‌اند امسال اقتصاد این کشور رشد ۶ درصدی خواهد داشت که نسبت به سال گذشته بسیار پایین تر است. در واقع حتی اگر بر تنش های تجاری افزوده نشود ضعف در اقتصاد جهان ادامه پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر تعرفه بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین در حدود ۲۵ درصد است و اگر مذاکرات کنونی به نتیجه نرسد ترامپ بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد. این عاملی بسیار مضر برای اقتصاد چین و جهان است. گروه یورآسیا معتقد است احتمال حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا در سال جاری میلادی تنها ۴۵ درصد است..

سال پیش در حاشیه نشست گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ که در آرژانتین برگزار شد ترامپ و رئیس جمهوری چین به توافقی مشابه رسیدند یعنی قرار شد سه ماهه مذاکرات تجاری انجام شود و در طول این مدت تعرفه جدید بر کالاهای صادراتی چین اعمال نشود. آن مذاکرات دو ماه پیش بدون نتیجه پایان یافت و این احتمال وجود دارد که مذاکرات کنونی نیز به نتیجه نرسد.

در واقع این باور در بین سرمایه گذاران به وجود آمده که مذاکرات کنونی تنها یک فرصت کوتاه استراحت است. ترامپ وانمود می کند که عجله ای برای رسیدن به توافق ندارد و اعمال تعرفه بر کالاهای چینی به نفع آمریکاست اما هر دو ادعا اشتباه است. ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به توافق تجاری با چین نیازمند است و به نظر می‌رسد چین روی این نیاز ترامپ حساب کرده و قصد ندارد امتیازهای مورد نظر رییس جمهوری آمریکا را بدهد. از سوی دیگر تعرفه ها لطمات جدی به اقتصاد آمریکا وارد کرده است. اخیرا بیش از 600 شرکت آمریکایی هشدار داده اند که اعمال تعرفه بیشتر بر کالاهای چین بیش از 2 میلیون شغل را در آمریکا به خطر می اندازد.

شرکت‌های آمریکایی از آغاز مجدد مذاکرات تجاری استقبال کرده اند اما آنها درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات نگرانند. در چین نیز همین ابهام درباره آینده وجود دارد در نتیجه شرکت ها دلیلی برای خوشبین بودن و سرمایه گذاری ندارند. تاکید چین بر لزوم منصفانه بودن هر گونه توافق و اقداماتی که دولت چین برای کاهش تاثیر تعرفه ها انجام داده احتمال حصول توافق را کم کرده است.

بانک گلدمن ساکس معتقد است در نهایت مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و آمریکا بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین تعرفه ۱۰ درصد اعمال خواهد کرد. طبیعی است که در این شرایط مبهم، بازار فلزات پایه نه تنها حمایت نمی‌شود بلکه فشار بر قیمت ها افزایش می یابد. البته برنامه های عظیم زیرساختی در چین تضمین می کند که مصرف فلزات پایه کاهش قابل ملاحظه نخواهد یافت.

سرمایه گذاران می پرسند با سهام فلزی چه کنیم؟ در پاسخ می توان گفت در نیمه دوم سال جاری میلادی که به تازگی آغاز شده قیمت ها در سطوح بالاتر از حالا قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24