Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از علیرضا باغانی در عصر ایران بازار سهام رالی صعودی ممتد و تندی را در سال ٩٨ تجربه کرده و البته همچنان در این رالی به سر می برد... از نظر بورس کف قیمت دلار ١٢٠٠٠ تومان است و با توجه به رنگ باختن دلار ۴٢٠٠ تومانی در بسیاری از داد و ستدها و محدود شدن این نرخ برای تنها چند قلم کالای اساسی ، اینک بورس سعی می کند دلار نیمایی را که حالا در کانال ١١ هزار تومانی سیر می کند مبنای محاسبه منابع و مصارف ارزی بسیاری از شرکت ها قرار دهد...

پایان رشد شارپی بورس!؟

علیرضا باغانی

بازار سهام رالی صعودی ممتد و تندی را در سال 98 تجربه کرده و البته همچنان در این رالی به سر می برد.

از نظر بورس کف قیمت دلار 12000 تومان است و با توجه به رنگ باختن دلار 4200 تومانی در بسیاری از داد و ستدها و محدود شدن این نرخ برای تنها چند قلم کالای اساسی ، اینک بورس سعی می کند دلار نیمایی را که حالا در کانال 11 هزار تومانی سیر می کند مبنای محاسبه منابع و مصارف ارزی بسیاری از شرکت ها قرار دهد.

در بورس 98 که تا به امروز شاخص آن حدود 40 درصد رشد کرده ، سهام بسیاری از شرکت های دارویی ، غذایی و شوینده سه برابر شده اند.

نگاهی به تحولات سایر بازارهای موازی از جمله بازار ارز ، طلا و سپرده بانکی نشان می دهد که در بهار امسال برد با سرمایه گذاران بورس بوده است.در حالی که غیر از روزهایی از اردیبهشت ماه که دلار افسار پاره کرده بود و بازارهای موازی بورس تکانه های مثبتی را تجربه کرده بودند اما در کارنامه میانگین بهاره این بازارها بازدهی مطلوبی نداشته اند ، در حالی که دارایی سرمایه گذاران در بورس دست کم حدود 50 درصد رشد کرده است!

نکته مهم درباره بورس ، ارزش معاملات است تا جایی که در همین هفته گذشته روزانه 1200 میلیارد تومان سهم در قالب معامله خرد در بورس داد و ستد شده است.

ارزش معاملات سال 1398

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس بانضمام اوراق مشارکت

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس

هفته اول فروردین

2.195 میلیارد تومان

هفته اول فروردین

1.388 میلیارد تومان

هفته دوم فروردین

1.970 میلیارد تومان

هفته دوم فروردین

1.348 میلیارد تومان

هفته سوم فروردین

7.125 میلیارد تومان

هفته سوم فروردین

4.765 میلیارد تومان

هفته چهارم فروردین

9.609 میلیارد تومان

هفته چهارم فروردین

5.868 میلیارد تومان

هفته اول اردیبهشت

6.861 میلیارد تومان

هفته اول اردیبهشت

4.462 میلیارد تومان

هفته دوم اردیبهشت

10.552 میلیارد تومان

هفته دوم اردیبهشت

7.046 میلیارد تومان

هفته سوم اردیبهشت

11.606 میلیارد تومان

هفته سوم اردیبهشت

8.439 میلیارد تومان

هفته چهارم اردیبهشت

9.210 میلیارد تومان

هفته چهارم اردیبهشت

5.866 میلیارد تومان

هفته پنجم اردیبهشت

8.613 میلیارد تومان

هفته پنجم اردیبهشت

5.679 میلیارد تومان

هفته اول خرداد

7.144 میلیارد تومان

هفته اول خرداد

4.742 میلیارد تومان

هفته دوم خرداد

6.265 میلیارد تومان

هفته دوم خرداد

4.030 میلیارد تومان

هفته سوم خرداد

11.348 میلیارد تومان

هفته سوم خرداد

7.919 میلیارد تومان

هفته چهارم خرداد

10.837 میلیارد تومان

هفته چهارم خرداد

7.091 میلیارد تومان

هفته اول تیر

9.557 میلیارد تومان

هفته اول تیر

5.879 میلیارد تومان

این جدول نشان دهنده انجام حدود 113 هزار میلیارد تومان معامله در بورس و فرابورس در هفته های سپری شده از سال 98 است که حدود 75 هزار میلیارد تومان آن معامله خرد بوده است.

این آمار و ارقام نشان می دهد که بیش از 60 درصد بازار در اختیار حقیقی هاست و این روزها قدرت نقدینگی مردم بیش از هر متغیر دیگری سبب رشد بازار سرمایه شده است.در این شرایط لازم است که تدابیر ویژه ای برای ماندگاری طولانی مدت نقدینگی در بورس به عنوان عاملی ضدتورم اتخاذ شود.بدون تردید بخشی از نقدینگی موجود در بازار همان به اصطلاح «پول خارجی» است که مدت ها در بازارهای موازی و در خارج از بازار سرمایه جولان می داد و سبب برخی التهابات شده بود.

بورس 98 هرچند صعودی بوده و پرهیاهو ؛ اما از یاد نبریم رفتارهای بورس در همه دوران ها با هیجان همراه بوده است.

سال 92 در عرض 9 ماه قیمت سهام سه تا چهار برابر شد ، اما این بازدهی در عرض 18 ماه از سرمایه گذاران پس گرفته شد!

همیشه بعد از دوران صعود ، استراحت ، سکون و یا حتی عقب نشینی در راه است.

نمی خواهم از احتمال افت بازار حرف بزنم اما نکته ایجاست که بازار برای ادامه صعود نیاز به بهانه های لازم دارد و این بهانه ها اکنون رشد بورس بالاتر از ارقام کنونی را توجیه نمی کند.البته مسیر اقتصاد ایران یک مسیر تورمی است و بدون تردید بورس چاره ای جز رشد ندارد اما ردپای رکود تورمی که در دو هفته اخیر در کاهش ملموس تقاضای فلزات و سایر محصولات در بورس کالای ایران رخ نمایی کرد را نباید نادیده گرفت.

لذا توصیه می کنم

در بورس باشید...

ترجیحا صندوق های سرمایه گذاری را برای نحوه حضور خود در بورس انتخاب کنید.

اول یاید بگیرید ، سپس معامله کنید...

حضور مستقیم در بورس در شرایط کنونی ریسک بالایی دارد.سعی کنید حتما مشاور داشته باشید ، مشاور رسمی نه سیگنال فروشانی که سود خود را در زیان شما می بینند!

برای سرمایه گذاری خود هدف زمانی تعیین کنید ، نگارنده تصور می کنم در کوتاه مدت شاید بورس نتواند پاسخگوی بازدهی مورد انتظار شما باشد ، ولی در میان مدت (3 تا 6 ماه) یا بلند مدت ( بیش از یک سال) چرا.

سبد دارایی تشکیل دهید ؛ هم سهم داشته باشید و هم اوراق مبتنی بر سود ثابت مثل اوراق مشارکت ، واحد های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ، صندوق های طلا ، یونیت های صندوق های در سهام و ... .

هیچگاه برای فرار از تورم ، نقد را به نسیه نفروشید ، یعنی برای حفظ ارزش دارایی خود نباید دارایی مورد نیاز خود مثل خانه ای که در آن زندگی می کنید را بفروشید تا پول آن در بازار دارای ریسک بالایی مثل بورس سرمایه گذاری کنید.

نگارنده موافق این اظهار نظرهای مسئولان هستم که کمر تحریم ها شکسته و بیشتر از این اثر ندارند.هر چند به شخصه تصور می کنم که بازار ارز تحت کنترل دولت است و تداوم تحریم ها بسیاری از زیرساخت های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد لکن می توان این ادعای مسئولان که موج تورم به اتمام رسیده را پذیرفت آن هم نه به خاطر ادعای آن ها ، بلکه به خاطر ثبیت نرخ ارز به عنوان مهمترین عامل اثر گذار بر اقتصاد ایران.

بنابراین بورسی که حالا قیمت بسیاری از سهم ها در آن با دلار 11 تا 12 هزار تومانی قیمت گذاری شده ، در هفته های پیش رو شانسی برای رشد شارپ گونه ندارد ؛ البته تکرار می کنم ما در مسیر تورم قرار داریم و در این مسیر بورس هم مثل سایر بازارها شانس رشد و ارائه بازدهی دارد.

روزنامه نگار و کارشناس بورس

منبع : عصر ایران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا حق دوست
    رضا حق دوست

    با سلام / به سال 92 اشاره فرمودید که در عرض 9 ماه پرتفو بنده چندین برابر شد ولی در ماههای بعد ارزش ان یک سوم شد/در آن زمان عضو بورس 24 نبودم/ امیدوارم که با کمک تیم شما این اشتباه سال 92 برایم تکرار نشود/ لطفا در پیشنهادهای هفتگی برای سرمایه گزاران مشخص نمایندکه ترکیب پرتفوبه چه صورت باشد

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24