Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت طلا در چند هفته اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و به محدوده هزار و ۴۱۰ دلار در هر اونس رسیده است. حال این سوال مطرح است که آیا رسیدن قیمت ها به بالاترین حد در ۶ سال اخیر به معنای فرا رسیدن زمان خروج از بازار است؟ بویژه توافق ترامپ و رییس جمهوری چین ..

وقت خروج از بازار طلا فرارسیده است؟

بورس24 : قیمت طلا در چند هفته اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و به محدوده هزار و ۴۱۰ دلار در هر اونس رسیده است. حال این سوال مطرح است که آیا رسیدن قیمت ها به بالاترین حد در ۶ سال اخیر به معنای فرا رسیدن زمان خروج از بازار است؟ هفته گذشته قیمت طلا به بالاترین حد در شش سال اخیر رسید زیرا شدت پیدا کردن تنش‌های ژئوپولیتیک بر جذابیت طلا افزوده است. همچنین کاهش شاخص دلار و افت نرخ بازده اوراق قرضه زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده است.

طی فقط چند روز قیمت طلا بیش از ۱۰۰ دلار رشد کرد و به هزار و ۴۴۰ دلار رسید اما در این سطح باقی نماند. برای پیش بینی وضعیت بازار طلا ابتدا باید دانست علت رشد قیمت ها چه بوده است؟ طلا از گذشته‌های دور حوزه امن سرمایه‌گذاری در دوران های پر ریسک و پرابهام بوده است. نگرانی درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان، امیدواری به کاهش نرخ های بهره در آمریکا و تنش‌ها در خاورمیانه عوامل رشد قیمت طلا بودند.

اما یک تحلیلگر ارشد می گوید آنچه سبب رشد قیمت‌ها شده عبور آنها از گستره ۱۳۵۰ دلار تا ۱۳۶۰ دلار بوده است. در پنج سال اخیر قیمت‌ها بارها در این محدوده قفل شده اما این بار سطح مقاومت شکسته شده است. عده ای دیگر می‌گویند پیش‌بینی آغاز کاهش نرخ های بهره در آمریکا تحت فشار ترامپ، ضعف در شاخص‌های اقتصاد و اثرات منفی جنگ تعرفه ای سبب رشد قیمت فلز زرد شده است. در واقع ریسک های مختلف وجود دارد که سبب شده سرمایه گذاران برای حفاظت از دارایی های خود به سمت طلا حرکت کنند: بحران سیاسی در انگلستان بر سر برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و تنش در خاورمیانه جزو این ریسک ها هستند.

در دوران های بحرانی بسیاری از سرمایه گذاران به سمت طلا حرکت می کنند زیرا طلا حوزه امن سرمایه‌گذاری است و تنوع مناسب را در سبد دارایی ایجاد می‌کند. همچنین طلا همواره ارزش خود را حفظ می‌کند. در دوران‌های بحرانی قیمت سهام کاهش می‌یابد و طبیعی است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند طلا بخرند. طلا همچنین از دارایی‌های سرمایه گذاران در برابر تورم حفاظت می‌کند.

اما مخالفان سرمایه گذاری در طلا می گویند این فلز درآمد، سود نقدی یا بهره به دارنده آن نمی دهد بنابراین قیمت طلا صرفاً تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار دارد یعنی چه میزان افراد حاضرند برای آن پول پرداخت کنند. همچنین نگهداری از آن هزینه هایی در بر دارد. از سوی دیگر با آنکه طلا حوزه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و در دوره‌های قیمت به شدت رشد کرده اما نوسان قیمت این فلز بسیار بالاست و ممکن است سرمایه‌گذاران در آن بخش بزرگی از دارایی خود را تحت تاثیر کاهش قیمت‌ها از دست بدهند.

تنها در ۱۰ سال اخیر قیمت طلا در زمانی به ۱۹۰۰ دلار رسید و در زمانی به ۸۶۸ دلار در هر اونس کاهش یافت. از سوی دیگر با آنکه قیمت طلا باید هم جهت با نرخ تورم حرکت کند اما نمی توان اطمینان داشت همیشه همین رفتار مشاهده شود.

بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کنیم که آیا قیمت ها باز هم بالا می روند؟ واقعیت این است که خریداران طلا بر مبنای باوری که به رشد قیمت‌ها دارند وارد بازار می‌شود و تنها عامل رشد قیمت‌ها تقاضا است زیرا عرضه تقریبا ثابت است. اخیراً تقاضا رشد کرده به ویژه از سوی بانک های مرکزی. بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده بانک های مرکزی امسال ۷۵۰ تن طلا خریداری می‌کنند. سال پیش میزان خرید ۶۵۰ تن بود. اما اگر تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش یابد و از تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه کاسته شود قیمت طلا به شدت کاهش خواهد یافت.

سرمایه گذاری در طلا به روش های مختلف قابل انجام است: خرید طلای فیزیکی، خرید سهام شرکت‌های معدنی فعال در حوزه طلا و خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری که در حوزه فلزات گرانبها فعالیت می‌کنند. در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند در هفته پیش رو قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. اما توافق ترامپ و رییس جمهوری چین بر سر از سر گرفتن مذاکرات تجاری و اعمال نشدن تعرفه جدید بر کالاهای صادراتی طرف مقابل، یک عامل مهم فشار بر قیمت طلاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در چند سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24