Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر رشد شدید داشته و برخی کارشناسان معتقدند قیمت ها به اوج خود رسیده است. اما عده ای از تحلیلگران می گویند سرمایه گذاران در بازار فولاد و سنگ آهن نباید نگران ..

اخبار مثبت از افق بازار فولاد و سنگ آهن؛ بشتابیم؟

بورس24 : حادثه سد در برزیل، وضعیت بد آب و هوایی در استرالیا و رشد شدید تولید فولاد در چین سبب شده قیمت سنگ آهن به بالاترین میزان در چند سال اخیر برسد و اکنون شرایط برای فعالیت سوده بسیاری از شرکت‌های معدنی در کشورهای دارای ذخایر عظیم سنگ آهن از جمله گینه فراهم شده است. گینه دارای ذخیره عظیم سنگ آهن است اما هرگز حتی یک تن از این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد را صادر نکرده است زیرا توانایی تامین هزینه احداث زیرساخت های لازم از جمله بندر و خطوط راه آهن را نداشته است.

اکنون به دلیل رشد قیمت سنگ آهن شرایط برای این کشور در حال تغییر است. در سال جاری میلادی قیمت سنگ آهن با حدود ۶۰ درصد افزایش به بالاتر از ۱۱۵ دلار در هر تن رسیده و این به معنای میزان بالای سود برای شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله بی اچ پی بیلیتون، فورتسکیو و ریو تینتو است. البته اگر قیمت ها برای مدتی در این محدوده باقی بماند بر تولید افزوده می‌شود و قیمت ها کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر شرایط بازار به شکلی است که نیاز به منابع جایگزین برای تولید سنگ آهن کاملا احساس می‌شود. رشد قیمت سنگ آهن ابتدای سال جاری میلادی به دلیل حادثه سد در برزیل آغاز شد. پس از این حادثه که به کشته شدن ۲۳۰ نفر انجامید شرکت ویل اس ای، بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان مجبور شد چند معدن خود را تعطیل کند. همچنین فعالیت این شرکت در شمال برزیل به دلیل آب و هوای نامساعد تعطیل شد و از سوی دیگر شرکت‌های بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو به دلیل طوفان در شمال غرب استرالیا برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه شدند.

در بخش تقاضا، تولید فولاد خام در چین به سرعت افزایش یافته و در ماه‌های آوریل و می به ارقام بی سابقه رسید. رونق بخش ساخت و ساز عامل این افزایش است. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی تولید فولاد چین با ۱۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 405 میلیون تن رسید. تولید سالانه سنگ آهن حدود 1.7 میلیارد تن است و حدود ۱۰۰ میلیون تن از این رقم به دلیل حوادث یاد شده در برزیل و استرالیا کاهش یافته است.

میزان کاهش به عنوان درصدی از کل تولید، بزرگ نیست اما شاهد رشد شدید قیمت‌ها هستیم و این بدان معناست که بازار سنگ آهن ظرفیت کافی برای جبران کاهش عرضه را ندارد. البته پس از ۱۵ سال رشد مصرف سنگ آهن که حاصل نرخ بالای رشد اقتصادی چین بود انتظار می‌رود از این پس رشد تقاضا بسیار کند باشد. اما اگر مازاد ظرفیت عرضه وجود نداشته باشد، تغییرات کوچک در تولید سنگ آهن و مصرف آن به تغییرات بزرگ در قیمت‌ها منجر می شود.

تحلیلگر موسسه بی ام او می گوید: "برای متعادل شدن عرضه و تقاضا به ۶۰ میلیون تن عرضه جدید نیاز است. بازار سنگ آهن بسیار کاراست و فعالیت ها در بسیاری از معادن تعطیل شده است بنابراین می‌توان آنها را فعال کرد. همچنین تولید سنگ آهن در چین می تواند ۴۰ میلیون تن افزایش یابد و 20 میلیون تن می توان در دیگر کشورها تولید کرد."

اما عرضه سنگ آهن از منابع جدید به بازار زمان‌بر است و به همین دلیل نمی‌توان احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها را رد کرد. هفته قبل ذخیره سنگ آهن در بنادر چین به ۱۱۶ میلیون تن رسید در حالی که ابتدای امسال این رقم به حدود ۱۴۰ میلیون تن بود. کارخانه‌های فولادسازی به احتمال زیاد به دلیل قیمت بالا تمام نیاز خود به سنگ آهن را خریداری نکرده‌اند اما طی دو ماه آینده مجبور به خرید هستند و این در حالی است که عرضه همچنان محدود است. در نتیجه قیمت ها در معرض رشد هستند.

برای مدیران شرکت‌های معدنی وضعیت عرضه چندان مبهم نیست زیرا آنها می‌دانند که در نیمه دوم امسال به دلیل اختلال های کمتر نسبت به نیمه نخست امسال، عرضه افزایش خواهد یافت. برای آنها ابهام درباره میزان تقاضا اهمیت بالایی دارد. سوال اصلی این است که آیا چین برای حمایت از رشد اقتصادی خود تدابیر حمایتی جدید اتخاذ خواهد کرد یا نه؟ اگر چین با آمریکا به توافق تجاری دست نیابد مجبور است سیاست‌های حمایتی جدید اتخاذ کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد از سال 2013 تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24