Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عملکرد مثبت بازارها در دو هفته اخیر حاصل چند عامل از جمله امید به اجرای سیاست های حمایتی و رفع برخی ریسک هاست. اما کارشناسان می گویند سرمایه گذاران باید به چند نکته توجه کنند در غیراینصورت ..

گمانه زنی های مثبت درباره تحولات پیش رو؛ چقدر ریسک بپذیریم؟

بورس24 : در روزهای اخیر وضعیت بازارهای مختلف تحت تاثیر عوامل گوناگون بهتر از قبل بوده و شاهد رشد قیمت برخی مواد خام و نیز شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان هستیم. همه چیز از سخنان چند روز پیش رییس جمهوری چین آغاز شد. شی جین پینگ گفت در حاشیه نشست گروه بیست در اوزاکای ژاپن با رییس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد. پیشتر ترامپ تهدید کرده بود که اگر ملاقاتی صورت نگیرد بر 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد.

انتشار این سخنان که پس از توییت ترامپ مبنی بر تماس تلفنی عالی با رییس جمهوری چین بود سبب شد سرمایه گذاران نسبت به بهبود شرایط تجاری بین چین و آمریکا امیدوار شوند. طبیعی است که اکنون حدس های مختلف درباره نتیجه این مذاکرات مطرح شده است.

کارشناسان معتقدند برخی عوامل سبب می شود دو طرف به سمت توافق پیش روند و این خبری بسیار خوب برای اقتصاد جهان محسوب می شود. در دو ماه اخیر که مذاکرات متوقف بوده و امید به حصول توافق بسیار کم ارزیابی شده بود شاهد هراس سرمایه گذاران، شرکت ها و مصرف کنندگان بوده ایم و فعالیت های کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ کاهش یافته است.

مهم ترین عاملی که سبب خوشبینی می شود ضعف در اقتصاد جهان است. در یک سال اخیر که تنش های تجاری بین چین و آمریکا اغاز شده اثرات این تنش ها به شکل های مختلف بر اقتصاد جهان گذاشته شده است. بی ثباتی در بازارهای مالی، افت نرخ رشد اقتصادهای بزرگ و پایین باقی ماندن نرخ تورم که نشانه ای از احتیاط مصرف کنندگان است جزء این نشانه ها هستند.

در دو هفته اخیر پیش بینی کاهش نرخ های بهره در آمریکا و احتمال حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا به رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام کمک کرده است. امروز قیمت فلزات پایه بالا رفته و عملکرد بازارهای مالی در دو هفته اخیر مثبت بوده است. ترامپ و رییس جمهوری چین می دانند که اثرات تنش های تجاری بزرگ خواهد بود و بانک های مرکزی نمی توانند به تنهایی از طریق اجرای سیاست های حمایتی این اثرات را خنثی کنند.

حمایت گرایی، افزایش نابرابری ها، مشکلات سیاسی در اروپا و تنش در منطقه خاورمیانه برخی از عواملی هستند که سبب ضعف در اقتصاد جهان شده اند و اثرات تنش های تجاری را شدت بخشیده اند. بر همین مبناست که بانک های مرکزی بزرگ تصمیم گرفته اند برنامه های حمایتی جدید اجرا کنند اما کارشناسان معتقدند این سیاست ها کافی نیستند. بدین ترتیب چین و آمریکا برای غلبه بر ضعف کنونی چاره ای جز رسیدن به توافق ندارند.

اما شکل این توافق چیست؟ تحلیلگران می گویند اولین قدم، توافق بر سر ثابت باقی ماندن تعرفه هاست. ترامپ و رییس جمهوری چین در مذاکرات خود در حاشیه نشست گروه بیست باید این قدم را بردارند. دومین قدم، تعیین جدول زمانی برای مذاکره و سومین قدم، یافتن زبان مشترک برای رفع اختلافات است. چین و آمریکا یکدیگر را عامل توقف مذاکرات معرفی کرده اند و روز شنبه در پایان نشست گروه بیست مشخص می شود دو طرف تا چه حد توانسته اند بر اختلافات غلبه کنند.

اکنون فرض را بر این می گذاریم که مذاکرات از سر گرفته می شود و چند ماه ادامه پیدا خواهد کرد. آیا این به معنای رونق در اقتصاد جهان است؟ پاسخ منفی است. اما اگر چنین شود از نگرانی ها درباره آینده کاسته می شود و احتمال بروز رکود در اقتصادهای بزرگ کاهش می یابد. از پیش نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را کاهش داده اند و مهمترین عامل این اقدام را تنش های تجاری دانسته اند. اگر از هراس ها کاسته شود بر مصرف و سرمایه گذاری افزوده می شود و این یک تغییر مثبت است.

یک نقطه امیدواری این است که ترامپ خود را مجبور می بیند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا ترتیبی دهد تا اطمینان به سرمایه گذاران بازگردد بدین معنا که از سخت گیری ها بکاهد و به توافق با چین دست پیدا کند. زمان به زیان ترامپ است اما در چین شرایط خیلی بد نیست در نتیجه قدم اول را باید ترامپ بردارد. البته برای ایجاد اطمینان در بازارها باید روندها اصلاح شوند و نیز برای مدتی نسبتا طولانی اخبار مثبت منتشر شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24