Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : شبیه طرحی که در دولت محمود احمدی نژاد برای تولید انبوه مسکن در کشور به اجرا درآمد این بار در دولت منتقد مسکن مهر یعنی دولت حسن روحانی با شکل و شمایل دیگر اما با همان ساختار اولیه تکرار می شود... این دولت در ابتدای کار با ایراد گرفتن از ساخت و سازهای مسکن مهر احداث ٢ میلیون واحد مسکونی در زمین های خارج از شهر و در فاصله دور با شهرهای اصلی را ساخت مسکن در بیابان توصیف کرد و به فاقدین مسکن وعده داد: در ازای پایان دادن به تولید مسکن مهر قصد دارد مسکن اجتماعی و همچنین نوسازی بافت های فرسوده را جایگزین طرح قبلی کند...

مسکن مهر روحانی می آید

بورس24 : شبیه طرحی که در دولت محمود احمدی نژاد برای تولید انبوه مسکن در کشور به اجرا درآمد این بار در دولت منتقد مسکن مهر یعنی دولت حسن روحانی با شکل و شمایل دیگر اما با همان ساختار اولیه تکرار می شود.

این دولت در ابتدای کار با ایراد گرفتن از ساخت و سازهای مسکن مهر احداث 2 میلیون واحد مسکونی در زمین های خارج از شهر و در فاصله دور با شهرهای اصلی را ساخت مسکن در بیابان توصیف کرد و به فاقدین مسکن وعده داد: در ازای پایان دادن به تولید مسکن مهر قصد دارد مسکن اجتماعی و همچنین نوسازی بافت های فرسوده را جایگزین طرح قبلی کند.

در چارچوب طرح مسکن اجتماعی که در دولت اول حسن روحانی جزئیات آن مطرح شد و حتی در قانون برنامه ششم توسعه نیز به عنوان تکلیف برای دولت به تصویب رسید قرار بود سالی 100 هزار واحد مسکونی اجاره ای برای اجاره بلندمدت به فاقدین مسکن در شهرهای کشور ساخته شود. این طرح تا الان ذره ای از آن به اجرا درنیامده است ضمن آن که روز گذشته وزیر راه و شهرسازی دولت دوم روحانی مسکن اجتماعی را طرح شکست خورده در آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کرد!

در طرح نوسازی بافت فرسوده که اسم آن را بازآفرینی شهری گذاشتند نیز قرار بود از سال 96 سالانه 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده با تخریب واحدهای کلنگی و قدیمی ساخته شود. این طرح در تفاوت با مسکن اجتماعی، طرح مورد تایید همه مسولان ارشد دولت است اما دو خوراک اولیه اجرای آن که باید توسط خود دولتی ها در ابتدا تامین شود هنوز در اختیار توسعه گران ساختمانی قرار نگرفته است. اولین و مهمترین خوراک (مواد اولیه) برای اجرای طرح بازآفرینی شهری زمین دولتی است. قرار بوده دستگاه های دولتی زمین های تحت مالکیتشان را طبق ماده 6 قانون ساماندهی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند اما هنوز یک مترمربع زمین از طرف دستگاه ها در اختیار طرح قرار نگرفته است.

همه این ناهماهنگی ها و عدم همکاری ها موجب شد هفته گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کند محدوده فیزیکی شهرها برای تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن ارزان قیمت افزایش پیدا می کند.افزایش محدوده شهرها به این معنا است که زمین های خام و دست نخورده که فاقد خدمات زیربنایی هستند ، برای تامین مسکن بارگذاری می شوند.

این اتفاق دقیقا برای مسکن مهر رقم خورده بود.در طرح مسکن مهر زمین های فاقد خدمات که در مالکیت دولت قرار داشت در شهرها به زمین 99 ساله تبدیل شد و دولت با این هدف که قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کرده است این زمین ها را برای مسکن سازی اختصاص داد اما هزینه های آماده سازی زمین و تامین آب و برق و گاز و خیابان کشی به اندازه ای شد که در نهایت قیمت تمام شده مسکن را افزایش چمشگیر داد.

در مقطعی در طرح مسکن مهر قرار بود واحدهای مسکونی مترمربعی 300 هزار تومان ساخته و به واجدین شرایط واگذار شود اما همان واحدها مترمربعی 600 هزار تومان در نهایت به اتمام رسید.وام مسکن مهر نیز در ابتدا 15 میلیون تومان تعریف شد اما بخاطر افزایش قیمت تمام شده و ناتوانی از کنترل قیمت وام ها به 40 میلیون تومان افزایش یافت.

در این مقطع بار دیگر قرار است طرح مسکن مهر با اسم و رسمی دیگر تکرار شود.اما این بار یک تفاوت وجود دارد و آن احتمال سرد بودن میزان استقبال از طرح است.

2 میلیون خانوار در کشور تجربه مسکن مهر را در ذهن دارند و برای آن ها تجربه شد که خانه هایی که قرار بود متری 300 هزار تومان ظرف دو سال برای آن ها ساخته و به آن ها تحویل داده شود بیش از 4 تا 5 سال به طول انجامید و با قیمتی چند برابر وعده اول به آنها واگذار شد.در مسکن مهر همچنین کمترین خدمات شهری در اختیار ساکنانش قرار دارد.اکنون اگر قرار باشد تولید مسکن به شکل قبل تکرار شود احتمال استقبال تقاضا از آن بسیار ضعیف خواهد بود.

در مسکن مهر برای سازنده ها نیز وام تک نرخی تعریف شده بود در حالی که دولت فعلی بنا ندارد وام ارزان قیمت در اختیار سازنده های مسکن روی زمین های دولتی قرار دهد.وام 9 درصدی فقط برای نوسازی بافت فرسوده تعریف شده است که در تیراژ محدود پرداخت می شود.برای خانه سازی در بیرون از شهرها تسهیلات ساخت اگر منابع پرداخت آن باشد با نرخ سود 18 درصد پرداخت می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24