Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وضعیت بازار سنگ آهنن با دیگر مواد خام تفاوت های بزرگ دارد و به همین دلیل در هفته های اخیر قیمت این ماده خام رشد قابل ملاحظه داشته است. حالا باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا قیمت ها اصلاح ..

افق مثبت بازار سنگ آهن مثبت تر می شود؟

بورس24 : قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر رشد چشمگیری داشته و روز جمعه هر تن از این ماده خام با عیار ۶۲ درصد در محدوده ۱۱۰ دلار قرار گرفت. کاهش عرضه از سوی برزیل و استرالیا و رشد مصرف در چین که به کاهش ذخیره سنگ آهن در بنادر این کشور منجر شده علل اصلی افزایش قیمت‌ها هستند.

حادثه سد در برزیل اوایل سال جاری میلادی رخ داد و سبب تعطیلی چند معدن سنگ آهن و کاهش صادرات شد. از سوی دیگر اختلال ها در صادرات سنگ آهن از استرالیا مدتی ادامه پیدا کرده و این رویدادها همزمان با رشد تولید و مصرف فولاد در چین رخ داده است. در نتیجه شاهد افزایش قیمت سنگ آهن هستیم. در هفته های اخیر پیش بینی‌های مختلف درباره وضعیت بازار سنگ آهن در هفته‌ها و ماه‌های آینده مطرح شده است.

سخنران ها در کنفرانس بازار فولاد اروپا معتقدند در آینده قیمت سنگ آهن کاهش می‌یابد زیرا وضعیت عرضه به حالت طبیعی باز خواهد گشت، میزان بالاتری قراضه فولاد در چین استفاده خواهد شد و نیز فعالیت های تولیدی در این کشور به تدریج کاهش می‌یابد. تحلیلگران بدبین معتقدند قیمت ها به ۶۰ دلار یعنی متوسط بلند مدت می رسد. این رقم قیمتی است که در آن تولید به صرفه است و اگر قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند از عرضه کالا کاسته می‌شود و بازار حمایت خواهد شد.

واقعیت این است که قیمت سنگ آهن مستقیما تحت تاثیر عرضه و تقاضا در چین قرار دارد. این کشور بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در جهان است و بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند. البته سخنران ها در این کنفرانس بر سر زمان کاهش قیمت ها اختلاف نظر داشتند. عواملی نظیر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، افزایش عرضه از سوی برزیل و استرالیا و استفاده بیشتر از قراضه فولاد بر قیمت سنگ آهن فشار وارد می‌کنند.

داده های منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد در ماه آوریل چین 85 میلیون تن فولاد تولید کرده که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۱۳ درصدی دارد و در مقیاس سالانه بالاتر از یک میلیارد تن است. قبلا تصور می شد میزان تولید فولاد کاهش یافته باشد زیرا مدت هاست تنش های تجاری بین چین و آمریکا آغاز شده و برخی شاخص های اقتصادی چین از جمله وضعیت تولید کارخانه ای منفی بوده است.

دولت چین برای کاهش وابستگی به سنگ آهن در حال اجرای برنامه هایی نظیر تعطیلی کوره های القایی و ساخت کوره های الکتریکی جدید است. با اجرای این برنامه ها تغییراتی در مصرف سنگ آهن ایجاد خواهد شد. بازار فولاد و سنگ آهن در چین عموما تحت تاثیر برنامه‌های کلان دولت این کشور قرار دارد. دولت و بانک مرکزی چین از مدت‌ها پیش تدابیر حمایتی برای جبران فشارهای تعرفه ای آمریکا اتخاذ کرده اند و برخی مقامات بلندپایه چین بر لزوم افزایش حمایت ها تأکید کرده اند.

این بدان معناست که بعید است نرخ رشد اقتصادی این کشور در فصل های آینده بیش از انتظار کاهش یابد. تحقق این پیش‌بینی رونق را در بازار انواع مواد خام از جمله سنگ آهن حفظ خواهد کرد. البته رشد شدید قیمت سنگ آهن عمدتاً حاصل نگرانی درباره کسری قابل ملاحظه عرضه بوده است در نتیجه اگر صادرات سنگ آهن از برزیل و استرالیا به حالت عادی بازگردد قیمت‌ها کاهش می یابد.

قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۴۶ درصد رشد کرده و به بالاترین میزان در ۵ سال اخیر رسیده است. با توجه به رشد سریع قیمت ها در روزهای اخیر انتظار می‌رود بازار اصلاح شود اما فعلا شرایط برای تداوم رونق بازار فراهم است.

موضوع مهم دیگر این است که پیش بینی می شود مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا بزودی آغاز شود. ترامپ و رییس جمهوری چین در حاشیه نشست گروه بیست دیدار خواهند کرد و گفته شده قبل از آن زمان مذاکرات از سر گرفته می شود. برخی نهادهای تحلیلگر نسبت به حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا خوشبین هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در پنج سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا حق دوست
    رضا حق دوست

    قیمت جهانی سنگ آهن ونوسانات آن تاثیری برکچادوکگل ودیگرسنگ آهنی هابه صورت مستقیم ندارد
    قیمت براساس ضرایب توافقی از ارزش بیلت می باشدیعنی به شکلی غیر مستقیم تعیین می شود
    ازطرفی صادرات کنسانتره وگندله نیزمشکلات فراوانی دارد
    مگر اینکه درآمدهای کم نفتی ونیاز به درآمد ارزی باعث اجبار صادرات محصولات سنگ آهنی شود!

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24