Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

آنچه برای یک بورسی اهمیت دارد در نهایت به یک کلمه یعنی "سود خالص" ختم می شود اما ما چند قدم به عقب برخواهیم گشت ...

قسمت اول؛ لازم نیست حسابدار باشید!

آموزش بورس همراه با عصر ایران و بورس24 :

حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی،اندازه‌گیری و ثبت و گزارشگری اطلاعات اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه به وسیله استفاده‌ کنندگان آن اطلاعات. این یک مفهوم کلی از حسابداری است اما این دانش ریشه کهنی دارد و حتی در زمان ایران باستان توجه به دانش حسابداری اهمیت فراوانی داشته است.

در عصر هخامنشی، نظام مالی و پولی جامع و منسجمی برقرار بوده و حساب درآمدها و مخارج حکومت به ریز و به دقت، ثبت و نگهداری می شد. حدود سی هزار لوح از بخشی از کاخ جمشید موسوم به خزانه، محل اسناد مالی کاخ‌های مزبور به دست آمده‌است که حکایت از وسعت ثبت اطلاعات مالی آن دوران دارد.

امروزه تمام شرکت های بورسی و فرابورسی موظفند خلاصه و شرح کامل اقدامات خود را در سامانه ای تحت عنوان کدال منتشر کنند و هدف ما نه ورود به بخش حسابداری و ثبت رویدادهاست و نه به حوزه حسابرسی شرکت ها وارد خواهیم شد. آنچه برای یک بورسی اهمیت دارد در نهایت به یک کلمه یعنی "سود خالص" ختم می شود اما ما چند قدم به عقب برخواهیم گشت تا منشا این سود را شناسایی کنیم و به سراغ سرچشمه های اصلی فعالیت شرکت خواهیم پرداخت.

سامانه کدال به عنوان مرجع اصلی در بررسی های بنیادی به حساب می آید و آگاهی از رویه حسابداری در شرکت های مختلف اگرچه از مسیر تحلیل بنیادی متفاوت است اما مکمل خوبی برای علاقه مندان به تحلیل بنیادی به شمار می رود. گزارشات منتشر شده در سامانه کدال به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که مهم ترین بخش آن صورت های مالی است.

صورت های مالی به عنوان مهم ترین خروجی سامانه کدال خود به چند گزارش شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سرمایه (حقوق صاحبان سهام)، صورت جریان وجوه نقد و سایر پیوست ها و گزارشات پیرامون این اقلام دسته بندی شده است.

علاوه بر صورت های مالی، گزارشاتی شامل فعالیت های ماهانه شرکت ها، گزارش فعالیت هیات مدیره، گزارش تفسیری، گزارش حسابرس و مانند آن منتشر می شود که می توانند در مرحله دوم کمک حال سهامداران باشند.

آگاهی از مجامع و تصمیمات آن سومین بخش مهم گزارشات یک شرکت در کدال را شامل می شود که البته در میان عموم سهامداران مرجع ملموس تری هستند.

سایر گزارشات شامل شفاف سازی ها که عموما فرمت مشخصی ندارند؛ به شکل فراگیر و رسمی در بازه های زمانی مشخص منتشر نمی گردند و به همین دلیل می توان آن ها را در رتبه های آخر گزارشات منتشر شده در کدال قرار داد.

حسابداری برای حسابداران علم مفصل و پیچیده ای است اما برای افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند مفاهیم حسابداری اندکی متفاوت خواهد بود. خبری از مبنای تعهدی و اصل تطابق برای ثبت رویدادها نیست، دفتر روزنامه و دفتر کل و معین هم نمی خواهد آنچه قرار است در آینده از حسابداری برای بورسی ها گفته شود روش هایی جهت شناسایی خلل گزارشات، روند شناسایی درآمد ها و هزینه ها و نیز اصول و فروعی ست که به عنوان یک سرمایه گذار در شناخت شرکت ها کمک شایان توجهی خواهد کرد. اگر از حسابداری هم سررشته ندارید، اهمیتی ندارد چون مخاطب این سریال آموزشی دقیقا همین گروه از سهامداران و فعالان بازار هستند.

قسمت دوم : نبض بازار اینجا می زند

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 3 نظر دارد.

  • رضا حق دوست
    رضا حق دوست

    ممنون از سریال آموزشی که شروع کردید /جهت پیوستگی مطالب حتما لینک بعدی و قبلی را فراموش نکنید/ مشتاق مطالب کاربردی شما هستیم

    4 سال پیش
  • آرش تبیانی
    آرش تبیانی

    سپاسگزارم
    بسیار کاربردی و یاری گر خواهد بود.مشتاق مطالعه قسمتهای بعدی هستم.
    جای آموزش همیشه در بورس خالی است.

    4 سال پیش
  • وحید موسوی
    وحید موسوی

    چه زمانی شروع می کنید؟ چطوری متوجه شویم؟

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24