Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امید به کاهش نرخ های بهره در آمریکا اخیرا به امیدواری سرمایه گذاران در بازارهای مختلف منجر شده اما واقعیت ها نشان می دهد نه تنها احتمال افت ارزش دلار زیاد نیست بلکه حتی اگر نرخ های ..

دلار قوی و دردسرهای بی پایان سرمایه گذاران!

بورس24 : شاخص دلار در دو هفته اخیر در مجموع در مسیر کاهش حرکت کرده و این کاهش حاصل دو عامل یعنی نگاه مثبت رئیس بانک مرکزی اروپا به افق اقتصاد منطقه یورو و نیز پیش‌بینی کاهش مکرر نرخ‌های بهره در آمریکا بوده است البته روز گذشته شاخص دلار رشد کرد زیرا به دلایل مختلف از جمله وضعیت بهتر اقتصاد آمریکا در مقایسه با اقتصاد اروپا، ارزش یورو و پوند تحت فشار است. ضروری است سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف به گزارش‌هایی که از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می‌شود توجه کنند.

البته غیر از گزارش‌های یاد شده چند موضوع مهم دیگر بر ارزش ارزهای معتبر اثر می‌گذارند. این هفته گزارش‌هایی که از اقتصاد انگلستان منتشر شده چندان مثبت نبوده است. اقتصاد این کشور تحت تاثیر منفی بحران سیاسی داخلی و نیز ضعف کلی اقتصاد جهان قرار دارد. به زودی ترزا می از صحنه سیاسی این کشور خارج می‌شود و سرنوشت برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مبهم است. بحران بر سر برنامه یاد شده مدت‌هاست به اقتصاد انگلستان لطمه وارد کرده است و این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. ضعف در شاخص‌های اقتصادی به کاهش ارزش پوند منجر شده است.

در هفته پیش‌رو برخی گزارش ها از وضعیت اقتصادی منطقه یورو، آلمان و فرانسه در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. در ماه‌های اخیر وضعیت شاخص‌های اقتصادی منطقه یورو امید بخش نبوده و بعید نیست این وضعیت ادامه پیدا کند زیرا بحران سیاسی داخلی و عوامل بیرونی از جمله تنش های تجاری بین آمریکا و چین به اقتصاد منطقه یورو لطمه وارد کرده است و برخی کارشناسان معتقدند در فصول آینده احتمال رکود در اقتصاد منطقه یورو وجود دارد.

در نشست اخیر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا درباره افق اقتصاد منطقه یورو تا اندازه ای مثبت بود و این عامل سبب رشد ارزش یورو شد اما عامل اصلی که بر شاخص دلار اثر می گذارد وضعیت اقتصاد آمریکا و موضع‌گیری‌های بانک مرکزی این کشور است. اخیرا جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنانی بیان کرده که سرمایه‌گذاران را به تغییر مسیر سیاست های پولی این نهاد امیدوار کرده است.

سال قبل که وضعیت اقتصاد جهان خوب بود بانک مرکزی آمریکا برای جلوگیری از رشد شدید نرخ تورم نرخ های بهره را چهار بار بالا برد اما در ماه‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا ضعف هایی در شاخص‌های اقتصادی این کشور مشاهده شده است. روز گذشته نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته اعلام و مشخص شد این نرخ کاهش یافته است. اکنون بانک مرکزی آمریکا یک قدم به پایین آوردن نرخ های بهره نزدیک تر شده است. کاهش نرخ های بهره به افت ارزش دلار منجر می شود.

روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان کاهش یافتند اما در روزهای اخیر عامل اصلی رونق در بازارهای سهام و بازار طلا این باور بود که به زودی نرخ های بهره در آمریکا پایین خواهد آمد اما سرمایه گذاران باید چند نکته توجه کنند. نخست آن که در این زمینه هیچ قطعیتی وجود ندارد. آقای جروم پاول گفته است بانک مرکزی آماده است در صورت لزوم اقداماتی برای کمک به اقتصاد انجام دهد اما وضعیت اقتصاد آمریکا بسیار بهتر از اقتصاد اروپا و ژاپن است و اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ ها را پایین آورد در آینده برای غلبه بر ضعف اقتصاد ابزارهای کافی در اختیار نخواهد داشت.

دومین نکته این است که تحلیلگران معتقدند کاهش نرخ های بهره لازم است اما کافی نیست. ترامپ آمریکا را به تنش تجاری با چین، مکزیک و چند کشور دیگر کشانده است و هیچ نشانه‌ای از کاهش این تنش‌ها در آینده نزدیک مشاهده نمی‌شود. اقتصاددانان معتقدند تنش ها قبل از کاهش شدت پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا حتی اگر نرخ های بهره را یک درصد کاهش دهد تضمینی برای رونق اقتصادی این کشور وجود ندارد.

اما مسیر حرکت شاخص دلار به احتمال زیاد صعودی خواهد بود زیرا بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی ژاپن و چند بانک مرکزی بزرگ دیگر به سیاست های انبساطی خود ادامه خواهند دارد و این در حالیستکه بانک مرکزی آمریکا برنامه های حمایتی خود را محدود کرده است. از سوی دیگر وضعیت بهتر اقتصاد آمریکا سبب رشد ارزش دلار می شود. در نتیجه دلایل کافی برای رشد ارزش دلار وجود دارد حتی اگر نرخ های بهره در آمریکا کاهش یابد. تحقق این پیش بینی موانعی در برابر رونق بازار مواد خام بوجود خواهد آورد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24