Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز وضعیت بازارهای مالی خوب بوده و قیمت برخی فلزات پایه رشد کرده است. این درحالیستکه هنوز درباره ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کنند نگرانی های بزرگ وجود دارد بنابراین باید ..

چند نکته درباره بازار نفت و آمار مثبت از اقتصاد چین و ژاپن

بورس24 : امروز نوسان قیمت نفت برنت و نفت آمریکا محدود بوده و سرمایه‌گذاران در انتظار برگزاری نشست جدید اوپک پلاس هستند. عربستان اعلام کرده اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه که در برنامه کاهش عرضه نفت حضور دارند به احتمال زیاد این برنامه را تا پایان سال جاری میلادی تمدید می کنند. برنامه کاهش 1.2 میلیون بشکه ای عرضه از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و در بالا بردن قیمت ها اثرات بزرگ داشته است.

عامل دیگری که می‌تواند به رشد قیمت نفت کمک کند بروز برخی نشانه ها از به توافق رسیدن مکزیک و آمریکا بر سر مسئله مهاجران مکزیکی است. هفته پیش مذاکره بین دو طرف بدون نتیجه مشخص انجام شد اما برخی منابع می گویند دولت مکزیک پذیرفته است اقداماتی برای جلوگیری از مهاجرت مردم این کشور به آمریکا انجام دهد. ترامپ تهدید کرده بود اگر دولت مکزیک در این مسیر اقدام نکند از دهم ماه جاری میلادی بر تمامی کالاهای صادراتی این کشور به آمریکا تعرفه ۵ درصد اعمال خواهد کرد و به تدریج تعرفه‌ها را بالا خواهد برد. اما اکنون که مذاکرات آغاز شده قرار است فعلاً تعرفه اعمال نشود البته وزیر دارایی آمریکا گفته است اگر مکزیک به وعده خود عمل نکند ترامپ بار دیگر موضوع اعمال تعرفه را مطرح خواهد کرد.

بازار نفت در هفته های اخیر وضعیت نگران کننده داشته و هراس درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان بر قیمت ها فشار شدید وارد کرده است. تنش های تجاری بین چین و آمریکا شدت یافته و مذاکرات بین دو طرف متوقف شده است. این یک عامل بزرگ برای فشار بر قیمت‌هاست. همچنین ذخیره نفت آمریکا در حال افزایش است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دومین موضوعی که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده گزارش وضعیت صادرات و واردات چین مربوط به ماه گذشته میلادی است که امروز منتشر شد. گمرک چین اعلام کرده صادرات این کشور در ماه می رشد کرده و این درحالی است که تعرفه از سوی آمریکا و کالاهای صادراتی چین اعمال شده است. اما واردات کاهش یافته که نشانه ضعف مصرف داخلی است و می تواند دولت و بانک مرکزی چین را به اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر تشویق کنید. ترامپ تهدید کرده بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال می‌کند. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند صادرکنندگان چین برای در امان ماندن از تعرفه‌های جدید بر صادرات خود به آمریکا افزوده اند. با آنکه گزارش امروز از وضعیت صادرات چین مثبت است اما درباره اثرات تنش های تجاری به این کشور و آمریکا نگرانی ها کاهش نیافته است. این تنش ها از پیش لطماتی به اقتصاد دو کشور و جهان وارد کرده است. اگرچه چین اکنون کمتر از قبل به صادرات وابسته است اما هنوز هم صادرات ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد.

ماه گذشته میلادی پس از آنکه ترامپ تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین را از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد بالا ببرد تنش‌ها بین دو کشور شدت پیدا کرد. انتظار می‌رود ترامپ و رئیس جمهوری چین پایان ماه جاری میلادی در حاشیه نشست گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان دیدار کنند اما تحلیلگران معتقدند احتمال حصول توافق تجاری بین دو کشور در آینده نزدیک بسیار کم است. اقتصاددان ها معتقدند تنش های تجاری بین چین و آمریکا و ضعف تقاضا در جهان سبب می‌شود امسال تجارت جهانی بدترین وضعیت را از سال 2008 یعنی زمان بحران مالی و رکود اقتصادی جهان داشته باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

سومین موضوع مهم گزارش مثبت از رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی است. علت رشد بالاتر از انتظار اقتصاد این کشور افزایش سرمایه گذاری است و تحلیلگران می‌گویند ضعف اقتصاد جهان ریسک ها برای رونق اقتصاد ژاپن را که یک اقتصاد وابسته به صادرات است افزایش می‌دهد. در واقع اگر تنش های تجاری ادامه یابد مصرف شهروندان و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی کاهش می یابد و ممکن است اقتصاد این کشور دچار رکود شود. در سه ماهه نخست امسال در مقیاس سالانه اقتصاد ژاپن 2.2 درصد رشد کرده اما مصرف که ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل می دهد 0.1 درصد کاهش یافته و واردات سریع تر از صادرات پایین آمده است.

روز گذشته مقامات مالی کشورهای گروه ۲۰ نسبت به شدت یافتن تنش های تجاری و ژئوپولیتیک هشدار دادند اما راه حلی برای رفع این تنش ها ارائه نکردند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص نیکی در بورس ژاپن در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24