Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : سفته بازهای ملکی می گویند موج افزایش قیمت مسکن از تهران به سمت شهرها در حرکت است و تابستان امسال بازار مسکن خیلی از شهرهای بزرگ و کوچک با افزایش شدید قیمت مواجه می شود... اما آیا هنوز شهرهای مختلف کشور با رشد قیمت مسکن روبرو نشده است و خریداران خانه در آن ها باید منتظر یک جهش قیمتی مشابه آنچه در تهران رخ داده است باشند؟ پرس و جوی استانی در بازار مسکن پاسخی منفی به این پرسش می دهد...

موج افزایش قیمت مسکن به شهرها رسید؟

بورس24 : سفته بازهای ملکی می گویند موج افزایش قیمت مسکن از تهران به سمت شهرها در حرکت است و تابستان امسال بازار مسکن خیلی از شهرهای بزرگ و کوچک با افزایش شدید قیمت مواجه می شود.

اما آیا هنوز شهرهای مختلف کشور با رشد قیمت مسکن روبرو نشده است و خریداران خانه در آن ها باید منتظر یک جهش قیمتی مشابه آنچه در تهران رخ داده است باشند؟

پرس و جوی استانی در بازار مسکن پاسخی منفی به این پرسش می دهد.بازار مسکن در شهرهای بزرگ و حتی متوسط در خیلی از استان های کشور، تقریباً اواخر سال گذشته موج افزایش قیمت را به خود دید.

افرادی که انتظار رسیدن موج تورم مسکن به شهرهای مختلف را دارند دو اشتباه استراتژیک مرتکب شده اند. اشتباه اول آنها این است که وضعیت این دوره از بازار مسکن را مشابه دوره های گذشته می دانند. در دوره های گذشته رونق مسکن ابتدا به تهران می رسید و بعد از آن با تاخیر دو فصلی به شهرهای دیگر سرایت می کرد.

اما در این دوره به فاصله کوتاهی بعد از رونق معاملات مسکن تهران، در دیگر شهرهای کشور خرید و فروش خانه رونق گرفت.

بازار مسکن در تهران از زمستان سال 96 رونق خرید و فروش گرفت. در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، شیراز، البرز و مشهد نیز معاملات خرید خانه از بهار 97 رونق پیدا کرد. در تهران معاملات مسکن از نیمه پارسال به رکود رفت در حالی که در سایر شهرها تا همین ابتدای امسال نیز خرید و فروش خانه در جریان بود.بنابراین رونق معاملات مسکن در خیلی از شهرها به فاصله کوتاهی بعد از تهران بوجود آمد و بعد از تهران نیز ادامه پیدا کرد.

اشتباه دوم افرادی که به دنبال موج جهش قیمت مسکن هستند تشابه سازی میزان افزایش است.

این افراد توقع دارند قیمت مسکن در شهرهای دیگر کشور به اندازه تهران افزایش پیدا کند و چون هنوز به اندازه آنچه در تهران ملک گران شد در دیگر شهرها تورم ملکی رخ نداده است در نتیجه این افراد دچار سوء برداشت شده اند!

در تهران سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان 102 تا 104 درصد افزایش پیدا کرد.میانگین هر مترمربع خانه از 5.5 میلیون تومان به بیش از 11 میلیون تومان در فاصله ابتدا تا انتهای سال گذشته افزایش پیدا کرد.

آخرین آمار از مجموعه گزارش های مرکز آمار ایران درباره تغییرات قیمت مسکن در شهرهای مختلف کشور نشان می دهد در 9 ماه اول سال گذشته متوسط قیمت در شهرهای مختلف حدود 50 درصد افزایش پیدا کرد. این میزان افزایش بدون احتساب تهران حدود 30 درصد بوده است.گنجایش بازار مسکن شهرهای بزرگ کشور برای پذیرش رشد قیمت مسکن کمتر از تهران است. این تفاوت ظرفیت بین شهرهای کوچک و بزرگ نیز وجود دارد.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور حدوداً یک سوم شهر تهران است. تحلیلگران بازار ملک همین میزان اختلاف قیمتی را برای تفاوت تورم ملکی، اختلاف سطح منطقی و قابل انتظار می دانند.

بنابراین اگر در تهران قیمت مسکن 100 درصد رشد کند و این میزان افزایش به عنوان جهش تند قیمت مسکن تعبیر شود در سایر شهرهای کشور یک رشد حدود 30 درصدی قیمت مسکن علامت جهش قیمتی و التهاب است!سال گذشته شهرهای شمالی و غربی کشور بیشتر از شهرهای جنوبی و شرقی با رونق خرید و فروش خانه و آپارتمان روبرو شدند.

در بازار مسکن شهرهای شمالی قیمت ویلاها در بهار امسال حدوداً 60 تا 70 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش پیدا کرده است. در عمده شهرها و حومه های توریستی آنها سال گذشته ویلاهای شهرکی بین 400 تا 700 میلیون تومان برای فروش پیشنهاد می شد اما امسال در این مناطق ویلاها با قیمت نزدیک به یک میلیارد تومان برای فروش فایل می شود.

تفاوت امسال بازار مسکن شمال با سال گذشته به جنس خریدها برمی گردد. سال گذشته خریدار آنچنانی و دست به نقد برای ویلاهای فروشی وجود نداشت در حالی که امسال سرعت فایلینگ تا فروش ویلا و زمین در بازار مسکن شمال به نصف پارسال رسیده است.

برخی فروشنده های ویلا پیشنهاد تهاتر ویلا با ویلا یا تهاتر ویلا با یک واحد مسکونی در تهران را مطرح می کنند.سال گذشته و در انتهای فصل پاییز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای مختلف کشور از 3 میلیون تومان گذشت.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهدی علم خانی
    مهدی علم خانی

    سلام عالی بود ممنون

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24